برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عفو بین‌الملل: روسیه "ناوالنی" را به سمت مرگ تدریجی می‌برد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عفو بین‌الملل: روسیه "ناوالنی" را به سمت مرگ تدریجی می‌برد

ايسنا/ سازمان حقوق بشري عفو بين‌الملل امروز چهارشنبه اعلام کرد، آلکسي ناوالني، مخالف برجسته دولت ولاديمير پوتين در شرايطي محبوس است که در سطح شکنجه بوده و اين شرايط ممکن است به تدريج باعث مرگ وي شود.

به نقل از خبرگزاري رويترز، سازمان عفو بين‌الملل اعلام داشت، آلکسي ناوالني که سال گذشته ميلادي با يک ماده اعصاب داراي درجه نظامي مسموم شد اکنون در زندان مورد محروم سازي از خواب قرار گرفته و به پزشکي که بتواند به آن اعتماد کند، دسترسي ندارد.

اگنس کالامار، دبيرکل عفو بين‌الملل خطاب به رويترز در آستانه انتشار گزارش سالانه اين سازمان گفت: روسيه و مقامهاي روسيه احتمالا او را در وضعيت مرگ تدريجي قرار داده‌اند و مي‌خواهند آنچه را که براي او رخ مي‌دهد، مخفي سازند.

او تصريح کرد: به وضوح مقامهاي روسيه دارند حقوق او را نقض مي‌کنند. ما بايد اقدامات بيشتري انجام دهيم. آنها تاکنون تلاش کرده‌اند او را بکشند، آنها حالا او را بازداشت کرده و شرايط حبسي را که در سطح شکنجه است به او تحميل کرده‌اند.

چند روز پيش ناوالني براي مجبور ساختن مقامهاي زندانش واقع در حومه شهر مسکو به منظور ارائه مراقبتهاي پزشکي مناسب به او از بابت داشتن کمر درد و پا درد دست به اعتصاب غذا زد. کرملين از اظهار نظر درباره وضعيت سلامت او خودداري کرده و گفته که اين مساله به مقام‌هاي سازمان فدرال زندانهاي روسيه مربوط مي‌شود. اين سازمان چند روز پيش اعلام کرد، ناوالني ۴۴ ساله همه درمان‌هاي لازم را دريافت کرده است.

کالامار تصريح کرد، بدرفتاري با ناوالني در زماني رخ مي‌دهد که همه گيري کوويد-۱۹ باعث بدتر شدن نابرابري‌ها و افزايش سرکوب با پشتيباني دولت در برخي کشورها شده است.

وي افزود، برخي دولتها از همه گيري بيماري به عنوان ابزاري عليه گروه‌هاي اقليت به منظور سرکوب مخالفان و حقوق بشر استفاده کرده‌اند، در حالي که در برخي کشورهاي ديگر عادي سازي تقريبي تدابير وضعيت اضطراري که باعث محدود شدن آزادي‌هاي مدني شده، وجود داشته است.

او بيان کرد: بيماري کوويد باعث تقويت سرکوب شده است.

 اين اظهارات در حالي مطرح شده‌اند که پليس روسيه بر اساس گزارشها در اطراف زندان محل نگهداري آلکسي ناوالني به هنگام تجمع يک گروه کوچک از حاميان وي در آنجا ۹ تن را دستگير کرده و در عين حال ماموران يک پزشک که تلاش داشت او را ببيند را متفرق کردند.

بعد از آنکه ناوالني ۴۴ ساله چند روز پيش خبر از اعتصاب غذاي خود داد، برخي همپيمانان او گفتند که در محل زندان او در شهر پوکروف واقع در ۱۰۰ کيلومتري شرق مسکو دست به برپايي اعتراضات تا زماني که او بتواند پزشک منتخب خود را ببيند و داروهاي مناسب دريافت کند، خواهند زد.

يوليا همسر ناوالني گفت نامه‌اي را به تاريخ ۱۷ مارس از سوي مقامهاي زندان دريافت کرده که در آن گفته شده ناوالني گذرنامه‌اش را با خود نداشته و اين امر مي‌تواند جلوي پذيرش او در بيمارستان در صورت بيمار شدن را بگيرد.

آناستاسيا واسيليوا، يک همپيمان ناوالني که رهبر يک اتحاديه صنفي پزشکان است در حالي با ممانعت ماموران زندان از ورودش مواجه شد که گفت با يک مقام ارشد زندان قرار ملاقات داشته و  خواستار ملاقات ناوالني و بررسي وضعيت سلامت او است.

خبرنگار رويترز گفت، پليس بعدا او را به همراه دست کم شش تن ديگر از جمله چند تن از حاميان و دو خبرنگار سي.ان.ان بازداشت کرد.

پليس همچنين اعلام کرد ۹ تن از بابت بر هم زدن نظم عمومي به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و از اوايل روز سه شنبه تدابير امنيتي در محل زندان سخت تر شده است.


ناوالني در ماه فوريه در پي حکم محکوميت دادگاه عليه وي از بابت نقض شرايط عفو مشروطش  مجازات حدود دو سال و نيم حبس دريافت کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره