نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

منبع
فارس
بروزرسانی
عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

فارس/ پس از هفته‌ها ميانجي‌گري مصر در مذاکرات غيرمستقيم ميان مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي ، اکنون منابع آگاه گزارش دادند رژيم صهيونيستي از برخي شروط خود کوتاه آمده و دور اول مذاکرات در حال نهايي شدن است.

روز به روز سقف مطالبات رژيم صهيونيستي در مذاکره غيرمستقيم با مقاومت فلسطين پايين‌تر مي‌‌آيد، مقاومتي که به نظر مي‌آيد جديت تهديداتش درباره انفجار دوباره وضعيت، کار خودش را نزد دشمن صهيونيستي کرده است.

روزنامه «الاخبار» در اين باره نوشت، در حالي که مذاکرات تبادل اسرا شاهد پيشروي آرام اما پيوسته‌اي است، به صورت موازي مذاکرات مربوط به آتش‌بش غزه نيز در حال پيشرفت است و آخرين شاهد آن بازگشايي جزئي گذرگاه‌ها براي بازگشت به وضعيت قبل از نبرد اخير «سيف القدس» (شمشير قدس) است.

در ادامه اين گزارش آمده، هيأت امنيتي مصري که هفته جاري به نوار غزه رسيد حامل تصميم‌هايي از رژيم صهيونيستي مبني بر عقب‌نشيني جزئي از اقدامات سختگيرانه عليه نوار غزه پس از نبرد شمشير قدس بود.

الاخبار به نقل از منابع مطلع نوشت، مصري‌ها به اطلاع گروه‌هاي فلسطيني رسانده‌اند که طرف صهيونيستي قصد دارد وضعيت انساني و اقتصادي در نوار غزه را به صورت تدريجي به قبل از نبرد سيف القدس برسانند.

در ادامه اين گزارش آمده، مذاکرات درباره تبادل اسرا نيز تقريبا در حال نهايي شدن مرحله اولش است مرحله‌اي که قرار است اطلاعاتي از نظاميان اسير در دست حماس داده شود و در مقابل آن اسراي زن فلسطيني آزاد شوند.

الاخبار افزود، مصري‌ها معتقدند که براي اجراي مرحله اول توافق تبادل اسرا، رژيم صهيونيستي بايد از شرط خود مبني بر مشروط کردن بازسازي غزه به پرونده تبادل اسرا دست بردارد.  مقاومت فلسطين نيز ارتباط دادن اين دو پرونده به يکديگر را رد کرده‌اند.

در همين ارتباط، اخيرا «محمود الزهار» عضو دفتر سياسي جنبش حماس تأکيد کرد، سياست حماس، اسير در برابر اسير است، نه اسير در برابر غذا.

سخنگوي رژيم صهيونيستي اخيرا از افزايش مساحت صيد از نه مايل به دوازده مايل خبر داد و افزود، اجازه واردات کالاهاي پزشکي، کالاهاي مخصوص ماهيگيري، مواد خام ويژه صنعت و نساجي از طريق گذرگاه کرم ابوسالم داده شده است. همچنين محصولات زراعي و نساجي نيز از نوار غزه به اراضي اشغالي ۱۹۴۸صادر خواهد شد.

عليرغم اينکه اقدام مذکور نيازهاي مردم نوار غزه را به صورت کامل تامين نمي‌کند و حماس اين موضوع را به اطلاع مصريها رسانده اما قاهره به فلسطيني‌ها گفته که رژيم صهيونيستي هفته جاري گذرگاه کرم ابوسالم را براي ورود کالاهاي معطل مانده در بندرها باز مي‌کند.

از طرف ديگر «محمد العمادي» نماينده قطر در بازسازي غزه هفته جاري وارد غزه شد و با نمايندگان حماس درباره سازوکار جديد براي وارد کردن کمک مالي قطر به نوار غزه صحبت کرد.

در نبرد سيف القدس بيش از چهار هزار موشک به سمت اراضي اشغالي شليک شد و مقاومت فلسطين درباره انفجار دوباره اوضاع در صورت عدم انعطاف رژيم صهيونيستي هشدار داده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره