نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

افشاگری ولی‌عهد سابق اردن از فساد دولت

منبع
فارس
بروزرسانی
افشاگری ولی‌عهد سابق اردن از فساد دولت

فارس/ ولي‌عهد سابق اردن در پيامي ويدئويي با بيان اينکه هم‌اکنون در بازداشت خانگي به سر مي‌برد، دولت و پادشاه اين کشور را به فساد، بي‌کفايتي و آزار منتقدان متهم کرد.

بعد از تکذيب بازداشت شاهزاده «حمزه بن حسين» ولي‌عهد سابق اردن، وي در پيامي ويدئويي بازداشت خانگي خود را تاييد کرد.

شبکه «بي‌بي‌سي» بامداد يکشنبه ويدئويي را از شاهزاده حمزه منتشر کرد و مدعي است که وکيل او اين ويدئو را براي آنها ارسال کرده است.

ولي‌عهد سابق اردن که برادر نانتي «عبدالله دوم» شاه اين کشور نيز هست، در اين ويدئو که به گفته خودش براي توضيح اتفاقاتي که روز شنبه در اردن رخ داده ضبط کرده است، دولت عبدالله دوم را به فساد، بي‌کفايتي و آزار منتقدان متهم کرد.

شاهزاده حمزه با تکذيب ارتکاب هرگونه اقدام خطا، گفت: «رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح اردن صبح [شنبه] به ديدار من آمد و گفت اجازه ندارم از کشور خارج شوم، با ديگران ارتباط داشته باشم يا با کسي ملاقات کنم زيرا در ديدارهايي که داشته‌ام - چه حضوري و چه مجازي - انتقاداتي از دولت يا شاه اردن مطرح شده است».

بر اين اساس، وي با رد هرگونه دخالت در توطئه‌چيني عليه دولت عبدالله دوم، گفت اما شخصا از سوي دستگاه‌هاي امنيتي اردن به انتقاد از دولت متهم نشده است.

ولي‌عهد سابق اردن در ادامه توضيح داد: «من مسئول در هم شکستن دولت، فساد يا بي‌کفايتي که به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال در ساختار دولتي ما بوده و بدتر هم شده، نيستم! من مسئول بي‌اعتمادي مردم به نهادهاي دولتي نيستم. آنها مسئول هستند».

حمزه بن حسين با بيان اينکه دوستان و نزديکان وي توسط دولت اين کشور بازداشت شده‌اند، افزود: «محافظان من گرفته شدند، خطوط تلفن و اينترنت قطع شدند و اين آخرين روش نحوه ارتباط‌گيري من از طريق اينترنت ماهواره‌اي است».

وي ادامه داد: «متاسفانه اين کشور از جبهه‌هاي پيشرو در آموزش، بهداشت، عزت انساني و آزادي به چيزي نزول پيدا کرده که در آن حتي انتقاد از يک بُعد کوچک از سياست‌ها منجر به بازداشت و آزار توسط سرويس‌هاي امنيتي مي‌شود. اين کشور به نقطه‌اي رسيده که ديگر هيچکسي نمي‌تواند نظر خود را درباره چيزي بگويد و بازداشت، تهديد يا آزار داده نشود».

ولي‌عهد سابق اردن در اين ويدئو تصريح کرد: «اين يک چرخش بسيار ناراحت‌کننده و تأسف‌بار براي کشوري است که قبلا جزو پيشروان در منطقه بود. اگر اين [روند] ادامه يابد، جان و آينده فرزندان ما در خطر خواهد بود. کاميابي و سعادت آنها توسط نظام حکومتي که تصميم گرفته تا منافع شخصي، منافع مالي و فساد در آن مهمتر از جان و عزت و آينده ۱۰ ميليون نفر باشد، به حاشيه رانده شده است».

منابع خبري  شامگاه شنبه از موج دستگيري‌ها در بين مقام‌هاي ارشد اردن و خاندان سلطنتي از جمله برادر پادشاه اين کشور به اتهام کودتا خبر دادند.

اين گزارش‌ها از دستگيري برادر پادشاه اردن و برخي از مقام‌هاي عاليرتبه اين کشور به اتهام تلاش در براندازي «عبدالله دوم» پادشاه اين کشور حکايت داشتند.

روزنامه آمريکايي «واشنگتن پست» نيز نوشت که اين اقدام به دنبال کشف آنچه مقام‌هاي کاخ توطئه اي پيچيده و گسترده توصيف کردند، صورت گرفت. يک مقام اردني نيز با  تاييد اين حادثه گفت که  دستگيري ها مرتبط به «تهديد عليه ثبات کشور» بوده است.

يک مقام اطلاعاتي اردن بدون اشاره به جزئيات بيشتر، طرح کودتا را  توطئه داخلي و خارجي خواند. به گفته وي، در ميان ديگر افراد دستگير شده  يک شهروند سعودي نيز مشاهده مي‌شود.


بامداد يکشنبه همچنين سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با بيان اينکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زير نظر دارند، گفت که شاه اردن شريک مهمي براي واشنگتن بوده و از حمايت کامل آمريکا برخوردار است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره