نماد آخرین خبر

مهمترین‌ موارد اختلافی در مذاکرات بین‌الافغانی چیست؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
مهمترین‌ موارد اختلافی در مذاکرات بین‌الافغانی چیست؟

تسنيم/ عضو ارشد طالبان اظهارداشت که مهمترين موارد اختلافي با دولت افغانستان براي تعيين دستورکار مذاکرت بين‌الافغاني مسئله مبنا قرار گرفتن فقه حنفي و توافقنامه آمريکا-طالبان است.

«ملا خيرالله خيرخواه» وزير کشور سابق طالبان و عضو تيم مذاکره اين گروه با دولت افغانستان گفت که موضوع حقوق شيعيان زماني مطرح مي‌شود که مذاکرات به مرحله بحث بر سر قانون اساسي جديد افغانستان برسد.

خيرخواه افزود: ما مي‌خواهيم براي دستورکار مذاکرات مبنايي را تعيين کنيم که اگر اختلافي در جريان مذاکرات پيش آمد، در چارچوب شريعت اسلامي و براساس مذهب حنفي حل شود، اين مسئله مشکلي براي شيعه‌ها به وجود نمي‌آورد.

وي درباره مسائل مربوط به احوال شخصيه شيعيان نيز افزود: «تيم کابل گفتند مسائل مربوط به احوال شخصيه بايد در آن ذکر شود، ما گفتيم که اين را مي‌پذيريم در مسائل مربوط به احوال شخصيه شما آداب و مناسک خود را داريد ولي اين مسائل وقتي مطرح مي‌شود که روي قانون اساسي بحث کنيم، اين براي دستورکار مذاکرات مشکلي ايجاد نمي‌کند».

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده طالبان به سايت رسمي اين گروه گفت: «قرار بود پيش از توافق بر سر دستورکار، دو طرف جزئيات آن را به بيرون درز ندهند زيرا تجربه مذاکره با آمريکايي‌ها نشان داد که براي موفقيت مذاکرات نبايد همه چيز از پيش‌تر به بيرون از هيئت مذاکرات گزارش شود».

خيرخواه اظهارداشت: ولي تيم مقابل نتوانستند مسائل را به بيرون گزارش ندهند و حالا مشخص است که اختلاف بر سر مبنا قرار گرفتن فقه حنفي و توافقنامه آمريکا و طالبان است.

براساس گزارش‌ها تيم مذاکره کننده دولت پيشنهاد داده که هرگاه در جريان مذاکرات اختلافي به ميان آمد براساس فقه حنفي تصميم گرفته شود، اما حقوق، احوال شخصيه و اصول مذهبي شيعيان و اقليت‌هاي ديني ديگر بدون هيچ تبعيضي رعايت شود.

بيشتر بخوانيدگزينه‌هاي دولت افغانستان براي حل مسائل اختلافي آغاز مذاکرات چيست؟
خليلزاد: طالبان پيش از رسيدن به توافق سياسي آتش‌بس نمي‌کند
کارشناس آمريکايي: هدف طالبان از مذاکرات احياي امارت اسلامي است
پيش از اين يک منبع به طلوع گفته بود که تيم مذاکراتي دولت همچنين براي توافقنامه آمريکا و طالبان نيز 4 گزينه را مطرح کرده است:

گزينه اول – هرگاه توافقنامه آمريکا و طالبان اصل پذيرفته شود اعلاميه‌هاي دولت افغانستان با آمريکا و ناتو نيز بايد اصل شمرده شوند.


گزينه دوم – نه توافقنامه آمريکا و طالبان و نه اعلاميه‌هاي دولت افغانستان با آمريکا و ناتو مبنا قرار گيرد بلکه مذاکرات براساس تصميمات لويه جرگه مشورتي صلح و قطعنامه اين جرگه به پيش برده شوند.

گزينه سوم – منافع عالي کشور.

و گزينه چهارم اين است که قرآن و حديث جايگزين تمامي گزينه‌هاي ديگر شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره