نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ارمنستان: ممکن است استقلال جمهوری قره باغ را به رسمیت بشناسیم

منبع
فارس
بروزرسانی
ارمنستان: ممکن است استقلال جمهوری قره باغ را به رسمیت بشناسیم

فارس/ نخست وزير ارمنستان در نشست اضطراري با نمايندگان پارلمان اين کشور اعلام کرد که ايروان ممکن است به طور رسمي استقلال «جمهوري خودخوانده قره باغ کوهستاني» را به رسميت بشناسد.

 
نيکل پاشينيان نخست وزير ارمنستان در نشست اضطراري با نمايندگان پارلمان اين کشور درباره درگيري نظامي با جمهوري آذربايجان اعلام کرد به دنبال دور جديد تنشها با باکو بر سر منطقه قره باغ گفت: «مساله به رسميت شناختن جمهوري آرتساخ در دستور کار ما قرار دارد. ما بايد خيلي جدي بررسي کنيم که آيا بايد اين گام را برداريم يا نه.»

وي در ادامه اضافه کرد که ايروان همه سناريوها را براي پيشبرد اين رويدادها بررسي خواهد کرد. 


روز يک شنبه جمهوري آذربايجان و جمهوري قره باغ کوهستاني از تنشها و درگيريهاي شديد نظامي ميان دو طرف خبر دادند که باعث کشته و مجروح شدن افرادي از هر دو طرف شده است. 

جمهوري قره باغ کوهستاني يک جمهوري خودخوانده است که به طور رسمي توسط هيچ يک از اعضاي سازمان ملل متحد به رسمت شناخته نمي‌شود اما مورد حمايت ارمنستان قرار دارد و در بعضي کشورها از جمله روسيه، آمريکا، فرانسه، استراليا و لبنان داراي دفاتر ديپلماتيک غيررسمي است. 

اولين درگيري‌ها بين اين دو کشور همسايه از بامداد روز يک شنبه آغاز شد و هر دو طرف يکديگر را به آغاز درگيري‌ها متهم کردند.

باکو از انجام اقدامات تلافي‌جويانه خبر داده و گفته واحدهاي پيشرفته ارتش آذربايجان در حال به کار بستن اقدامات تلافي‌جويانه براي سرکوب تحرکات نيروهاي ارمني هستند تا از امنيت جمعيت غيرنظامي که نزديک خط مقابله نظامي زندگي مي‌کنند اطمينان يابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نيروهاي اين کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربايجاني را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکوني ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگي» کرده و از تمامي نيروهاي خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گيرند.

رئيس منطقه خودخوانده قره باغ نيز يک شنبه شب به وقت محلي اعلام کرد که دهها سرباز اين منطقه کشتهو يا مجروح شده‌اند.

دو روز پيش از آغاز درگيري‌ها، سفارت آمريکا در باکو و ايروان از شهروندان آمريکايي خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar