نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

دروغ بزرگ تاریخ آمریکا: حال رئیس‌جمهوری خوب است!

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دروغ بزرگ تاریخ آمریکا: حال رئیس‌جمهوری خوب است!

ايرنا/ سراسر تاريخ آمريکا، يک حقيقت ناخوشايند را با خود يدک مي‌کشد؛ اينکه همه روساي جمهوري اين کشور درمورد سلامت جسماني شان دروغ مي‌گويند.

در برخي موارد، دهه ها زمان مي برد تا عموم مردم از واقعيت مطلع شوند. اکنون نيز دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به کوويد –۱۹ مبتلاست.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي در اين خصوص نوشت: کاخ سفيد در ابتداي امر تلاش کرد علائم بيماري ترامپ را خفيف جلوه دهد، اما وي عصر جمعه در مرکز پزشکي ملي نظامي «والتر ريد» پذيرش شد.
پس از يک کنفرانس خبري از سوي تيم پزشکي رئيس جمهوري، «مارک ميدوز» رئيس کارکنان کاخ سفيد روز شنبه گفت که ترامپ دوره «بسيار نگران کننده اي» را گذرانده است و ۴۸ ساعت بعد در زمينه مراقبت از وي بسيار حائز اهميت خواهد بود.
ترامپ همچنين تحت درمان شديدتري قرار گرفت که گواهي است بر اين مساله که بيماري وي کمي بيش از يک مورد خفيف است.
دوران رياست جمهوري ترامپ و «وودرو ويلسون» بيست و هشتمين رئيس جمهوري آمريکا نفرين شده بيماري هاي همه گير است.
هر کدام از اين دو رئيس جمهوري، ويروس هايي را که صدها هزار آمريکايي را به کام مرگ کشاند، کوچک برشمردند. هر دو رئيس جمهوري به بستر بيماري افتادند و هر کدام بايد تصميم مي گرفتند که چقدر به مردم در مورد اين مساله بگويند.
همچون بسياري از دولت هاي قبلي آمريکا، کاخ سفيد در دوره زمامداري ويلسون تلاش کرد بيماري وي را مخفي نگه دارد. وي در حال مذاکره در پاريس درمورد پايان دادن به جنگ جهاني اول بود که آوريل ۱۹۱۹ بيمار شد.
علائم بيماري اش چنان شديد بود و آنقدر سريع نمود يافت، که «کري گريسون» پزشک شخصي اش تصور کرد، مسموم شده است.
اين پزشک پس از گذراندن يک شب پر تب  و تاب به مراقبت از ويلسون، نامه اي به واشنگتن نوشت تا کاخ سفيد را مطلع کند که رئيس جمهوري به شدت بيمار است.
صد سال جلو برويم. ترامپ ۱۲ و ۵۴ دقيقه بامداد جمعه در توئيتي به جهانيان گفت که وي و ملانيا بانوي اول آمريکا به کوويد – ۱۹ مبتلا شده اند.
کاخ سفيد در ابتداي امر جزئيات اندکي درمورد وضعيت سلامت ترامپ منتشر کرد.
وي هرچقدر بيمار باشد يا نه، بيماري اش مايه حيرت است، زيرا تقريبا هر روز اعلام مي کرد که وضعيت کشور در ارتباط با ابتلاي کرونا رو به بهبودي است.
ترامپ اذعان کرد که اين بيماري را براي جلوگيري از سراسيمگي مردم کوچک برشمرده است، اما دلايلي سياسي براي انجام اين کار وجود داشت. وي که درصدد دستيابي به دور دوم رياست جمهوري است، نمي خواست اقتصاد آمريکا قبل از انتخابات رو به افول گذارد.
به گفته «جان باري» استاد مدعو دانشگاه تولان آمريکا، دولت ويلسون به دلايل بسيار متفاوتي بيماري همه گيري آنفلوانزاي اسپانيايي را کم اهميت جلوه داد.
وي افزود: ويلسون نگران بود که هر گونه اخبار منفي درمورد هر مساله اي از تلاش جنگي بکاهد و انرژي اي را که مردم براي پيروزي در جنگ صرف مي کردند، کاهش دهد. در اين مورد، مزاياي سياسي مشخص تري وجود داشت.
«ويليام هاول» استاد سياست آمريکا در دانشگاه شيکاگو درمورد ميزان شفافيت کاخ سفيد درخصوص سلامت ترامپ ابراز شگفتي کرد و گفت: بديهي است که وي مشتاق بازگشت به کارزار انتخاباتي است و همه مشوق ها را براي نشان دادن قدرت، در اختيار دارد. 
هاول افزود: اما ترامپ رئيس جمهوري است که در طول دوره رياست جمهوري اش در مورد همه مسائل واقعي، روراستي کمتري داشته است.
وي گفت: آسيب شناسي کوويد ۱۹ و ويروس سال ۱۹۱۸ بسيار شبيه به هم است و اين مساله کمي ترسناک است. 

اين گزارش در ادامه حاکي است: تاريخ پر است از نمونه هايي که چطور رئيس جمهوري هاي آمريکا مردم را درمورد بيماري ها و شرايط پزشکي شان در تاريکي نگه مي داشتند.
«گروور کلولند» بيست و دومين و بيست و چهارمين رئيس جمهوري آمريکا از ترس اينکه بيماري اش، ضعف سياسي براي او تلقي شود، شبانه در يک قايق خصوصي تحت عمل جراحي قرار گرفت و ضايعه سرطاني از دهانش خارج شد و در سال ۲۰۰۰ در نمايشگاهي از سوي يک جامعه پزشکي مستقر در فيلادلفيا به نمايش درآمد.
«ليندون جانسون» سي و ششمين رئيس جمهوري آمريکا در سال ۱۹۶۷ به طور مخفيانه تحت عمل جراحي قرار گرفت تا ضايعه اي پوستي در دستش برداشته شود.
«فرانکلين روزولت» سي و دومين رئيس جمهوري آمريکا پس از هدايت کشوري در طول يک قرن جنگ و کسادي، در سال ۱۹۴۴ به فشار خون بالا، بيماري قلبي، نارسايي قلبي و برونشيت حاد مبتلا شد.
براي روزولت رژيم کم نمک تجويز کردند و به وي دستور دادند سيگار را ترک کند. اما با نزديک شدن به انتخابات، وي و کاخ سفيد با صدور بيانيه اي اعلام کردند که اين مشکل، خيلي جدي نيست.
حال مورخان بر اين باورند که پزشکان روزولت، همه حقايق را به  بيمارشان و مردم نمي گفتند.
روزولت در انتخابات پيروز شد. چند ماه بعد، ۱۲ آوريل ۱۹۴۵ بر اثر ابتلا به سکته درگذشت.
به گفته «رابرت دالک» مورخ آمريکايي، «جان اف کندي» سي و پنجمين رئيس جمهوري آمريکا به حدي درد داشت که روزانه هشت نوع دارو شامل مسکن، محرک، قرص هاي خواب و هورمون براي زنده نگه داشته شدن مصرف مي کرد.
کندي به داشتن کمردرد معروف بود و از زمان مرگش، زندگي نامه نويسان جزئياتي از بيماري هاي ديگر وي را گردآوري کردند. با اين وجود، وي در مدت زماني طولاني بيماري هايش را پنهان مي کرد.

«دوايت آيزنهاور» سي و چهارمين رئيس جمهوري آمريکا به بيماري شديد قلبي در سال ۱۹۵۵ مبتلا و به مدت شش هفته در بيمارستان بستري شد. پزشک آيزنهاور به جاي توصيه به وي براي نامزد نشدن براي دور دوم رياست جمهوري، گفت که سپري کردن زمان بيشتري در ضمن کار، به بهبودي اش کمک مي کند.
«ويليام هنري هريسون» نهمين رئيس جمهوري آمريکا در سال ۱۸۴۱ به ذات الريه مبتلا شد. کاخ سفيد به مردم نگفت که هريسون بيمار است. هريسون تنها ۹ روز پس از ابتلا به بيماري و يک ماه پس از سوگند ياد کردن، از دنيا رفت.
در همين حال، پس از آنکه خبرنگاران تقريبا هر لحظه حضور يک رئيس جمهوري در ملاءعام را پوشش خبري مي دادند، مخفي نگه داشتن شرايط پزشکي فرمانده کل قواي آمريکا سخت تر شد.
اولين نمونه شناخته شده از رخنه خبرنگاري در کاخ سفيد در سال ۱۸۸۱ روي داد، زماني که «جيمز گارفيلد» بيستمين رئيس جمهوري آمريکا هدف شليک گلوله قرار گرفت. در حالي که گارفيلد روي تخت دراز کشيده بود، «فرانکلين تروسدل» خبرنگار آسوشيتدپرس بيرون اتاق رئيس جمهوري نشست و به صداي نفس هاي او گوش داد و اخبار جديد را با ديگر خبرنگاران به اشتراک گذاشت.
تروسدل در يادداشتي به همسرش درمورد شب زنده داري در کاخ سفيد نوشت: به هر صدا گوش مي دهم. صداي پارس يک سگ شنيده مي شود، آب فواره اي که روي چمن مي پاشد. حتي صداي يک قدم در عمارت شنيده نمي شود، رئيس جمهوري خواب است.
انتخابات آمريکا اگرچه در برخي ايالت‌ها آغاز شده است اما روز ۱۳ آبان ماه روز رسمي انتخابات اعلام شده است. دونالد ترامپ از طرف حزب جمهوريخواه و جو بايدن از طرف حزب دموکرات نامزدهاي اصلي اين رقابت‌ به حساب مي‌آيند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar