نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

مکرون: لوکاشنکو باید برود

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
مکرون: لوکاشنکو باید برود

خبرآنلاين/ امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري فرانسه در واکنش به تحولات جاري در بلاروس پس از انتخابات رياست جمهوري در اين کشور گفت که الکساندر لوکاشنکو بايد از قدرت کنار برود.

رئيس جمهوري فرانسه در گفتگو با نشريه «لو ژورنال دو ديمانش» ضمن تاکيد بر اين موضوع تصريح کرد: «آنچه در بلاروس مي گذرد بحران قدرت است؛ قدرت خودکامه و اقتدارگرا که نمي تواند منطق دموکراسي را بپذيرد و به زورمتوسل مي شود. واضح است که لوکاشنکو بايد برود.»
مکرون همچنين در اين گفتگو تاکيد کرد که تحت تاثير آنچه وي «شجاعت تظاهرکنندگان در بلاروس» خواند، قرار گرفته است. رئيس جمهوري فرانسه در اين خصوص به ويژه به «نقش احترام برانگيز زنان در تظاهرات هفتگي روزهاي شنبه» اشاره کرد و ضمن ستايش از شهامت تظاهرکنندگان مخالف دولت در بلاروس گفت: «آنها مي دانند با تظاهرات هفتگي به استقبال خطر مي روند اما با اين وجود براي زنده کردن دمکراسي در کشوري که براي مدت هاي طولاني از آن محروم است به جنبش اعتراضي خود ادامه مي دهند.»
به گزارش يک سازمان غيردولتي در بلاروس بيش از ۹۰ نفر که اغلب آنان را زنان تشکيل مي دادند روز شنبه در جريان تظاهرات بزرگ اعتراضي در اين کشور دستگير شدند.
امانوئل مکرون همچين در باره نقش ولاديمير پوتين در يافتن راه حلي سياسي براي بحران موجود در بلاروس که پس از انتخابات نهم اوت تشديد شده است گفت که هنوز تا رسيدن به نتايج اين اقدام راه زيادي باقي است.
وي در اين خصوص تصريح کرد: «من ۱۴ سپتامبر، روزي که ولاديمير پوتين در سوچي با لوکاشنکو ديدار کرد با وي حرف زدم. به او گفتم که روسيه نقشي در اين ميان دارد که بايد ايفا کند، نقشي که اگر به اعمال فشار به لوکاشنکو براي احترام گذاشتن به صندوق هاي راي و آزادي زندانيان سياسي منجر شود، مثبت خواهد بود. اين گفتگو پانزده روز پيش انجام شده و ما هنوز شاهد چنين تحولي نيستيم.»
رئيس جمهوري فرانسه روز دوشنبه قرار است براي نخستين بار به لتوني و ليتواني، دو کشور حوزه بالتيک سفر کند که به شدت به حمايت مکرون در بحران سياسي بلاروس و مقابله با فشارهاي روسيه اميدوارند.
اتحاديه اروپا و کشورهاي حوزه بالتيک انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به رياست جمهوري بلاروس را به رسميت نشناخته اند. از سوي ديگر ليتواني، همسايه بلاروس که از سوي مينسک به مداخله در بحران سياسي جاري متهم شده به سوتلانا تيخانوفسکايا، رقيب اصلي آقاي لوکاشنکو در انتخابات رياست جمهوري بلاروس و رهبر اپوزيسيون اين کشور پناه داده است.
دفتر رياست جمهوري فرانسه امکان ملاقات امانوئل مکرون با رهبر اپوزيسيون بلاروس در ويلنيوس، پايتخت ليتواني را منتفي ندانسته است. سوتلانا تيخانوفسکايا روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه فيگارو گفته بود که «انتظارات زيادي» از رئيس جمهوري فرانسه دارد و اميدوار است که وي «در کمک به ما براي خروج از بن بست نقش» ايفا کند.
کاخ اليزه در بيانيه خود تاکيد کرده که فرانسه خواستار انتقال مسالمت آميز قدرت در بلاروس از طريق پايان سرکوب ها و آغاز گفتگوهايي با در نظر گرفتن خواست عموم مردم اين کشور است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar