نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

آزمایش کرونای مایک پنس منفی اعلام شد

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
آزمایش کرونای مایک پنس منفی اعلام شد

صدا و سيما/ مايک پنس، معاون ترامپ و کاملا هريس، معاون بايدن در نخستين و تنها مناظره ميان نامزد‌هاي معاونت رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ در برابر هم قرار مي‌گيرند.
 
به گزارش رويترز، آزمايش ويروس کروناي مايک پنس، معاون رئيس جمهور آمريکا پيش از مناظره پنجشنبه، منفي اعلام شد.

کرونا بعد از کاخ سفيد به پنتاگون رسيد ­ ­ ­ ­ ­
خبرگزاري فرانسه نيز از واشنگتن گزارش داد: دونالد ترامپ، رئيس جمهور و فرمانده کل قوا در آمريکا، به کرونا مبتلا شده است و فرماندهان نظامي ارتش آمريکا براي آنکه از ابتلا به کوويد-۱۹ در امان بمانند خود را ايزوله کرده اند. اين در حالي است که شماري از دست اندرکاران مسائل امنيت ملي قدرتمندترين کشور دنيا به اين بيماري همه گير مبتلا شده اند.

در حالي که کوويد-۱۹ به وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) رسيده است، مقامات اين وزارتخانه روز سه شنبه به سرعت اعلام کردند که «هيچ تغييري در آمادگي عملياتي يا توان ماموريتي نيرو‌هاي مسلح آمريکا رخ نداده است.»
نتيجه آزمايش کروناي دونالد ترامپ، که کد‌هاي مربوط به تسليحات هسته‌اي آمريکا را در اختيار دارد، در هفته گذشته مثبت اعلام شد. او سه روز در يک بيمارستان بستري بود و روز دوشنبه به کاخ سفيد بازگشت. هنوز مدت زيادي از بازگشت ترامپ به کاخ سفيد نگذشته بود که پنتاگون اعلام کرد اعضاي ستاد مشترک ارتش، از جمله ژنرال مارک ميلي Mark Milley، رئيس ستاد مشترک، خود را قرنطينه کرده اند.
نتيجه آزمايش کروناي همه اين افراد منفي بود. اما آن‌ها در هفته گذشته در جلساتي حضور داشتند که چارلز ري Charles Ray، معاون فرمانده گارد ساحلي آمريکا، نيز در آن‌ها حاضر بوده است. نتيجه آزمايش کروناي چارلز ري مثبت اعلام شده است.
يک فرد مسئول در پنتاگون گفت: افزون بر ژنرال مارک ميلي، شمار ديگري از فرماندهان نظامي بلند پايه ارتش آمريکا نيز در جلساتي که چارلز ري در آن‌ها حضور داشته است حاضر بوده اند. از جمله اين افراد مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ژنرال جان هايتن John Hyten، معاون رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا؛ دريادار مايکل گيلدي Michael Gilday، رئيس عمليات نيروي دريايي؛ ژنرال جيمز مک کانويل James McConville، رئيس ستاد نيروي زميني؛ ژنرال چارلز براون Charles Brown، رئيس ستاد نيروي هوايي.
اين فرد مسئول در پنتاگون گفت در اين جلسات افراد ديگري حضور داشته اند که مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ژنرال دانيل هوکانسون Daniel Hokanson، رئيس گارد ملي؛ ژنرال جان ريموند John Raymond، رئيس نيروي فضايي؛ و ژنرال پل ناکاسون Paul Nakasone، مدير آژانس امنيت ملي و رئيس فرماندهي سايبري آمريکا.
وي تصريح کرد: نتايج آزمايش کروناي همه اين افراد منفي بوده است و هيچ يک از آن‌ها علامتي از اين بيماري را از خود بروز نداده است.
جاناتان هافمن Jonathan Hoffman، سخنگوي پنتاگون، کساني که با ري در تماس بوده اند جانب احتياط را به شدت نگاه داشته و تصميم گرفته اند خود را قرنطينه کنند.
هافمن تصريح کرد پنتاگون تدابير احتياطي لازم را اتخاذ خواهد کرد تا نيرو‌هاي نظامي آمريکا محافظت شده و همچنان توان عملياتي و ماموريتي خود را حفظ کنند. وي تاکيد کرد: «فرماندهان ارشد همچنان توان و آمادگي کامل عملياتي خود را حفظ کرده اند و مي‌توانند وظايف و مسئوليت‌هاي خود را از محل و موقعيت ديگري انجام دهند.»
گارد ساحلي آمريکا اعلام کرد نتيجه آزمايش کروناي ري در روز دوشنبه مثبت اعلام شد. پيشتر علائم خفيفي از کرونا در وي ديده شده بود. متعاقب اعلام خبر مثبت بودن نتيجه آزمايش کروناي ري، وي خود را قرنطينه کرده است.
مارک اسپر، وزير دفاع آمريکا، در هفته گذشته به سفري خارجي رفته بود و با آن دسته از مقامات پنتاگون که خود را قرنطينه کرده اند ارتباطي نداشت. وزير دفاع آمريکا روز سه شنبه در کنفرانسي درباره آينده نيروي دريايي آمريکا شرکت کرد، اما در خصوص وضعيت قرنطينه مقامات پنتاگون توضيحي نداد.
برخي از مسئولان آمريکايي مي‌گويند دولت آمريکا بعد از اعلام مثبت شدن خبر ابتلاي ترامپ به کرونا سطح تهديد در اين کشور را بالاتر اعلام نکرد و هيچ تهديد جديدي نيز مطرح نبوده است. اما مسئولان سابق آمريکايي گفته اند دولت بايد در اين خصوص بسيار محتاط و نگران باشد.
جان برنان، که در دوران زمامداري باراک اوباما، رئيس جمهور پيشين آمريکا، مدير سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) بود، در يک برنامه راديويي گفت: «ما بايد دريابيم که آيا کسي از دشمنان ما در صدد هست تا از وضعيتي که در شرايط کنوني حادث شده است به سود خود بهره ببرد يا خير.» وي تصريح کرد: «در حالي که ترامپ توجه اش را بر روي بهبود يافتن از بيماري متمرکز کرده است، کشوري مانند چين ممکن است تلاش کند که در ارتباط با هنگ کنگ اقدامي انجام دهد و يا اين که در درياي چين جنوبي کاري صورت دهد.» او افزود: «يا شايد کشوري مانند روسيه تصميم بگيرد از آن چه که از نظر مسکو يک فرصت محتمل محسوب مي‌شود استفاده کرده و در بلاروس يا در کشور ديگري اقداماتي انجام دهد.»

استفن هدلي Stephen Hadley، که در دولت جرج دبليو. بوش مشاور امنيت ملي آمريکا بود، نيز هشدار داد که «دشمنان ممکن است گمان کنند آمريکا توجهش به مسائل ديگري معطوف شده و لذا فرصتي برايشان به وجود آمده است تا کاري انجام دهند.»
آدام اسميت Adam Smith، رئيس کميته نيرو‌هاي مسلح مجلس نمايندگان آمريکا (که کنترل آن را دموکرات‌ها بر عهده دارند) از رويکرد دونالد ترامپ در مواجهه با بيماري همه گير کويد-۱۹ انتقاد کرد و گفت ترامپ با اين کار خود امنيت ملي آمريکا را به مخاطره انداخته است.
اسميت با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: «درست است که فرماندهان نظامي ما در حالت قرنطينه هم همچنان مي‌توانند وظايف خود را انجام دهند، اما نبايد تبعات خودسري‌هاي ترامپ براي امنيت ملي را ناچيز جلوه داد.» وي تصريح کرد: «دشمنان ما همواره به دنبال فرصتي هستند تا از ضعف ما به سود خود بهره برداري کنند.» اسميت افزود: «تلاش‌هايي که ترامپ انجام مي‌دهد تا خود را قدرتمند نشان دهد کسي را گمراه نخواهد کرد. آمريکايي‌ها مي‌دانند که او ضعيف است و اين مسئله‌اي است که دشمنان آمريکا نيز از آن مطلع هستند.»
اين عضو مجلس نمايندگان آمريکا خاطرنشان کرد: «دونالد ترامپ به جاي آن که کشور را (در مسير درست) هدايت کند، عامدانه ايمني و امنيت مردم آمريکا و نيرو‌هاي مسلح ما را به مخاطره مي‌اندازد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar