نماد آخرین خبر

گفت‌وگوی اردوغان و مرکل درباره قره‌باغ

منبع
فارس
بروزرسانی
گفت‌وگوی اردوغان و مرکل درباره قره‌باغ

فارس/ سران دو کشور ترکيه و آلمان در کنفرانس ويدئويي درباره بحران‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي از جمله مناقشات قره‌باغ، جنگ داخلي ليبي و تنش‌ها در شرق درياي مديترانه صحبت کردند.

در بحبوحه هشدار کشورهاي اروپايي به آنکارا درباره فعاليت‌هاي حفاري نفت و گاز در شرق درياي مديترانه، «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه امروز (سه‌شنبه) با «آنگلا مرکل» صدراعظم به صورت آنلاين گفت‌وگو کرد.
به نوشته روزنامه «ديلي صاباح»، اداره ارتباطات رياست‌جمهوري ترکيه با صدور اطلاعيه‌اي درباره اين گفت‌وگو، توضيح داد که اردوغان به مرکل گفته اتحاديه اروپا در نشست اخير خود در برابر باج‌گيري قبرس و يونان تسليم شده است.
بر اين اساس، رئيس‌جمهور ترکيه به صدراعظم آلمان تاکيد کرد که نشست سران اتحاديه اروپا نتوانست به نتيجه‌اي برسد که مبنايي براي همکاري و گفت‌وگو با ترکيه باشد و بر خلاف موضوع مطلوب آنکارا، تسليم يونان شد.
شوراي اروپا روز جمعه ضمن حمايت از راهکار ديپلماتيک براي پايان دادن به مناقشات اخير در شرق درياي مديترانه، به ترکيه هشدار داده بود که در صورت تکرار اقدامات يکجانبه در اين منطقه با عواقب جدي روبه‌رو خواهد شد.
وي همچنين افزود که اروپا نبايد منافع قابل توجه خود [در رابطه با ترکيه] را قرباني منافع شيطاني برخي اعضاي عضو اين اتحاديه کند.
به نوشته ديلي‌صاباح، اردوغان درباره دور جديد تنش‌هاي نظامي بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستاني» نيز گفت که قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل بايد براي پايان دادن به اين مناقشه، اجرايي شود.
بر اين اساس، وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به موضوع بحران ليبي نيز اشاره کرده و اظهار داشت که فرصت به وجود آمده در پي آرامش نسبي در عرصه ميداني ليبي نبايد تلف شود.
دور جديد درگيري‌هاي مرزي جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از ۱۰ روز پيش آغاز شد. جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، دو جمهوري استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروي از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستاني توسط ارمنستان و اعلام خودمختاري اين منطقه وارد درگيري نظامي شدند و تلاش‌ها براي حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه ميانجي مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا تاکنون بي‌نتيجه بوده است.
روز گذشته نيز «حلوصي آکار» وزير دفاع ترکيه با بيان اينکه هدف گرفتن مناطق مسکوني جمهوري آذربايجان توسط ارمنستان به مثابه «جنايت جنگي» است، خواستار محاکمه عاملان اين حملات شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره