نماد آخرین خبر

ایندیپندنت: انگلیس دومین صادرکننده سلاح در جهان است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ایندیپندنت: انگلیس دومین صادرکننده سلاح در جهان است

باشگاه خبرنگاران/ مجله اينديپندنت در گزارشي نوشت آمارها نشان مي‌دهد انگليس پس از آمريکا به دومين صادرکننده سلاح در جهان تبديل شده است.

به گزارش پايگاه اينترنتي اينديپندنت در مقاله‌اي  به بررسي اقدامات دولت انگليس در فروش تسليحات در جهان پرداخت و در اين باره نوشت منتقدان اعلام مي‌کنند دولت انگليس در حال حمايت از سرکوب‌ها در سرتاسر جهان است.
در اين مقاله آمده است آمار‌هاي منتشر شده دولتي نشان مي‌دهد انگليس طي يک دهه گذشته، دومين صادر کننده تسليحات در جهان پس از آمريکا بوده است. شرکت‌هاي انگليسي سال گذشته قرارداد‌هاي تامين تسليحات و خدمات نظامي به ارزش يازده ميليارد پوند امضاء کردند. اين رقم از سال ۱۹۸۳ تا کنون، بالاترين رقم فروش تسليحات توسط انگليس بوده است. اين رقم براي سال ۲۰۱۸، برابر با ۱۴ ميليارد پوند اعلام شد. بدين ترتيب، انگليس در سال ۲۰۱۹، بالغ بر ۱۶ درصد از سهم تجارت تسليحات در جهان را به خود اختصاص داد.
گروه «کارزار عليه تجارت تسليحات»، دولت انگليس را به "مسلح کردن و حمايت از سرکوب در سرتاسر جهان" متهم کرد. با وجود اين، دولت انگليس اعلام کرده است معاملات تسليحاتي اين کشور، باعث ايجاد هزاران شغل سطح بالا شده و به حفظ امنيت اين کشور کمک کرده است.
بر اساس داده‌هاي منتشر شده حوزه دفاعي و صادرات انگليس، دولت اين کشور از سال ۲۰۱۰ قرارداد‌هايي به ارزش ۸۶ ميليارد پوند امضاء کرده که ۶۰ درصد از آن‌ها مربوط به کشور‌هاي خاورميانه بوده است. عربستان سعودي با اختلاف بسيار زياد، بزرگترين خريدار تسليحات انگليس بوده است.
همچنين آمار‌ها نشان مي‌دهد حوزه هوا و فضا، ۸۸ درصد از فروش و قرارداد‌هاي انگليس را به خود اختصاص داده که مهمترين بخش آن مربوط به فروش رادار، موشک و هواپيما است. مهمترين خريداران تجهيزات هوا و فضاي انگليس شامل عربستان سعودي، ترکيه، عمان، آمريکا و قطر هستند.
سهم انگليس در تجارت جهاني تسليحات در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۶ درصد اعلام شد. اين سهم براي آمريکا برابر با ۴۷ درصد و براي روسيه و فرانسه به ترتيب ۱۱ و ۱۰ درصد اعلام شد. «اندرو اسميت» سخنگوي «کارزار عليه تجارت تسليحات» در اين باره گفت: «دلالان سلاح، اين شرايط را جشن مي‌گيرند، اما اين آمار و ارقام بايد مايه شرمساري باشد. » او افزود: بوريس جانسون (نخست وزير انگليس) و همکاران او همواره درباره «انگليس جهاني» و اهميت حقوق بشر و دموکراسي سخن مي‌گويند، اما از تسليح و حمايت از سرکوب در سرتاسر جهان حمايت ميکنند.
فروش اين تسليحات، صرفا اعداد و ارقام روي کاغذ نيست، بلکه براي مردم سرتاسر جهان، موضوع مرگ و زندگي خواهد بود. او ادامه داد: «تسليحات ساخت انگليس، نقشي ويرانگر در بمباران يمن به رهبري عربستان سعودي داشته و به شکل گرفتن وخيم‌ترين بحران انساني در جهان کمک کرده است.»
وي تصريح کرد: «هر زمان که درگيري باشد، شرکت‌هاي تسليحاتي نيز وجود خواهند داشت که تلاش مي‌کنند از اين درگيري‌ها بهره‌مند شوند. اين منفعت طلبي، تنها باعث ايجاد امکان جنگ نمي‌شود، بلکه به شکلي فعالانه باعث شعله ور شدن آتش آن مي‌شود. تسليحاتي که فروش آن‌ها امروز تاييد مي‌شود، مي‌تواند در خشونت‌ها و سوء استفاده‌هايي که در سال‌هاي آينده رخ مي‌دهد، مورد استفاده قرار گيرد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره