نماد آخرین خبر

رسانه انگلیس: بن سلمان فهمیده که جنگ در یمن را باخته است

منبع
فارس
بروزرسانی
رسانه انگلیس: بن سلمان فهمیده که جنگ در یمن را باخته است

فارس/ وب‌سايت تحليلي انگليسي نوشت که طرح ابتکار صلح سعودي‌ها در يمن نه از روي دلبخواهي بلکه به دنبال شکست ‌‌آن‌ها در جنگ و اعمال فشار واشنگتن مطرح شده است.

عربستان سعودي بعد از شش سال جنگ عليه يمن مجبور شده است راه حل «صلح» را پيشنهاد دهد.

وب‌سايت خبري-تحليلي «باي‌لاين تايمز» در گزارشي با ذکر مطلب بالا به قلم «جاناتان فينتون» به طرح ادعايي اخير عربستان سعودي مبني بر آتش بس فراگير در يمن نوشت که اين ابتکار عمل رياض نه از روي دل‌ببخواهي بوده بلکه سعودي‌ها بعد از شش سال جنگ در يمن که براي اين کشور جز ويراني و کشتار نداشته، به اين پيشنهاد تن داده‌‌اند.

نويسنده اين  رسانه انگليسي مي‌نويسد عربستان سعودي تحت فشار ايالات متحده آمريکا مجبور شده است اين طرح آتش بس‌ ادعايي را مطرح کند.

در اين گزارش آمده است: «محمد بن سلمان، ولي‌عهد سعودي که در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزير دفاع سعودي حمله يمن را اعلام کرد، قطعا به اين نتيجه رسيده است که جنگ در يمن را باخته است. حوثي‌ها [انصارالله] در شمال يمن قدرتمند شده‌آند و تهران به يک بازيگر خارجي تبديل شده است. آن هم زماني که رياض بيش از ۱۰۰ ميلارد دلار هزينه کرده و [در عوض] براي نشان دادن خود، تصوير ديپلماتيک تخريب شده به دست آورده است».

نويسنده اين گزارش بر اساس مشاهدات خود بر گياه و برگ خواري يمني‌ها براي زنده ماندن در نتيجه اين جنگ شش ساساله بر يمن صحه مي‌گذارد و مي‌نويسد:‌ «اين حوادث تلخ به اين سادگي از ذهن من زدوده نخواهد شد. معتقدم اين حوادث و [تصاوير آن در ذهن من] تا آخر عمر با من همراهي خواهد کرد».

براساس اين گزارش، آمريکا به عنوان شريک عربستان سعودي، بر گلوي بن سلمان فشار مي‌‌‌آورد. آن هم بعد از آنکه جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که فروش تسليحات مربوط به رياض را در ماه فوريه متوقف خواهد کرد؛ اظهاراتي که عربستان سعودي مجبور شد به «دردسر بيفتد و ابتکار صلح را [ارائه دهد]».

به دنبال اين پيشنهاد در ۲۲ ماه مارس که از سوي وزيرخارجه سعودي مطرح شد، مارتين گريفيتس، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن و «تيموثي ليندر‌کينگ» فرستاده آمريکا در امور يمن با نمايندگاني از انصارالله يمن در عمان ديدار و گفت‌وگو کردند. رياض علاوه بر آتش‌بس، پيشنهاد کاهش محاصره زميني، دريايي و هوايي نيز داده است.

براساس اين گزارش، به رغم اين پيشهاد رياض بسياري از يمني‌ها هنوز هم تأثير مخرب درگيري را احساس مي‌کنند و معتقدند که پيشنهاد عربستان سعودي به طور ناگهاني مشکلات اين کشور را کاهش نخواهد داد.

فيوتن به نقل از يمني‌ها مي‌نويسد، آن‌ها از شنيدن خبر پيشنهاد صلح و آتش بس در يمن خوشحال هستند ولي نگراني آن‌ها از اين بابت است که رياض به تعهدات خود عمل نکند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره