نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

همایش داووس به صحنه دعوای نتانیاهو و پادشاه اردن تبدیل شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
همایش داووس به صحنه دعوای نتانیاهو و پادشاه اردن تبدیل شد

ايسنا/ منابع سياسي در تل‌آويو اعلام کردند، همايش جهاني داووس به صحنه دعواي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و پادشاه اردن تبديل شد.

به گزارش روزنامه رأي اليوم چاپ لندن، منابع سياسي عاليرتبه اعلام کردند، همايش اقتصادي داووس که شنبه به کار خود پايان داد، به صحنه دعواي ميان بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و عبدالله دوم، پادشاه اردن تبديل شد. نتانياهو در سخنراني‌اش وضعيت واکسيناسيون را ستود و زماني که از او سوال شد که جهان در چه زمينه‌اي مي‌تواند از اين رژيم بياموزد، گفت: "آموزش و بازار آزاد".
نتانياهو درباره عادي‌سازي گرم روابط با کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس و مراکش گفت: اين نوع جديدي از صلح است که روابط ميان اعراب و اسرائيل را تغيير مي‌دهد.
اين منابع اعلام کردند، شريک قديمي صلح با رژيم صهيونيستي يعني پادشاه اردن در سخنراني‌اش در همايش از نتانياهو به شدت انتقاد کرد. وي گفت: ديديم که اسرائيل وارد نبرد بسيار موفقي در زمينه واکسيناسيون کرونا شد اما نه براي فلسطيني‌ها. اگر به نزديک بودن بين فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها نگاه کنيم پس نمي‌شود بخشي از جامعه را واکسيناسيون کرد و بخش ديگر را ناديده گرفت. درس اول اين است که کرونا مرزي يا فرقي بين فقرا و ثروتمندان قائل نيست.
پادشاه اردن تأکيد کرد: حفاظت از جان ساکنان آواره در برابر کرونا يک وظيفه جهاني است. اسرائيلي‌ها بدون واکسيناسيون فلسطيني‌ها در امان نخواهند بود.

روابط ميان اردن و رژيم صهيونيستي تقريبا در يک بحران ديپلماتيک به سر مي‌برد. نتانياهو و عبدالله دوم در دوره اخير نشستي برگزار نکرده‌اند. آخرين نشست آن‌ها سال ۲۰۱۸ بود.
پادشاه اردن همچنين در نشست بر لزوم حل نزاع فلسطين و رژيم صهيونيستي براساس راهکار تشکيل دو کشور در مرزهاي ژوئن ۱۹۶۷ به پايتختي قدس شرقي تأکيد کرد.
وي تأکيد کرد: جايگاه قدس نزد مسلمانان و مسيحيان و براي يهوديان بزرگ است و کليد صلح در منطقه است. مساله قدس بايد به صورت نهايي حل شود.
رژيم صهيونيستي اواخر هفته گذشته مرزهاي زميني خود را با تمام کشورها از جمله اردن و مصر بست؛ مساله‌اي که به گفته کارشناسان در تل‌آويو موجب سرد شدن روابط با اردن مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar