نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

لاوروف: تمدید «استارت نو» از سوی آمریکا دلگرم کننده‌است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
لاوروف: تمدید «استارت نو» از سوی آمریکا دلگرم کننده‌است

ايسنا/ وزير خارجه روسيه گفت، اين کشور تصميم واشنگتن را در تمديد معاهده کاهش تسليحات اتمي موسوم به نيو استارت براي پنج سال ديگر و بدون پيش شرط به عنوان يک اقدام دلگرم‌کننده مي‌داند.

به گزارش اسپوتنيک، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در گفتگو با يک روزنامه روسي زبان به نام  Argumenty i Fakty گفت: ما موافقت تيم جو ‌بايدن، رئيس جمهوري آمريکا را براي تمديد معاهده مذکور که بدون پيش شرط صورت گرفته، دلگرم‌کننده مي‌دانيم. حقيقت اين است که ما اين توافق را به صورت کامل و بر اساس خط مشي‌ها و منافع و امنيت ملي دو کشور و جامعه بين‌المللي تمديد کرده‌ايم. من در مورد چگونگي پيشرفت بيشتر رويدادها، برنامه ريزي زودهنگام نخواهم کرد.
وزير خارجه روسيه همچنين گفت، اقدامات مشترک با هدف بهبود ثبات استراتژيک در شرايط دشوار کنوني بديهي است که تقاضاي زيادي باشد. ما تصميم دولت آمريکا را براي تمديد اين معاهده مورد استقبال قرار مي‌دهيم. ما آماده‌ايم تا با آگاهي کامل از پيچيدگي مشکلات انباشته در اين زمينه، به يک کار اساسي بپردازيم.
وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت، اتحاديه اروپا سياست تقويت محدودسازي روسيه را حفظ مي‌کند و هشدار داد که روسيه آماده واکنش به رفتارهاي غير دوستانه است.
وي ادامه داد، اتحاديه اروپا سياست‌هايش را در قبال محدود کردن روسيه ادامه مي‌دهد. مداخله آشکار در امور داخلي روسيه همچنان ادامه دارد به ويژه درباره وضعيت الکسي ناوالني، فعال مخالف پوتين که اکنون در زندان به سر مي‌برد. تحريم‌هاي يکجانبه عليه شهروندان روسيه و موسسات حقوقي همچنان در حال گسترش هستند. اتهامات بي پايه و احساس عليه ما تکرار شده است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين تاکيد کرد: همتايان ما بايد اين درک را داشته باشند که اين يک بازي يکطرفه نيست. نمي‌توان روسيه را با تحريم و تهديد ترساند. ما به واکنش به هر گونه اقدام تحريک آميز و اقدامات غير دوستانه ادامه مي‌دهيم. واکنش ما در صورت لزوم سخت و شديد خواهد بود اما همچنان ما به صورت متناسب رفتار مي‌کنيم.
لاوروف در ادامه صحبت‌هايش همچنين تاکيد کرد، در اين ميان مسکو همچنان موافق همکاري با اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو با توجه به اقدامات عملگرايانه و احترام متقابل و همچنين بر اساس هنجارهاي به ‌رسميت شناخته شده قوانين بين‌المللي است.
وزير خارجه روسيه همچنين رويکرد سازنده آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا را در مذاکرات اخير در ريکياويک، ايسلند مورد تحسين قرار داد و به اين نکته اشاره کرد که مسکو همچنان به دنبال نشست بين ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه و بايدن است.
به گفته لاوروف، روسيه و آمريکا به عنوان دو قدرت بزرگ اتمي مسئوليت ويژه‌اي براي حفظ ثبات استراتژيک و امنيت بين‌المللي دارند. بدون يک گفتگوي قابل قبول بين روسيه و آمريکا براي جامعه بين‌المللي سخت است تا با چالش‌هاي برون مرزي و تهديدها مقابله کند و به رويارويي با درگيري‌هاي منطقه‌اي بپردازد.
لاوروف همچنين گفت: با توجه به تمام اين مسائل ما پيشنهاد واشنگتن را براي برگزاري نشست روساي جمهور آمريکا و روسيه در يک کشور اروپايي که در تابستان سال جديد ميلادي برگزار مي‌شود، بررسي مي‌کنيم. در جريان گفتگويم با بلينکن به تاريخ ۲۰ مه سال جاري ميلادي در ريکياويک طرف آمريکايي رويکرد مثبت و سازنده خود را نشان داد که بسيار دلگرم کننده است.
وزير خارجه روسيه همچنين با اشاره به ائتلاف احتمالي روسيه و چين گفت که اين ائتلاف بر مقابله با آمريکا تمرکز دارد و تضمين داده که مسکو و پکن از فرمت کنوني همکاري در اين مورد راضي هستند.
وي در پاسخ به سوالي در مورد اينکه آيا چين و روسيه که هر دو درگير مشکلات در ارتباط با آمريکا هستند، مي‌توانند به يک نوع از ائتلاف در اين باره دست پيدا کنند، گفت: با توجه به اوضاع کنوني هم ما و هم شرکاي چيني از فرمت کنوني همکاري بين دو کشور راضي هستيم.
لاوروف با تحسين پويايي روابط دو جانبه با چين، خاطرنشان کرد که امروز اين روابط بهتر از هر زمان ديگري است، بيشتر به اين دليل که مدل موجود روابط دو جانبه از سطح تعاملات درون اتحادهايي که در دوران جنگ سرد شکل گرفته‌اند ، پيشي مي‌گيرد.
وزير خارجه روسيه همچنين گفت: روسيه و چين ضمن همکاري، تأثير مثبت و ثبات بخشي بر اوضاع جهاني و منطقه‌اي دارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره