نماد آخرین خبر

فشار آمریکا بر سودان برای اسکان آوارگان فلسطینی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فشار آمریکا بر سودان برای اسکان آوارگان فلسطینی

ايسنا/ عضو کميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) از اعمال فشار آمريکا بر سودان براي اسکان آوارگان فلسطيني در اين کشور خبر داد. همچنين آمريکا، امارات و رژيم صهيونيستي در مورد عادي سازي روابط سودان با رژيم صهيونيستي ۴۷ شرط تعيين کردند.

به نقل از خبرگزاري آناتولي، بسام الصالحي، عضو کميته اجرايي ساف گفت، منابع ويژه به او اطلاع داده‌اند که آمادگي سودان براي اسکان آوارگان فلسطيني در سرزمين خود در چارچوب طرح معامله قرن بخشي از مذاکرات واشنگتن و رژيم صهيونيستي با خارطوم پيرامون عادي سازي روابط است.

وي اين اقدام را بخشي از توطئه عليه مساله فلسطين دانست و گفت، کار فقط به عادي سازي روابط ختم نمي‌شود.

الصالحي از سودان خواست، به منظور حفاظت از منافع و آينده خود، از طرح هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي پيروي نکند.

معمولا اسکان آوارگان فلسطيني در کشورهاي همسايه به ويژه مصر مطرح مي‌شد اما مصر اعلام کرد به هيچ عنوان اسکان آوارگان فلسطيني را نمي‌پذيرد. از طرفي هم طرح نام سودان براي قبول آوارگان بنا به اظهارات الصالحي بي سابقه است.

خارطوم هنوز به اين اظهارات الصالحي واکنشي نشان نداده، اما بارها عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي را رد کرده است.

عمر اسماعيل قمر الدين، وزير خارجه سودان صحت ادعاها درباره تصميم کشورش براي سازش با رژيم اشغالگر را تکذيب کرده است.

اين در حالي است که آمريکا، رژيم صهيونيستي و امارات براي سودان در خصوص عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي ۴۷ شرط تعيين کردند از جمله اينکه در هيئت سودان براي مذاکره پيرامون عادي سازي روابط وزير دادگستري سودان که تابعيت آمريکا را دارد و قبلا به عنوان مشاور در دفاتر آمريکا و حوزه خليج فارس فعاليت کرده، حضور داشته باشد.

به نقل از سايت الميادين، از ديگر شروط اين سه دولت بر خارطوم اين است که سودان وطن جايگزين براي اسکان آوارگان فلسطيني باشد، آمريکا بر درياي سرخ سودان از طريق سودان جنوبي کنترل يابد و شرکت‌هاي چيني حق سرمايه گذاري در سودان را نداشته باشند.

همچنين واشنگتن به بهانه مبارزه با تروريسم خواستار نظارت بر بنادر و آب‌هاي منطقه‌اي سودان، اصلاح رويکردهاي آموزشي اين کشور و تبديل آن به تبعيدگاه امارات، آمريکا و رژيم صهيونيستي شده است.

در مقابل صادق المهدي، رئيس حزب "الامه" سودان عادي‌سازي با رژيم صهيونيستي را خيانت دانست و تاکيد کرد که اين مساله ارتباطي با آزادي‌ها ندارد.

ادريس سليمان، از رهبران حزب کنگره مردني سودان هم اعلام کرد، مردم اين کشور با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي مخالف هستند و مساله فلسطين براي آنها در اولويت است.

عبدالله حمدوک، نخست وزير سودان هم روز شنبه اعلام کرد، به نظر مي‌رسد موضوع عادي سازي روابط کشورش با رژيم صهيونيستي پيچيده است و پرونده عادي سازي روابط سودان با اسرائيل ربطي به پرونده حذف نام سودان از ليست تروريسم ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره