نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

آنچه باید در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بدانیم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آنچه باید در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بدانیم

ايرنا/ انتخابات اين دوره رياست‌جمهوري آمريکا با وجود شيوع کرونا، بيماري ترامپ، راي‌گيري پستي از شهروندان و همزماني انتخابات کنگره حائز شرايطي‌است که آن را با انتخابات پيشين اين کشور کاملا متمايز کرده‌است.

با وجود ابتلاي «دونالد ترامپ» به بيماري کوويد-۱۹، مبارزات انتخاباتي در ايالات متحده کاملاً در جريان است. اکنون اين سوال مطرح مي شود که سرنوشت مناظره هاي تلويزيوني چه مي شود؟ بيماري ترامپ چگونه بر مبارزات انتخاباتي تأثير مي گذارد و چه زماني مي توان انتظار نتايج انتخابات را داشت. نشريه دي ولت آلمان در گزارشي مفصل تلاش کرده به اين سوالات پاسخ دهد.

در اين گزارش آمده است: رئيس جمهوري آمريکا هر چهار سال يکبار و هميشه بعد از اولين دوشنبه ماه نوامبر انتخاب مي شود. امسال اين انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار خواهد شد. در چند هفته باقي مانده به روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا، «جو بايدن» رئيس جمهور فعلي «دونالد ترامپ» را از موضع قدرتمندتري به چالش مي کشد.

پس از اولين مناظره تلويزيوني، ترامپ در توييتر خود اشاره کرد که  برنده اين مناظره شده است، اما پس از آن آزمايش کروناي وي و بانوي اول ملانيا مثبت اعلام شد، اتفاقي که به يقين مسير مبارزات انتخاباتي را تغيير مي دهد. در اين شرايط و در حالي که ترامپ مجبور است فعلاً همه برنامه هاي تبليغاتي اش را لغو کند، بايدن ناگهان استراتژي مبارزاتي خود را تغيير داد.

مناظره هاي تلويزيوني چه زماني برگزار مي شوند؟
اولين مناظره تلويزيوني ترامپ و بايدن در ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر) در کليولند واقع در ايالت اوهايو مانند يک مشاجره خياباني بود. هر دو طرف، حرف هم را دائما قطع و يکديگر را متهم کردند. مفسران آن را يک هرج و مرج تمام عيار توصيف کردند ، در نظرسنجي بعدي اکثريت افراد مناظره مذکور را 'آزار دهنده' دانستند.

مناظره بعدي در حالي قرار است در روز هفتم اکتبر (۱۶ مهر) بين معاونان اول اين دو نامزد انتخاباتي برگزار شود که پس از بيماري ترامپ ، به مايک پنس معاون اول وي اهميت بيشتري داده مي شود. از ساعت ۳:۰۰ بامداد به وقت اروپاي مرکزي (شب ۸ اکتبر) «مايک پنس» معاون رئيس جمهور و سناتور «کامالا هريس» معاون اول بايدن نامزد دموکرات ها مقابل يکديگر قرار مي گيرند. مدت زمان اين مناظره که در سالت ليک سيتي واقع در ايالت يوتا برگزار مي شود ۹۰ دقيقه است.

اما دومين مناظره تلويزيوني ترامپ و بايدن براي روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) برنامه ريزي شده است و اين دو بايد از ساعت ۰۳:۰۰ بامداد به وقت اروپاي مرکزي در ميامي واقع در ايالت فلوريدا ديدار کنند.

سومين و آخرين مناظره تلويزيوني ترامپ و بايدن نيز روز بيست و سوم اکتبر (دوم آبان) در ساعت ۰۳:۰۰ بامداد به وقت اروپاي شرقي در نشويل (ايالت تنسي) برگزار مي شود

نظرسنجي ها چه مي گويند

در مورد نظرسنجي هاي ملي و برتري که جو بايدن ماه ها نسبت به دونالد ترامپ داشته است، صحبت هاي زيادي وجود دارد. برخي مي گويند نظرسنجي هاي سراسري را فراموش کنيد! هيلاري کلينتون نيز ماه ها از ترامپ قبل از انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ جلوتر بود و حتي بيشترين راي را در انتخابات کسب کرد، اما باز هم شکست خورد.

اما آراي عمومي در «ايالت هاي چرخشي» نقش تعيين کننده دارند و در واقع اين جايي است که انتخاب واقعي انجام مي شود. در ايالت هايي که سنگر اصلي دموکرات ها و جمهوري خواهان محسوب مي شود ، مبارزات انتخاباتي به ميزان محدودي انجام مي شود. هيچ جمهوري خواهي انتظار ندارد ترامپ در کاليفرنيا برنده شود و هيچ دموکراتي براي پيروزي در مي سي سي پي يا يوتا شرط نمي بندد.

از اين رو در انتخابات ۲۰۲۰ نقش ايالت هاي چرخشي مهم خواهد بود. آمارها نشان مي دهد هر دو حزب بزرگ در اين ايالت ها شانس خوبي دارند و مي توانند پيروز شوند، اين ايالت ها شامل ويسکانسين ، پنسيلوانيا ، ميشيگان ، آريزونا و فلوريدا هستند. در اين ميان، ترامپ و بايدن به ويژه بر ايالت هايي که رأي دهندگان بيشتري دارند تمرکز کرده اند.

در چندين نظرسنجي در اين ايالت ها ، بايدن براي چندين ماه از ترامپ پيش بوده است. نتايج نظرسنجي در اين ايالت ها که به عنوان «ميدان اصلي نبرد» بين دو نامزد شناخته مي شوند در روز پنجم اکتبر (۱۴ مهر) از اين قرار است:

ويسکانسين: ميزان برتري بايدن ۵.۵ درصد  (ترامپ ۴۴.۳ - بايدن ۴۹.۸)


پنسيلوانيا: ميزان برتري بايدن ۶.۵  درصد  (ترامپ ۴۴.۲ - بايدن ۵۰.۷)

ميشيگان: ميزان برتري بايدن ۵.۲ درصد   (ترامپ ۴۴.۰ - بايدن ۴۹.۲)

آريزونا: ميزان برتري بايدن ۳.۱ درصد   (ترامپ ۴۵.۲ - بايدن ۴۸.۳)

فلوريدا: ميزان برتري بايدن ۲.۰  درصد   (ترامپ ۴۵.۸ - بايدن ۴۷.۸)

کاروليناي شمالي: ميزان برتري بايدن ۰.۵ درصد  (ترامپ ۴۶.۶ - بايدن ۴۷.۱)

سيستم انتخاباتي ايالت متحده چگونه کار مي کند؟
در مجموع ، بيش از ۲۰۰ ميليون آمريکايي براي انتخاب رئيس جمهور جديد فراخوانده شده اند. سن شرکت فعال در راي گيري در اين کشور ۱۸ سال است. براي راي دادن، شهروندان بايد در يکي از ۵۰ ايالت يا منطقه کلمبيا اقامت داشته و در ليست انتخابات ثبت نام کرده باشند. آمريکايي هاي ساکن خارج از ايالات متحده نيز مجاز به راي دادن در ايالتي هستند که آخرين بار در آن زندگي کرده اند.

سيستم انتخاب رئيس جمهوري ايالات متحده به اين ترتيب کار مي کند: رئيس جمهور (و معاون اولي که وي انتخاب مي کند) توسط مجمع گزينندگان (کالج الکترال) که ۵۳۸ رأي دارد ، انتخاب مي شود. هر کدام از ۵۰ ايالت و پايتخت واشنگتن دي سي ، بسته به تعداد جمعيت آنها ، بين سه تا ۵۵ رأي دهنده را به اين مجمع مي فرستند. طبق اين تقسيم بندي حدود ۵۵ رأي دهنده از کاليفرنيا ، ۲۹ رأي دهنده از فلوريدا و ۳ رأي دهنده از آلاسکا در اين مجمع حضور مي يابند.

قاعده کلي بر اين است: نامزدي که برنده آراي مردمي هر ايالتي شود، همه آراي الکترال آن ايالت را نيز دريافت مي کند، اما هميشه هم اينطور نيست. در مجموع کسي رئيس جمهور مي شود که بيش از ۲۷۰ راي الکترال را از آن خود کند.

علت روي آوردن آمريکايي ها به راي گيري پستي
بحران کرونا يک چالش لجستيکي براي برگزار کنندگان انتخابات ايجاد کرده است. از آنجا که سازماندهي انتخابات تابع ايالت ها است و نه دولت فدرال ، انتخابات در هر ايالتي بسيار متفاوت با ديگري خواهد بود. ماه ها هر دو حزب در مورد انجام راي گيري پستي بحث کرده اند. اين اختلاف در اوج تلاش ترامپ براي به تعويق انداختن انتخابات بود که حتي جمهوري خواهان نيز بلافاصله آن را رد کردند.

دموکرات ها استدلال مي کنند که نقل و انتقال تا محل راي گيري براي بسياري از مردم غير قابل تصور است و ايستادن در صف براي ساعتها مي تواند خطرناک باشد. آنها به سنت راي گيري پستي در چندين ايالت اشاره مي کنند. از سوي ديگر ترامپ معتقد است که راي گيري پستي خطر دستکاري و تقلب را به همراه دارد و صراحتا بيان مي کند که علاقه اي به حضور ميزان بالاي راي دهندگان ندارد. در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ اين ميزان ۵۶ درصد بود.

اکنون به دليل شيوع کرونا ، ۱۹ ايالت از ۵۰ ايالت آمريکا، موانع راي گيري پستي را کاهش داده اند. به اين ترتيب حداقل از هر چهار آمريکايي سه نفر مي توانند از طريق پست راي دهند. از اين منظر چشم انداز انتخاباتي آمريکا مانند يک لحاف چهل تکه است: برخي از ايالات به طور خودکار اسناد انتخاباتي را براي شهروندان خود مي فرستند، در حالي که برخي ديگر فرم هايي را ارسال مي کنند که راي دهندگان درخواست کرده باشند. به دليل نگراني عمومي از شيوع بيماري کووييد-۱۹ ، حدود ۵۵ ميليون شهروند به خصوص در ايالت هاي طرفدار جمهوري خواهان مانند تگزاس، مجبورند انتخابات را با آراي پستي انجام دهند.

در شب و روز انتخابات آمريکا چه رخ مي دهد؟
در بحبوحه شيوع يک بيماري همه گير، انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا، بدون تجمعات بزرگ ، خروج راي دهندگان از خانه ، تشکيل صف هاي طولاني در مقابل مراکز راي دهي و تصاويري از اين دست که عمدتا در دوره هاي پيشين ديده مي شد، برگزار خواهد شد و اين مسئله از هر نظر تازگي دارد. اما از آنجا که شهروندان بيش از هر زمان ديگري با آراي پستي رأي مي دهند، شمارش آرا ممکن است طول بکشد. آراي پستي معمولاً پس از اتمام رأي گيري در صندوق ها شمرده مي شوند.

آغاز روند راي گيري در ايالات متحده به اين شکل است که شهر کوچک «ديکسويل ناچ» در ايالت نيوهمپشاير نزديک مرز کانادا به طور سنتي سيگنال آغازين اعلام نتايج را مي دهد: تعداد انگشت شماري از ساکنان شهر در نخستين ساعات روز انتخابات رأي مي دهند. سپس به نوبت ساکنان ديگر ايالت ها و شهرهاي بزرگ در انتخابات شرکت مي کنند. به همين ترتيب اندکي پس از نيمه شب ، مراکز راي گيري بسته خواهد شد و نتيجه آرا پس از شمارش تمامي برگه هاي راي گيري، منتشر خواهد شد.

در تاريخ ۴ نوامبر (۱۴ آبان)، کمي بعد از ساعت ۶ صبح به وقت اروپاي مرکزي ، حداقل اين نتايج در دست خواهد بود:

اولين پيش بيني ها از ايالت هاي جداگانه نيمه شب ۴ نوامبر در صفحه نمايش ظاهر مي شود. در ساعت ۳ بامداد مراکز اخذ رأي در نيويورک ، زادگاه «دونالد ترامپ» بسته مي شود.

ساعت ۶ عصر به وقت ساحل شرقي (۱۲ صبح اروپا): برخي از مراکز راي دهي در اينديانا و کنتاکي بسته مي شوند. پيش بيني ها اعلام خواهد شد ، اما اينها هنوز نشان دهنده نتيجه کلي در ايالت مربوطه نيست.

ساعت ۷ عصر (۱ بعدازظهر اروپا): سپس در جورجيا ، کاروليناي جنوبي ، ويرجينيا و ورمونت و بقيه مراکز راي دهي در اينديانا و کنتاکي در حال بسته شدن است. در فلوريدا ، مراکز راي دهي در قسمت شرقي ايالت در حال بسته شدن است.

۷:۳۰ بعد از ظهر (۱:۳۰ بعد از ظهر اروپا): مراکز راي دهي در کاروليناي شمالي ، اوهايو ، ويرجينيا غربي بسته مي شود.

ساعت ۸ عصر (۲ بامداد اروپا): يکي از مهيج ترين لحظات عصر انتخابات است. انتظار مي رود نتايج اوليه در آلاباما ، کنتيکت ، دلاور ، ايلينوي ، مين ، ماساچوست ، مريلند ، مي سي سي پي ، ميسوري ، نيوهمپشاير ، نيوجرسي ، اوکلاهما ، پنسيلوانيا ، رود آيلند ، تنسي و واشنگتن دي مشخص شود.

علاوه بر اين ، ساير مراکز راي دهي در فلوريدا و اولين مراکز راي دهي در کانزاس ، ميشيگان ، داکوتاي جنوبي و تگزاس در حال بسته شدن است.

۸:۳۰ عصر (۲:۳۰ صبح اروپا): نوبت به آرکانزاس مي رسد.

ساعت ۹ عصر (۳ بامداد اروپا): لحظه مهيج ديگر عصر انتخابات. مراکز اخذ رأي در آريزونا ، کلرادو ، لوئيزيانا ، مينه سوتا ، نبراسکا ، نيومکزيکو ، نيويورک ، داکوتاي شمالي ، وايومينگ و ويسکانسين در حال بسته شدن است.

علاوه بر اين ، انتظار مشخص شدن نتايج ميشيگان به عنوان يکي از 'ميادين جنگ' مي رود. همچنين از کانزاس ، تگزاس و داکوتاي جنوبي انتظار اعلام نتايج مي رود.

ساعت ۱۰ شب (۴ صبح اروپا): در آيووا ، مونتانا ، نوادا و يوتا و نيز اولين مراکز راي دهي در آيداهو و اورگان در حال بسته شدن است.

۱۱ شب (۵ صبح اروپا): در کاليفرنيا ، هاوايي و واشنگتن و بقيه مراکز راي دهي در آيداهو و اورگان در حال بسته شدن است.

۱۲:۰۰ صبح (۶:۰۰ صبح اروپا): مراکز راي گيري در آلاسکا بسته مي شوند.

اين در حالي است که سرعت شمارش آرا در راي گيري پستي بسيار کندتر از راي گيري معمولي خواهد بود و حتي در صورت اعلام نتايج اوليه، اين سوال همچنان باقي مي ماند که آيا نتايج اعلام شده در آن شب موثق خواهد بود؟ يا حداقل پيش بيني از اين که چه کسي به کاخ سفيد راه يافته را به دست خواهد داد؟ اين امر کاملاً نامشخص است.

مراسم تحليف؛ رونمايي از رئيس جمهوري جديد
نتيجه انتخابات هرچه باشد ، رئيس جمهور بعدي در ۲۰ ژانويه ۲۰۲۱ (۱ بهمن) در ضلع غربي کاپيتول در واشنگتن ، سوگند ياد مي کند. در فاصله دور مي توانيد بناي يادبود واشنگتن و يادبود لينکلن ، دو ساختمان نمادين پايتخت آمريکا را ببينيد. اين مراسم پس از هر انتخابات رياست جمهوري برگزار مي شود، حتي هنگامي که رئيس جمهور دوره دوم خود را آغاز مي کند. سوگند رسمي معمولاً توسط رئيس دادگستري ، رئيس ديوان عالي کشور از رئيس جمهور گرفته مي شود. و در پي آن سخنراني تحليف رئيس جمهور جديد انجام مي گيرد.

تاريخ برگزاري مراسم تحليف که از يک ماده الحاقي قانون اساسي مشتق شده، از سال ۱۹۳۷ در روز بيستم ژانويه است. اگر تغييري در قدرتمندترين دفتر سياسي جهان ايجاد شود ، مرحله بين انتخابات و تحليف بسيار مهم است. رئيس جمهوري که به او راي داده نشده و قرار است کاخ سفيد را ترک کند به عنوان يک رئيس جمهور ضعيف شناخته مي شود و به طور معمول ديگر هيچ تصميم سياسي اساسي نمي گيرد.

روساي جمهور منتخب معمولاً برنامه دوران رياست خود را تهيه مي کنند ، کابينه خود را برنامه ريزي مي کنند و در مورد پست هاي مهم تصميم گيري مي کنند: مشاوران ، سفرا ، روساي سازمان ها و مراکز وابسته به دولت. در مجموع رئيس جمهور ابر شرکت دولت را با بيشترين کارمند در کل کشور رهبري مي کند.

اما اين پايان ماجرا نيست؛ سوم نوامبر يک روز فوق العاده براي انتخابات در آمريکا است، چرا که نامزدهاي ورود به کنگره نيز دوباره انتخاب مي شوند. اين نهاد مسئول قانونگذاري است و از مجلس نمايندگان و سنا تشکيل شده است. در سوم نوامبر ، همه ۴۳۵ عضو مجلس نمايندگان ( طبق روال هر دو سال يکبار) و همچنين ۳۵ نفر از ۱۰۰ سناتور انتخاب مي شوند.

براي رئيس جمهور آينده از نظر سياسي بسيار مهم خواهد بود که دو بخش کنگره توسط افرادي از حزب خودش اداره شوند. در غير اين صورت او فقط مي تواند به صورت محدود «رئيس» باشد. نبايد فراموش کرد که در يک سال و نيم گذشته «نانسي پلوسي» رئيس دموکرات مجلس نمايندگان ، گاهي اوقات موفق شده زندگي را براي ترامپ دشوار کند و برعکس زماني بود که جمهوري خواهان کنگره را تحت رياست جمهوري باراک اوباما در کنترل داشتند و اوضاع را براي وي سخت مي کردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره