نماد آخرین خبر

فرانسه از احتمال میانجیگری بین مراکش و اسپانیا گفت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فرانسه از احتمال میانجیگری بین مراکش و اسپانیا گفت

ايسنا/ فرانسه به امکان ميانجيگري ميان مراکش و اسپانيا جهت کاهش شدت تنش‌ روبه‌فزوني که اخيرا ميان دو کشور ايجاد شده، اشاره کرد.

ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه در گفتگويي با شبکه فرانسوي  LCI اظهار کرد: با ناصر بوريطه، وزير خارجه مراکش در راستاي ازسرگيري گفتگوها ميان رباط و مادريد گفتگو کردم.

لودريان گفت: روابط ميان مراکش و اسپانيا در حال حاضر بسيار پيچيده شده و اميدوارم اين روابط به زودي بهبود يابد.

وزيرخارجه فرانسه افزود: برخي اتفاقات منجر به تنش در روابط دو کشور شد در حالي که اين روابط در مورد مساله مهاجرت تا حدودي مثبت بود.

او ادامه داد: اين شرايط به خوبي نشان مي‌دهد که لازم است اروپا به سياست‌هاي خود در خصوص مهاجرت پايبند بوده و به اصل مسؤوليت‌پذيري و همبستگي در مقابله با مهاجرت‌هاي غيرقانوني احترام بگذارد.

روابط رباط و مادريد پس از آنکه اسپانيا ابراهيم غالي، رهبر جبهه پوليساريو را با هويت جعلي براي درمان کرونا پذيرفت، دچار تنش شد و تنها ظرف چند روز ۸۰۰۰ مهاجر به  اسپانيا سرازير شدند.

پس از آنکه وزارت خارجه اسپانيا کريمه بني‌عيش، سفير مراکش در اين کشور را در اعتراض به ورود مهاجران غيرنظامي از مراکش به شهر سبته فراخواند، رباط سه‌شنبه سفير خود در مادريد را براي رايزني فراخواند.

شهر سبته در شمالي‌ترين نقطه مراکش واقع شده و تحت حاکميت اسپانيا است.

رباط اين شهر را "روزنه اشغالگري" از طرف اسپانيا مي‌داند که با شش کيلومتر سيم خاردار آن را احاطه کرده است.

وزير دفاع اسپانيا در پي تنش‌ها ميان دو کشور در شهر سبته، مراکش را به اخاذي از کشورش و استفاده از کودکان متهم کرد.

رباط درباره منطقه صحرا پيشنهاد کرد در اين منطقه يک حاکميت خودمختار گسترده تحت حاکميتش ايجاد شود اما جبهه پوليساريو خواستار برگزاري همه‌پرسي براي تعيين سرنوشت است، الجزاير که ميزبان تعدادي از پناهجويان اين اقليم است، نيز از اين طرح حمايت مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره