نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

هشدار بولتون: انتخاب دوباره ترامپ عواقب جبران‌ناپذیر خواهد داشت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هشدار بولتون: انتخاب دوباره ترامپ عواقب جبران‌ناپذیر خواهد داشت

ايرنا/ جان بولتون، مشاور امنيت ملي پيشين ترامپ که قرار است کتاب افشاگري هاي او تحت عنوان «اتاق اتفاق» امروز (۷ اکتبر/۱۶ مهر) در فرانسه منتشر شود؛ در مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه فرانسوي «لوپاريزين» هشدار داد که ترامپ نبايد دوباره به عنوان رئيس جمهوري آمريکا انتخاب شود زيرا تبعات آن جبران ناپذير خوهد بود.

جان بولتون دست راست پيشين رئيس جمهوري آمريکا که قرار است امروز (۷ اکتبر/۱۶ مهر) کتاب او تحت عنوان «اتاق اتفاق» که مملو از افشاگري در مورد عملکرد غالباً خيالي و خطرناک کاخ سفيد که در دوران دونالد ترامپ تبديل به ديوانه خانه شده بود؛ در فرانسه منتشر شود؛  در مصاحبه اختصاصي خود با روزنامه فرانسوي «لوپاريزين» که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد، هشدار داد: دوره دوم رياست جمهوري ترامپ، در صورت انتخاب مجدد، عواقب جبران ناپذيري دارد.
لوپاريزين نوشت: جان بولتون ۷۱ ساله، مشاور امنيت ملي پيشين ترامپ که به جنگجوطلبي نيز شهرت دارد؛ تنها ۱۷ ماه (از مارس ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹) در کاخ سفيد فعاليت مي کرد و حال درصدد تسويه حساب با رئيس پيشين خود دونالد ترامپ است که تمام تلاش خود را براي ممانعت از انتشار کتاب او به عمل آورد.
کتاب «اتاق اتفاق» جان بولتون که در ماه ژوئن در ايالات متحده، بالغ بر يک ميليون نسخه منتشر شده و امروز ( ۷ اکتبر / ۱۶ مهر) در فرانسه منتشر مي شود؛ در حدود ۶۰۰ صفحه، خانه اي (کاخ سفيد) را روايت مي کند که تبديل به ديوانه خانه شده و رئيس جمهور ميلياردي در آن زندگي مي کند که بنا بر گفته هاي بولتون هيچ صلاحيتي براي مديريت امور آمريکا و جهان را ندارد.
بولتون در مصاحبه خود با روزنامه فرانسوي «لوپاريزين»، در پاسخ به اين سوال که ابتلاي ترامپ به کوويد ۱۹ و شيوه ترخيص او از بيمارستان، به نفع يا ضرر ترامپ است؛ بيان کرد: واضح است که ترامپ خود معتقد است که رفتار او به نفع مبارزات انتخاباتي و محرک فعاليت هاي پايگاه انتخاباتي خود است؛ اما اکثر مردم او را بيش از حد بي احتياط مي دانند.

ترامپ همه قوانين را زير پا مي گذارد
وي همچنين پيرامون مناظره ترامپ – بايدن در هفته گذشته تصريح کرد: او همان ترامپ هميشگي بود؛ همان ترامپ در يک روز معمولي در دفتر کار هميشگي خود؛ چرا که او اکثر مواقع همين رفتار را داشت؛ به عبارتي او همه قوانين را زير پا مي گذارد، حقايق و اعداد و ارقام را خود اختراع مي کند؛ در واقع هدف او اين بود که بايدن را گيج کند  و او را به اشتباه بياندازد. تصور نمي کنم که او در اين زمينه موفق شود؛ به همين دليل است که ترامپ نبايد دوباره انتخاب شود. اگر او امروز چنين رفتار بدي داشته باشد، تصور کنيد در دوره دوم رياست جمهوري چه کاري انجام خواهد داد.  
بولتون در مصاحبه خود در پاسخ به اين سوال که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، وضعيت چگونه بدتر خواهد شد؛ گفت: خسارات وارده طي چهار سال اخير قابل جبران هستند اما پيامدهاي هشت سال رياست جمهوري ترامپ بسيار متفاوت خواهد بود؛ در مورد مسائل امنيت ملي، بيشتر تصميمات او به دليل ترس از واکنش هاي منفي در نزد راي دهندگانش است و نه اتخاذ يک استراتژي؛ اين منطق درباره خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه، عراق، افغانستان و همچنين در زمينه پرونده هسته ايران يا کره شمالي نيز حاکم است؛ بنابراين اگر او بار ديگر انتخاب شود هيچ سد و مانعي در برابر خود نمي بيند؛ چرا که مي داند مجددا قرار نيست انتخاب شود و به راي دهندگان خود ديگر نيازي ندارد؛ بر طبق قانون اساسي آمريکا هر شخص تنها براي دو دوره متوالي يا متناوب مي تواند مسئوليت رياست جمهوري را برعهده گيرد.

احتمال خروج آمريکا از ناتو بدست ترامپ
مشاور امنيت ملي پيشين ترامپ در پاسخ به اينکه آيا اتحاديه اروپا بايد منتظر جنگ تجاري باشد؛ همانند جنگ تجاري چين و آمريکا اعلام کرد: جدي ترين تهديد در ارتباط با ناتو است چرا که او در ژوئن ۲۰۱۸ درصدد خروج از اين اتحاديه نظامي بود؛ مطمئن نيستم هر دو جبهه آتلانتيک بتوانند يکديگر به خوبي درک کنند.
بولتون در پاسخ به اين سوال که ترامپ به وضوح از نظرسنجي ها عقب است و آيا او هنوز هم مي تواند روند معکوس در نظرسنجي ها ايجاد کند؛ گفت: او هنوز هم مي تواند برنده شود؛ يک ماه در سياست دنياي امروز آمريکا، يک عمراست! هيچکس شوک رواني سال ۲۰۱۶ را فراموش نمي کند هنگامي که هيلاري کلينتون پيروز همه نظرسنجي ها بود؛ بنابراين امکان دارد ترامپ به رغم «سورپرايز اکتبر» معروف، همه را غافلگير کرده و نتيجه همه پيش بيني ها را معکوس کند.
وي درباره نحوه رفتار ترامپ با رهبران ديگر کشورها بيان کرد: بسياري از رهبران خارجي او را تحقيرآميز مي پندارند؛ در برابر او به ظاهر با ادب رفتار مي کنند و به شوخي هاي او مي خندند؛ وقتي بعضي چيزها را از او مي شنوند دندان هاي خود را به هم مي فشارند؛ اما در پشت سر او را به استهزاء مي گيرند.
بولتون در پاسخ به اين سوال که آيا در کارنامه ترامپ امتياز مثبتي وجود دارد تا او را نجات دهد تاکيد کرد: ترامپ فلسفه اي ندارد، او طبق استراتژي هاي کلان عمل نمي کند. کار در کاخ سفيد با تصميمات ناگهاني براي او مانند بازي پين بال است.

تصورم درباره ترامپ اشتباه بود
بولتون در پاسخ به اين سوال که آيا از ۱۷ ماه کار در کاخ سفيد احساس ندامت دارد، عنوان کرد: در آوريل ۲۰۱۸ برخلاف همه آنچه درباره ترامپ گفته شده بود؛ تصور مي کردم اهميت رسالت رياست جمهوري بر او تاثير گذاشته و شيوه تصميم گيري او را تغيير دهد. البته اين تصور اشتباه بود چرا که فکر نمي کنم او کاملاً درک کند که رئيس جمهور شدن به چه معناست يا اينکه بداند کار کابينه يک دولت چيست؛ او هرگز چيزي ياد نمي گيرد.
بولتون در پايان مصاحبه خود با روزنامه فرانسوي «لوپاريزين» درباره بي مبالاتي ترامپ در حوزه سياست خارجي گفت: او روابط شخصي خود با رهبران خارجي را به منزله روابط دو کشور مي داند؛ و هميشه به اين موضوع مي انديشد که چگونه مي تواند معامله کند؛ اين بسيار نگران کننده است چرا که همه اطلاعاتي که ولاديمير پوتين مانند کف دست خود از بر مي داند؛ او هيچ ندانسته و هر روز که وارد اتاق کار خود مي شود، به اطراف خود نگاه کرده و مي پرسد امروز چه خبر؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره