برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
بین الملل

چرا پوتین می‌خواهد تا ۲۰۳۶ بماند؟

منبع
جوان آنلاين
بروزرسانی
چرا پوتین می‌خواهد تا ۲۰۳۶ بماند؟

جوان آنلاين/ روسيه در سال‌هاي اخير با مسئله بغرنچ و پيچيده‌اي يعني آينده اين کشور پس از پايان دوره رياست جمهوري ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهورکنوني مواجه بوده است.
 اکنون در تحولي قابل توجه، مسير ادامه زمامداري وي هموار شده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز دو شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ قانون جديد انتخابات رياست جمهوري روسيه را امضا کرد. اين قانون جديد که بر مبناي ماده ۸۱ قانون اساسي روسيه تدوين شده و در ۴ فروردين به تصويب مجلس دوما رسيده است، به پوتين اجازه مي‌دهد براي دو دوره ديگر در انتخابات رياست جمهوري روسيه شرکت کند و در صورت پيروزي تا سال ۲۰۳۶ در سمت خود باقي بماند.
بر اساس يکي از مفاد اصلاح شده قانون اساسي روسيه، محدوديت دوره رياست جمهوري بدون توجه به دوره‌هاي رياست جمهوري قبلي پوتين،اعمال مي‌شود. اين به آن معناست که وي مي‌تواند براي دو دوره ديگر در انتخابات رياست جمهوري شرکت کند. با تصويب اين قانون يکي از نکات مرکزي قانون اساسي جديد روسيه عملي شده است. قانون اساسي قبلي به رئيس‌جمهور اجازه نمي‌داد بيش از دو بار در اين سمت به صورت متوالي باقي بماند، اما قانون جديد انتخابات که بعد از همه‌پرسي درباره اصلاح قانون اساسي به تصويب پارلمان اين کشور رسيد و پوتين نيز آن را امضا کرد، به وي امکان مي‌دهد که بدون محدوديت تا سال ۲۰۳۶ پست رياست‌جمهوري را در دست داشته باشد.

مردم روسيه در ژوئيه ۲۰۲۰ به اصلاحات در قانون اساسي رأي مثبت داده بودند. مخالفان در روسيه به سرکردگي الکسي ناوالني به شدت از تداوم رياست جمهوري پوتين انتقاد کرده‌اند. آن‌ها با انتقاد از پوتين و متهم کردن وي به حمايت از اليگارشي مالي و سياسي، خواهان تغيير و چرخش نخبگان از جمله امکان رقابت‌هاي واقعي در عرصه انتخابات رياست جمهوري روسيه هستند. با اين حال طبق نظرسنجي‌ها پوتين کماکان از حمايت مردمي قابل توجهي برخوردار است. بر اساس نظرسنجي‌اي که در فوريه ۲۰۲۱ منتشر شد بيش از نيمي از شهروندان روسيه يا ۵۴ درصد به پوتين اعتماد داشته و ۵۸ درصد نيز گفتند که از عملکرد وي رضايت دارند. اکنون راه براي پوتين به منظور ادامه حکمراني وي تا سال ۲۰۳۶ همواره شده است.

اين مسئله مسلماً خبر ناخوشايندي براي مخالفان داخلي پوتين و حاميان غربي آن‌ها است. پوتين به عنوان يک رئيس‌جمهور مقتدر و اثرگذار برخلاف رويکرد قبلي خود به اين جمع‌بندي رسيده که اگر قدرت در روسيه در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۴ به سياستمدار ديگري برسد،به‌رغم همه تدابيري که وي درچارچوب اصلاحات قانون اساسي اتخاذ کرده تا بتواند همچنان در عرصه سياست روسيه شخصي تأثيرگذار و تعيين‌کننده باشد،ممکن است اوضاع در روند مد نظر وي جريان پيدا نکند، لذا اکنون وي به اين نتيجه رسيده که راهکار مطمئن اين است که خود بار ديگر قدرت را در دست گيرد. در واقع پوتين نتوانسته فردي را براي جايگزيني خود پرورش دهد.

ولاديمير پوتين ۶۸ ساله که اولين بار در دسامبر سال ۱۹۹۹ در پي استعفاي بوريس يلتسين به مقام رئيس‌جمهوري روسيه رسيد، اکنون بيش از دو دهه است که قدرت را در کرملين در اختيار دارد. او اعلام کرده که در سال ۲۰۲۴ تصميم خواهد گرفت که آيا بار ديگر براي دوره‌اي جديد رئيس‌جمهور روسيه بشود يا خير. با اين حال مسلم است که وي به عنوان رئيس‌جمهوري که چهار دوره اين پست را در اختيار داشته نقش بسيار مهمي در تحولات اين کشور در سه دهه اخير داشته و در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آينده و تداوم زمامداري وي تا سال ۲۰۳۶ انتظار مي‌رود که نقش کليدي خود را تا آن زمان همچنان در وسيع‌ترين کشور جهان ايفا کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره