نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

بشار اسد: مطلقا مذاکره‌ای با رژیم صهیونیستی در کار نیست

منبع
فارس
بروزرسانی
بشار اسد: مطلقا مذاکره‌ای با رژیم صهیونیستی در کار نیست

فارس/ رئيس جمهور سوريه در مصاحبه با يک خبرگزاري روسي تأکيد کرد هيچ گونه مذاکراتي با تل‌آويو در کار نيست.

«بشار اسد» رئيس جمهور سوريه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري «اسپوتنيک» در ارتباط با موضوعات مختلفي از جمله نامزدي «دونالد ترامپ»‌ رئيس جمهور آمريکا براي جايزه صلح نوبل صحبت کرد.

نامزدي دونالد ترامپ براي دريافت جايزه صلح
بشار اسد در واکنش به نامزد شدن دونالد ترامپ براي دريافت جايزه صلح گفت که ترامپ کاري انجام نداده است تا استحقاق دريافت اين جايزه را داشته باشد.

رئيس جمهور سوريه در ادامه گفت که «باراک اوباما» رئيس جمهور پيشين آمريکا اين جايزه را در سال‌هاي اول رياست جمهوري خود دريافت کرد در حالي که کاري انجام نداده بود

بشار اسد ادامه داد، شايد تنها دستاورد اوباما رفتن از خانه به کاخ سفيد باشد در نتيجه شايد اين جايزه را به ترامپ نيز بدهند آن هم به خاطر انجام اقدامي مشابه «ماهيت اين اقدام را نمي‌دانم؛ اما مطمئنا صلح نيست».

اسد در ادامه با تأکيد بر اينکه صلح در واقع پايبندي به قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل متحد است، در پاسخ به سؤالي درباره اينکه آيا نتيجه انتخابات آمريکا منجر به بازبيني سياست‌هاي واشنگتن در قبال سوريه خواهد شد يا خير، گفت:‌ «ما معمولا حضور رئيس جمهور را در انتخابات آمريکا انتظار داريم بلکه تنها [حضور] مديران اجرايي [مورد انتظار ماست] زيرا پارلماني وجود دارد و اين پارلمان متشکل از گروه‌هاي فشار، شرکت‌هاي بزرگ مثل بانک‌ها، صنايع تسليحاتي، نفت و... است در نتيجه يک مدير اجرايي وجود دارد؛ مديري که حق و قدرت بازبيني ندارد و تنها کارش محدود به اجراست. اين همان چيزي است که در ارتباط با ترامپ هم اتفاق افتاد هنگامي که رئيس جمهور شد». 

تکيه ارتش سوريه به تسليحات روسي
رئيس جمهور سوريه در ادامه با تأکيد بر اينکه ارتش اين کشور بر تسليحات روسي تکيه کرده است،‌ گفت که قرار است ارتش سوريه با همکاري وزارت دفاع روسيه نو سازي شود.

اسد در اين خصوص گفت: «دو سال است که طرحي را براي نو سازي ارتش‌مان آغاز کرده‌ايم و واضح است که ما اين به‌روز رساني را با همکاري وزارت دفاع روسيه انجام خواهيم داد زيرا ارتش ما چندين دهه است که کاملا متکي بر تسليحات روسي است».

بشار اسد همچنين در پاسخ به سؤالي درباره اينکه آيا دمشق تمايل به دست يابي به سامانه‌هاي اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ دارد يا خير، گفت: «ما اولويت‌هايي داريم. لزوما درباره موشک‌ها صحبت نمي‌کنيم. در حال حاضر ممکن است اولويت‌هاي ديگري در ارتباط با جنگ بر روي زمين وجود داشته باشد. ما يک طرح کامل داريم؛ اما بايد مطابق اولويت‌ها اقدام کنيم».

جنگ در سوريه تمام نشده است!
اسد در پاسخ به سؤالي درباره اينکه آيا مي‌توان گفت جنگ در سوريه پايان يافته است، گفت: «مطمئنا نه! تا زماني که تروريست‌ها هستند و برخي مناطق کشور ما را اشغال مي‌کنند و [از طرفي ديگر] مرتکب انواع جنايت‌‌ها، ترور‌ها و ديگر  جنايت‌ها مي‌شوند، جنگ به پايان نرسيده است! بر اين باورم کساني که تروريست‌ها را به ميدان آورده‌اند بر ادامه طولاني مدت جنگ پافشاري دارند..ما بر اين باوريم».

بشار اسد ادامه داد: «نقطه‌هاي عطف بسياري وجود دارد که مي‌توانم ذکر کنم نه يک نقطه! نقطه عطف نخست در سال ۲۰۱۳ بود هنگامي که بسياري از مناطق را، به‌ويژه در مرکز سوريه، از چنگ "جبهه النصره" آزاد کرديم سپس در سال ۲۰۱۴، نقطه عطف ديگري بود، هنگامي که داعش ناگهان ظهور کرد -آن هم با حمايت آمريکا- و بخش‌ بسيار مهمي از سوريه و عراق را در يک زمان به اشغال خود در آورد».

رئيس جمهور سوريه همچنين افزود که نقطه تحول ديگر حضور نيروهاي روسيه بود که در سال ۲۰۱۵ به کمک نيروهاي سوريه شتافتد و همراه با آنها بخش‌هاي زيادي از خاک سوريه را آزاد کردند.

«کلاه سفيدها» ابزار هستند و حاميان آنها بايد محاکمه شوند
بشار اسد در بخشي از اظهارات خود تأکيد کرد که مسئله محاکمه «کلاه سفيد‌ها» با محاکمه‌ طرف‌هاي حامي آن‌ها آغاز مي‌شود و اين سازمان تنها ابزاري است در دست چند کشور.

اسد در اين خصوص گفت: «هنگامي که جنايتي در کار باشد، شما براي محاکمه با خود سلاح و چاقو نمي‌آوريد بلکه جنايت‌کار را به دادگاه مي‌فرستيد. در آن مورد، کلاه سفيد‌ها تنها يک ابزار يا وسيله بودند. آنها تنها يک سلاح هستند که تروريسم از آنها استفاده کرد. بريتانيا آنها را تأسيس کرد و آمريکا از آنها حمايت کرد و البته فرانسه و ديگر کشورهاي غربي. ترکيه هم به‌صورت مستقيم از آنها استفاده کرد. تمام اين رژيم‌‌ها پدر و مادر واقعي کلاه سفيد‌ها هستند».

رئيس جمهور سوريه ادامه داد:‌ «در نتيجه، اين، آنها هستند که بايد پيش از کلاه‌ سفيدها مورد بازجويي قرار گيرند. اکنون سؤال اينجاست که ما براي پيگري چنين اقداماتي يک حقوق بين‌الملل داريم؟! نه! چنين چيزي وجود ندارد در غير اين صورت،‌ آمريکا، به عنوان مثال، از جنايت‌هاي خود در عراق نمي‌گريخت يا در يمن و ديگر مناطق».

بشار اسد افزود: «نه‌تنها آمريکا بلکه فرانسه و بريتانيا و ديگر کشورها از جمله حضور آمريکا در سوريه، نمي‌توانستند از زير جنايت‌هاي خود شانه خالي کنند. اين نهادهايي که قابليت اجراي قانون را دارند، همانطور که پيشتر گفتم وجود ندارند در نتيجه ما بايد بيشتر بر عاملان و ناظران حقيقي متمرکز شويم که همان کشورهاي غربي هستند و عروسک‌هايي که اين کشورها آن‌ها را در منطقه به حرکت در مياورند».

مذاکره‌ با تل‌آويو
طبق گزارش اسپوتنيک، بشار اسد در ارتباط با توافق با تل‌آويو گفت: «موضع ما از زمان آغاز گفت‌و‌گوهاي صلح در دهه نَوَد  واضح است يعني قبل از سه دهه پيش آنگاه که گفتيم صلح براي سوريه مرتبط با حقوق است و حق ما سرزمين‌مان است. مي‌توان با اسرائيل روابط عادي برقرار کرد تنها زماني که سرزمين‌مان را پس بگيريم. اين مسئله بسيار ساده است».

طبق اين گزارش، بشار اسد در ادامه گفت که برگزاري گفت‌و‌گو با تل آويو امکان پذير است «هنگامي که اسرائيل براي بازگرداندن خاک اشغالي سوريه آماده باشد-در حالي که اينگونه نيست و [تل‌آويو] ابدا آماده نبوده.هيچ مقامي را در رژيم اسرائيل نديده‌ايم که آماده باشد يک گام به سمت صلح بردارد در نتيجه از نظري تئوري بله؛ اما عملا پاسخ تا به اين لحظه نه است».

بشار اسد همچنين تأکيد کرد که در حال حاضر هيچ گونه مذاکره‌اي با تل‌آويو در کار نيست. او در اين خصوص گفت: «نه، مطلقا مذاکره‌اي در کار نيست. مطلقا هيچ چيز».

تأکيد بر لزوم خروج  آمريکا و ترکيه از خاک سوريه
رئيس جمهور سوريه در ادامه اظهاراتش تأکيد کرد که اگر آمريکا و ترکيه پس از ريشه‌کن کردن تروريسم خاک سوريه را ترک نکنند، مردم سوريه دست به انتفاضه خواهند زد.

اسد در اين خصوص گفت: «اين اشغالگري است. در اين مورد، به دو چيز نيازمنديم: اول، رهايي از بهانه‌اي که براي اشغالگري يا تروريسم، در اين مورد، داعش که از آن استفاده مي‌کنند. غالب مردم جهان مي‌دانند که سازمان داعش را آمريکايي‌ها ايجاد کردند و از آن حمايت مي‌کنند؛ همچون ديگر گروه‌هاي آمريکايي به آن وظايفي محول مي‌کنند. ما بايد از اين بهانه خلاص شويم بدين ترتيب، ريشه‌کن کردن تروريست‌ها در سوريه اولويت مهم ماست. اگر آمريکايي‌ها و ترکيه‌اي‌ها پس از آن از نروند، طبيعي است، مقاومت مردمي آغاز مي‌شود و اين تنها راه است».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره