نماد آخرین خبر

روسیه: قرقیزستان دچار هرج و مرج شده و نیاز به ثبات دارد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روسیه: قرقیزستان دچار هرج و مرج شده و نیاز به ثبات دارد

ايسنا/ سخنگوي کرملين با بيان اينکه قرقيزستان دچار هرج و مرج شده است، گفت: مسکو تحت يک پيمان امنيتي، ملزم به آن است که از تجزيه کلي در کشوري که گروه‌هاي رقيب در آن در ناآرامي‌هاي بعد از انتخابات مدعي قدرت هستند، جلوگيري کند.

به گزارش ايسنا رويترز، اين کشور آسياي مرکزي، جايي که روسيه در آن داراي يک پايگاه هوايي است، از زمان انتخابات پارلماني روز يکشنبه که به گفته منتقدان دولت و ناظران غربي با خريد آرا مخدوش شده بود، دچار بي‌ثباتي شده است.
معترضان روز سه‌شنبه به ساختمان‌هاي دولتي يورش بردند و گروه‌هاي مختلف گفتند که آن‌ها مسئول اين کار هستند.
معاونان روز سه‌شنبه در حالي که خلأ قدرت را به تعويق مي‌انداختند، گفتند که پارلمان در جلسه شبانه براي موافقت بر سر اينکه چه کسي از بين وزراي اخراج شده قدرت را به دست بگيرد، موفق به رسيدن به حد نصاب نشده است.

ديميتري پسکوف، سخنگوي کرملين در يک کنفرانس خبري گفت: وضعيت هرج و مرج و به هم ريخته به نظر مي‌رسد و به الزامات روسيه تحت پيمان امنيتي بين دو کشور براي جلوگيري از تجزيه کامل دولت ارجاع داد.
پسکوف همچنين تأييد کرد که "الکساندر بورتنيکوف"، رئيس سرويس امنيتي اف‌اس‌بي روسيه روز چهارشنبه با "عمربيک سوواناليف" رئيس امنيتي جديد قرقيزستان صحبت کرده است.
سوواناليف که پيش‌تر معاون رئيس شوراي امنيت بود، زماني که رهبران دولت از قدرت پايين کشيده شدند، روي کار آمد.
کميته‌اي که او در حال حاضر رياست آن را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه بيانيه‌اي صادر و اعلام کرد نيروهاي امنيتي قرقيزستان توسط هيچ حزبي به عنوان ابزار، مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و خواستار آن شد که نيروهاي سياسي مذاکره کنند و حاکميت قانون را برگردانند.
سوواناليف همچنين به خبرگزاري اينترفاکس روسيه گفت که قرقيزستان کنترل مرزي خود را به منظور تضمين امنيت، سخت‌تر مي‌کند. محافظان مرزي بعدتر اعلام کردند که به آن‌ها فهرستي از افرادي که ممنوع‌الخروج هستند، داده شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar