نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

عبدالله: دولت افغانستان آماده مذاکره با طالبان است

منبع
فارس
بروزرسانی
عبدالله: دولت افغانستان آماده مذاکره با طالبان است

فارس/ رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان با بيان اينکه صلح تنها با گفتن تامين نمي‌شود تاکيد کرد که دولت افغانستان هم‌اکنون آماده‌ مذاکره با طالبان است.

همزمان با تشديد حملات گروه طالبان در افغانستان، «عبدالله عبدالله»، رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان گفت که صلح «تنها با گفتن» تأمين نمي‌شود و بايد طرف‌ها به‌‌صورت عملي اقدام کنند.
عبدالله امروز (سه‌شنبه، ۲۲ تير) در نشست کميته‌ زنان شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان در کابل، گفت که جمهوري اسلامي افغانستان و گروه طالبان بايد اقداماتي را در دست گيرند که دو طرف را براي رسيدن به صلح کمک کند.
وي تأکيد کرد که گروه طالبان بايد خواسته‌هايش را از طريق مذاکره مطرح کند. عبدالله افزود: مذاکره «جورآمد» است يعني «در بين صددرصد خواست تو (طالبان) هم [پذيرفته] نمي‌شود و صددرصد خواست ما [دولت افغانستان] هم.»
وي گفت که دو طرف بايد از اين مرحله در روند صلح عبور و روي گام‌هاي بعدي آن باهم به نتيجه برسند. عبدالله عبدالله اما تأکيد کرد که قدم آخري بايد تعيين زعامت کشور براساس رأي مردم افغانستان باشد.

با اين حال، او  گفت که اگر جنگ بر مردم افغانستان تحميل شود، دولت و ملت افغانستان بايد از مردم دفاع کنند.
عبدالله افزود که هم‌اکنون افغانستان با همين شرايط قرار دارد،‌ ولي هنوز به نقطه‌ آخر نرسيده است. او اما خاطرنشان کرد که اين موضوع به اين معنا نيست که مذاکره با گروه طالبان قطع شود.
رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان تأکيد کرد: «معنا اين است که ما متوجه وضعيت و اطراف خود باشيم. مذاکره را با تمام خلوص نيت پيش ببريم»
عبدالله همچنين گفت که دولت افغانستان هم‌اکنون هم آماده‌ مذاکره با طالبان است.
از سويي ديگر نيز، او افزود که در «روزهاي نزديک» قرار است نشستي ميان هيأت‌هاي جمهوري اسلامي افغانستان و گروه طالبان برگزار شود. به گفته‌ عبدالله، اين نشست در يک سطح ديگر غير از سطح هيأت‌هاي کنوني دو طرف برگزار مي‌شود.
وي تأکيد کرد که هيأت دولت افغانستان آمادگي براي شرکت در اين نشست را دارد و با نيت پايان جنگ در افغانستان در آن شرکت مي‌کند.
عبدالله عبدالله جزئياتي بيشتري در اين مورد ارايه نکرد.
اما يک منبع در شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان گفت که عبدالله قرار است در روزهاي آينده در رأس هيأتي براي گفت‌وگو با طالبان به دوحه برود. اين منبع گفت که در ترکيب اين هيأت، حامد کرزي، رييس‌جمهور پيشين کشور و نمايندگان اقوام مختلف کشور نيز شامل هستند.
در همين حال، شماري از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‌اند که عبدالله قرار است روز جمعه هفته‌ جاري براي ديدار مستقيم با طالبان به دوحه برود.
اين درحالي است که اخيرا اعضاي طالبان به حملات‌شان در افغانستان شدت بخشيده‌اند. اين گروه در حدود دو ماه گذشته، بيش از ۱۰۰ شهرستان را سقوط داده‌اند.
افزون بر اين‌ها، تعدادي از مناطق نيز به‌دست طالبان سقوط کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar