نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

روز سرنوشت ساز برای نتانیاهو

منبع
فارس
بروزرسانی
روز سرنوشت ساز برای نتانیاهو

فارس/ با پايان تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه، اختلافات سياسي در سرزمين‌هاي اشغالي بار ديگر از سرگرفته شد و «يائير لاپيد» رهبر حزب «يش عاتيد» که در حال حاضر مامور تشکيل کابينه شده،‌ تلاش‌هاي خود براي تصويب قانوني در کنست که مانع از نخست وزيري مجدد «بنيامين نتانياهو» مي‌شود را از سر گرفته است.

لاپيد قصد دارد فردا در کنست پيش نويش قانوني را مطرح کند که طي آن هيچ فردي نمي‌تواند بيش از دو بار به عنوان نخست وزير به تشکيل کابينه بپردازد و کساني که پرونده قضايي دارند نيز از تشکيل کابينه منع خواهند شد.
اين طرح فردا در کميته تنظيمات کنست مطرح خواهد شد و «منصور عباس» رهبر حزب اسلامي «رعام» گفته که از اين طرح حمايت خواهد کرد.
اين طرح در صورتي که فردا در کميته مربوطه تاييد شود براي راي گيري به صحن کنست خواهد رفت.
در صورت تصويب اين لايحه، نتانياهو به دليل اينکه سه دوره پياپي از سال 2008 به عنوان نخست‌وزير در راس قدرت بوده و همچنين ادامه پرونده فساد عليه وي، نمي تواند مجدد رهبري دولت ائتلافي را به عهده داشته باشد.

از سوي ديگر،‌ رسانه‌ها گفته‌اند که طرح بنيامين نتانياهو براي انتخاب نخست وزير به طور مستقيم نيز با شکست مواجه خواهد شد.
بعد از برگزاري يک انتخابات نيمه‌تمام ديگر در ماه مارس در فلسطين اشغالي، نه نتانياهو و نه هيچ‌يک از رقيبانش قادر به تشکيل کابينه نبودند، اما نظر اکثريت قانونگذاران رژيم صهيونيستي اين بود که رئيس اين رژيم، بار ديگر نتانياهو را مأمور تشکيل کابينه کند.
نتانياهو بعد از چند هفته رايزني با طرف‌هاي مختلف پيشنهادهاي مختلفي از جمله استعفاي موقت از سمتش را مطرح کرد اما اين پيشنهادات به او کمکي براي عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکيل کابينه شکست خورد.
نتانياهو اکنون بايد اميدوار باشد که رقيبانش هم نتوانند کابينه تشکيل دهند تا رژيم صهيونيستي مجبور به برگزاري پنجمين انتخابات از سال ۲۰۱۹ شود. چنين سناريويي نتانياهو را که از ماه مه ۲۰۲۰ درگير محاکمه در پرونده‌هاي فساد است را دست‌کم تا چند ماه ديگر در قدرت نگاه خواهد داشت. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar