نماد آخرین خبر

کانادا با ترکیه لج افتاد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کانادا با ترکیه لج افتاد

ايرنا/ کانادا با اعلام تحقيق در مورد استفاده از فن آوري هاي نظامي اين کشور در درگيري هاي ارمنستان و آذربايجان روز دوشنبه تعليق صادرات تسليحات به متحد ناتو ترکيه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، فرانسوا فيليپ شامپاين در بيانيه اي اعلام کرد که مطابق با کنترل صادرات کانادا و به دليل درگيري هاي مداوم، من مجوزهاي صادراتي مربوط به ترکيه را به حالت تعليق درآورده ام تا فرصتي براي ارزيابي بيشتر وضعيت فراهم شود.

وزير امور خارجه کانادا همچنين دستور تحقيق در مورد ادعاهاي گزارش شده در رسانه هاي محلي مبني بر استفاده سيستم هاي تصويربرداري و هدف گيري کانادايي در هواپيماهاي بدون سرنشين بدون سرنشين توسط آذربايجان در درگيري با ارمنستان صادر کرد.

طرفداران کنترل سلاح به تازگي گزارشاتي در مورد فروش دوربين هاي تحقيقاتي به ترکيه متحد نزديک آذربايجان منتشر کرده اند.

پيش از اين کانادا در اکتبر (آبان) سال 2019 پس از حمله به کردها در شمال سوريه از مسدود کردن صدور مجوز صادرات براي محموله هاي نظامي به ترکيه خبر داد.

بامداد ششم مهرماه جاري درگيري ميان نظاميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان در مرزهاي مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوري آذربايجان با صدور بيانيه‌اي نيروهاي ارمنستان را آغاز کننده درگيري و نخست‌وزير ارمنستان نيز جمهوري آذربايجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگيري‌هاي نظامي چند روزه ماه جولاي (اواسط تير) ميان نيروهاي جمهوري آذربايجان و ارمنستان که منجر به تلفات جاني از هر دو طرف شد، جنگ لفظي و برخي تحرکات ديپلماتيک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامي ميان اين دو کشور را قابل پيش‌بيني کرده بود.

در سال ۱۹۹۳ ميلادي، به دنبال درگيري‌هاي چهارساله نظامي دو کشور، برخي دولت‌هاي اروپايي و منطقه براي پايان دادن به منازعات ارضي ميان باکو و ايروان وارد عمل شدند و سرانجام با ميانجيگري «گروه مينسک» سازمان امنيت و همکاري اروپا، آتش‌بس ميان دوطرف مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل مسالمت‌آميز اين مناقشه تا به امروز نتيجه‌اي نداشته است.

 

 
 
  
  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره