نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ادامه درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ادامه درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ

باشگاه خبرنگاران/ در ادامه درگيري‌هاي ارمنستان و جمهوري آذربايجان در منطقه قره‌باغ، ۴ انفجار در شهر «استپاناکرت» گزارش شد.
 
به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، در پي تنش‌هاي جديد بين ارمنستان و جمهوري آذربايجان بر سر منطقه قره باغ، امروز دوشنبه چهار انفجار در خارج از منطقه استپاناکرت گزارش شده است.

با گذشت هشت روز از درگيري‌ها هنوز هيچ نشانه‌اي از آغاز مذاکرات و برقراري آتش بس نمايان نشده است.

جوامع بين الملل از جمله رؤساي سازمان امنيت و همکاري در گروه مينسک [شامل روسيه، فرانسه، آمريکا] از طرفين درگيري خواسته اند تا با برقراري آتش بس، زمينه را براي آغاز مذاکرات صلح فراهم کنند. اين در حالي است که آتش جنگ شعله ور‌تر شده و تلفات زيادي ميان غيرنظاميان گزارش شده است.

طرف ارمني گفته است که ايروان آماده همکاري با سازمان امنيت و همکاري در اروپا براي برقراري مجدد آتش بس در قره باغ است، با اين حال، رئيس جمهور آذربايجان هشدار داده است که باکو از روش‌هاي نظامي براي حل مسئله استفاده خواهد کرد اگر مذاکرات بي نتيجه باشد، تأکيد مي‌کند که اين کشور بايد «يکپارچگي» خود را بازگرداند.

پيش از اين، مشاور رئيس جمهور آذربايجان از حمله موشکي نيروهاي ارمنستان به منطقه «آبشرون» در حومه باکو و شهرستان «خيزي» در ۱۰۴ کيلومتري شمال پايتخت خبرداد.

حکمت حاجي اف در صفحه تويتري خود نوشت: نيروهاي ارمني ساعت ۲۳ و ۱۰ دقيقه روز يکشنبه دو موشک برد متوسط (۳۰۰ کيلومتر) را به مناطق  آبشرون و خيزي  شليک کردند.

وخامت روابط ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان به پايان دوران شوروي سابق باز مي‌گردد؛ زماني که «کشتار سومقاييت» (که در آن ساکنان ارمني شهرک ساحلي سومقاييت در جمهوري شوروي سوسياليستي آذربايجان يکي از جمهوري‌هاي تشکيل‌دهنده اتحاد جماهير شوروي آن زمان، در اواخر فوريه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پيوست.

پس از آن بحراني در منطقه کوهستاني قره باغ در فوريه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتيجه آن مقامات اقليم خودمختار قره باغ (که بيشتر ساکنان آن را جمعيت ارمني تشکيل مي‌داد) تصميم گرفتند تا از قيموميت جمهوري شوروي سوسياليستي آذربايجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنين در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوري قره باغ کوهستاني» اعلام استقلال کردند. اين مسئله سبب شد که جمهوري آذربايجان کنترل خود را بر اين منطقه از دست بدهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar