برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرملین: روسیه از اتباع روس در دونباس دفاع خواهد کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرملین: روسیه از اتباع روس در دونباس دفاع خواهد کرد

ايرنا/  ديميتري کوزاک، معاون دفتر رييس جمهوري روسيه اعلام کرد که مسکو باتوجه به ابعاد مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس، به دفاع از اتباع خود در اين منطقه خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاري دولتي تاس، کوزاک روز پنجشنبه ضمن هشدار به دولت اوکراين گفت: آغاز جنگ  تمام عيار در منطقه دونباس از طرف کي يف، به منزله آغازي براي پايان عمر اوکراين خواهد بود.
وي افزود: چنين ارزيابي در مورد جنگ در اوکراين ازجمله در داخل اين کشور مطرح شده است و در واقع اغاز جنگ از سوي اوکراين همانند شليک به پيشاني خود است. 
معاون دفتر رييس جمهوري روسيه تصريح کرد: روسيه در صورت آغاز جنگ در منطقه دونباس (در شرق اوکراين) مجبور خواهد بود از اتباع خود دفاع کند. 
هزاران نفر از ساکنان روس تبار جمهوري هاي خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراين در سالهاي اخير تابعيت روسيه دريافت کرده و اتباع اين کشور محسوب مي شوند. 

مقام کرملين يادآورشد که وضعيت بستگي به ابعاد مناقشه خواهد داشت و اگر همان گونه که رئيس جمهوري روسيه گفت در دونباس وضعيت شبيه سربرنيستا بروز کند ما مجبور به دفاع از اتباع خود خواهيم شد. 
نسل‌کشي سِربرنيتسا به قتل بيش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان بوسنيايي شهر مسلمان‌نشين سربرنيتسا  در بوسني و هرزگوين امروزي  توسط ارتش جمهوري صرب بوسني گفته مي‌شود.
اين کشتار بين ششم تا ۲۵ ماه جولاي سال ۱۹۹۵ رخ داد و بعد از جنگ جهاني دوم، بزرگ‌ترين نسل‌کشي در اروپا به‌شمار مي‌آيد.
کوزاک گفت که به احتمال زياد آمريکا رئيس جمهوري اوکراين را به سوي آغاز جنگ در دونباس تحريک نمي کند.
وي افزود: آنچه که مربوط به نفوذ آمريکا در اوکراين مي شود معتقدم که در مورد نفوذ خارجي در رويدادهاي اوکراين نبايد مبالغه گويي کرد. 
معاون دفتر رييس جمهوري روسيه يادآورشد که البته براي اين افراد جوان (رئيس جمهوري اوکراين و اطرافيانش) حمايت خارجي اهميت دارد اما عامل تعيين کننده نيست و بنا به ملاحظات سياسي داخلي اقدام مي کنند.
تنش ها در دونباس بين جدايي طلبان و دولت اوکراين از يکشنبه گذشته اوج گرفته است.
ادوارد باسورين سخنگوي وزارت دفاع جمهوري خودخوانده دونتسک امروز در گفت و گو با شبکه روسيه۲۴ از گلوله باران برخي نواحي شهر دونتسک و نيز مناطق واقع در نزديکي اين شهر با سلاح هاي سنگين ازجمله خمپاره انداز ۱۲۰ توسط نيروهاي اوکرايني خبر داد که بر اثر آن دست کم يک نفر کشته و دو نفر از ساکنان محلي نيز مجروح شده اند. 
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه به تازگي از آلمان و فرانسه خواست، دولت اوکراين را براي اجراي توافقنامه مينسک به منظور حل و فصل سياسي بحران در شرق اوکراين و پايان دادن به تنش زايي در منطقه تحت فشار قرار دهند.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره