نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

تشکیل کمیته تحقیق دولت عراق درباره حملات راکتی به سفارت آمریکا

منبع
فارس
بروزرسانی
تشکیل کمیته تحقیق دولت عراق درباره حملات راکتی به سفارت آمریکا

فارس/ نخست‌وزير عراق طي حکمي، يک کميته به رياست مشاور امنيت ملي اين کشور براي تحقيق درباره حملات راکتي عليه سفارت آمريکا در بغداد تشکيل داد.

«مصطفي الکاظمي» نخست‌وزير عراق يک کميته عالي به رياست «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي عراق و عضويت چند مقام مسئول اجرايي و چندين نفر از اعضاي پارلمان براي تحقيق درباره عمليات‌هاي هدف قرار دادن هيأت‌هاي ديپلماتيک تشکيل داد.
در متن حکم نخست‌وزيري براي تشکيل اين کميته که در رسانه‌هاي عراقي منتشر شده و تاريخ آن به سوم اکتبر باز مي‌گردد و امضاي الکاظمي در ذيل آن درج شده،  آمده است که بنا بر مقتضيات مصلحت عمومي تصميم به تشکيل اين کميته به رياست قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي گرفته شده است.
بنا بر اين حکم «فالح الفياض»، رئيس سازمان الحشد الشعبي،  «عبدالغني الاسدي»، رئيس سازمان امنيت ملي عراق،  سرلشکر «عبدالامير رشيد يارالله»، رئيس ستاد ارتش، سرلشکر «محمد حميد کاظم»، منشي مخصوص فرمانده کل نيروهاي مسلح، و نمايندگاني از چند نهاد امنيتي عراق و همچنين رئيس و معاون و دبير کميسيون امنيت و دفاع مجلس از ديگر اعضاي اين کميته معرفي شدند.

بنا بر اين گزارش، اين کميته موظف است که درباره نقض‌هاي صورت گرفته عليه امنيت، اقتدار، وجهه و جايگاه عراق و تعهدات بين المللي آن  تحقيق کند و طي ۳۰ روز از صدور اين فرمان، نتيجه را به نخست‌وزير ابلاغ کند.
الکاظمي پيشتر اعلام کرده بود که کميته اي براي بررسي حملات راکتي به هيأت‌هاي ديپلماتيک خارجي تشکيل خواهد داد.
چند روزي است که جنجالي بر سر احتمال بستن سفارت آمريکا در بغداد با هدف اعمال فشار حداکثري بر دولت عراق براي کنترل احساسات ضد‌آمريکايي در کشور را بازنشر مي‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌هاي مقاومت به بهانه حملات راکتي به سفارت آمريکا در منطقه سبز بغداد خبر مي‌دهند.
گروه‌هاي مقاومت عراق هرگز مسئوليت چنين حملاتي را نپذيرفتند و با وجود تاکيد بر ضرورت اخراج آمريکايي‌ها از عراق و پايگاه نظامي دانستن سفارتخانه آمريکا، مي‌گويند که در شرايط کنوني کشور حمله به اين سفارت با منافع ملي عراق در تضاد است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar