نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

بغداد: آمریکا ۱۵۰۰ نظامی خود را از عراق خارج کرده است

منبع
فارس
بروزرسانی
بغداد: آمریکا ۱۵۰۰ نظامی خود را از عراق خارج کرده است

فارس/ وزير خارجه عراق در مصاحبه‌اي اعلام کرد که آمريکا 1500 نظامي خود را از عراق خارج کرده است.

خبرگزاري رسمي عراق «واع»، شامگاه امروز (دوشنبه)،‌ در حساب تلگرامي خود گزارش داد که «فؤاد حسين» وزير خارجه اين کشور در برنامه تلويزيوني در ارتباط با خبر احتمال بسته شدن سفارت آمريکا در بغداد توضيحاتي ارائه کرده است.

طبق اين گزارش، وزير خارجه عراق گفت: «آمريکا تهديد به بستن سفارت خود نکرده است و حمله به هيأت‌ها و فرودگاه باعث شده است که دولت آمريکا به فکر بستن سفارتش در بغداد بيفتد».

فؤاد حسين در ادامه گفت: «پامپئو به رئيس جمهور، نگراني دولت آمريکا از افزايش حمله به منطقه سبز و فرودگاه بغداد را ابلاغ کرده است. اين تماس بيانگر نظر دولت درباره وضعيت امنيتي و چگونگي برخورد با سفارت بود».

حسين افزود که تنها سفارت‌خانه‌ها هدف حمله قرار نگرفته‌اند بلکه اين حملات مردم عراق را نيز هدف قرار داده‌اند. او همچنين تأکيد کرد که خاک عراق هدف قرار گرفته است و قربانيان عراقي‌ هستند.

وزيرخارجه عراق در ادامه گفت:‌ «بستن سفارت آمريکا بر روابط عراق با بسياري از هيأت‌هاي اروپايي و عربي تأثير خواهد گذاشت. برخي از کشورها نزد آمريکا رفتند تا اين کشور را به عدم خروج ترغيب کنند».

فؤاد حسين ادامه داد: «تمام کشورهاي غربي و عربي از تصميم خروج آمريکا نگران هستند. خروج آمريکا يک حالت بي‌اعتمادي بين‌المللي در قبال عراق به وجود خواهد آورد. نسل‌هاي پيشين عراق تاوان انزواي بين‌‌المللي سابق عراق را پرداخته‌اند».

حسين همچنين گفت: «وظيفه دولت عراق حفاظت از سفارت آمريکا و هيأت‌هاي بين‌المللي ديگر است».

او در ادامه با بيان اينکه دولت عراق چند اقدام سياسي در اين خصوص اتخاذ کرده است،‌ گفت که بغداد همچنين با احزاب و برخي رهبران سياسي ارتباط برقرار کرده است تا ميزان خطر اين وضعيت را به آنها توضيح دهد.

وزير خارجه عراق همچنين اطلاع داد:‌ «گروهي از افرادي که متهم به انجام حملات بودند، دستگير شدند».

وزيرخارجه عراق که پيشتر نيز در اظهاراتي گفته بود براي رايزني درباره حملات اخير به سفارت‌خانه‌ها، به تهران سفر کرده بود(+)، بار ديگر به اين موضوع اشاره کرد و گفت که ايران مهره‌اي اثرگذار است و انتظار مي‌رود که تهران گام‌هاي مثبتي در قبال عراق اتخاذ کند.

فؤاد حسين همچنين خاطرنشان کرد که آمريکا ۱۵۰۰ نظامي خود را از عراق خارج کرده است. او همچنين گفت که يک جدول زمانبدي شده براي خروج نيروهاي بيگانه از عراق مطابق با برنامه‌هاي فني-نظامي-امنيتي وضع شده است.

وزير خارجه عراق همچنين اعلام کرد که سفر «مصطفي الکاظمي» نخست‌وزير اين کشور به عربستان سعودي همچنان در دستور کار قرار دارد.

فؤاد حسين همچنين گفت که او نيز هفته آينده به قاهره سفر خواهد کرد.

اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد که چند روزي است، منابع رسانه‌اي احتمال بستن سفارت آمريکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثري بر دولت عراق براي کنترل احساسات ضد‌آمريکايي در کشور بازنشر مي‌کنند و از طرفي ديگر، از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌هاي مقاومت به بهانه حملات راکتي به سفارت آمريکا در منطقه سبز بغداد خبر مي‌دهند.


گروه‌هاي مقاومت عراق هرگز مسئوليت چنين حملاتي را نپذيرفتند و با وجود تاکيد بر ضرورت اخراج آمريکايي‌ها از عراق و پايگاه نظامي دانستن سفارتخانه آمريکا، مي‌گويند که در شرايط کنوني کشور حمله به اين سفارت با منافع ملي عراق در تضاد است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره