نماد آخرین خبر

افشای سوابق سیاه ناتو توسط وزارت امور خارجه روسیه

منبع
فارس
بروزرسانی
افشای سوابق سیاه ناتو توسط وزارت امور خارجه روسیه

فارس/ وزارت خارجه روسيه به مناسبت هفتاد و دومين سالگرد تاسيس ناتو به سوابق سياه و مداخله اين ائتلاف در امور ديگر کشورها اشاره کرد.

وزارت امور خارجه روسيه روز يکشنبه به مناسبت هفتاد و دومين سالگرد تاسيس ناتو اعلام کرد، هزينه‌هاي دفاعي ناتو در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۷.۴ درصد افزايش يافت و چنين سياستي باعث ايجاد رقابت تسليحاتي در سطح جهاني مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري «تاس»، وزارت خارجه روسيه با انشتار بيانيه‌اي در اين زمينه  يادآور شد که ۷۲ سال پيش ناتو با هدف اعلام شده تامين صلح تاسيس شد، اما با گذشت زمان بمباران يوگسلاوي سابق، حمله به عراق، مداخله در ليبي و موارد ديگر را بايد به سوابق اين ائتلاف افزود.
وزارت خارجه روسيه خاطر نشان ساخت که در سال ۲۰۲۰، هزينه‌هاي دفاعي ناتو با افزايش ۷.۴ درصد روبرو شد.
بر اساس اين گزارش، هزينه‌هاي دفاعي ناتو در سال ۲۰۲۰ به ۱.۰۹ تريليون دلار رسيده در حالي که هزينه هاي روسيه در اين زمينه  فقط ۰.۰۵ تريليون دلار بوده است. اين وزارتخانه تاکيد کرد که نظامي شدن ناتو به رقابت تسليحاتي جهاني کمک مي‌کند. 
سازمان پيمان آتلانتيک شمالي يا ناتو يک اتحاد نظامي بين چندين کشور آمريکاي شمالي و اروپايي است. ناتو، يک نظام دفاع جمعي است که به موجب آن کشورهاي عضو  در مقابل هر حمله خارجي به يکي از اعضا از آن کشور دفاع مي‌کنند. ناتو اکنون ۲۹ عضو دارد که سه عضو آن  آمريکا، فرانسه، و  انگليس عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند. مرکز فرماندهي ناتو در «بروکسل»، پايتخت بلژيک است. بجز ۲۹ کشور اصلي عضو ناتو، ۲۱ کشور نيز در برنامه‌هاي صلح  و ۱۵ کشور نيز در گفت‌وگوهاي آن شرکت دارند.
در همين رابطه ارتش اوکراين در اقدامي که باعث ايجاد تنش با مسکو مي‌شود اعلام کرده که رزمايش مشترکي را با نيروهاي ناتو در آينده نزديک  برگزار مي‌کند. کرملين جمعه گذشته اعلام کرد که هرگونه اعزام نيروهاي ناتو به اوکراين منجر به تنش بيشتر نزديک مرزهاي روسيه مي‌شود و مسکو را مجبور به اقدامات اضافي براي اطمينان از امنيت خود مي‌کند.
ارتش اوکراين شنبه در بيانيه‌اي در شبکه فيسبوک اعلام کرد که در اين رزمايش بيش از ۱۰۰۰ پرسنل نظامي از دستکم ۵ کشور عضو ناتو  حضور دارند.   ناتو نيز پس از هشدار روسيه مبني بر اينکه تشديد جدي درگيري در منطقه «دونباس» مي‌تواند اوکراين را نابود کند، ابراز نگراني کرده است. برخي تصاوير منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي نيز از تقويت مواضع دفاعي روسيه در مرز با اوکراين حکايت دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره