نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ترور رئیس‌جمهور هائیتی؛ آیا آمریکا مستقیما در جریان این قتل بوده‌است؟ 

منبع
جماران
بروزرسانی
ترور رئیس‌جمهور هائیتی؛ آیا آمریکا مستقیما در جریان این قتل بوده‌است؟ 

جماران/ يک تبعه دوگانه هائيتي-آمريکا که به اتهام شرکت در ترور رئيس جمهور هائيتي تفهيم اتهام شده، پيشتر با ماموران اجراي قانون در آمريکا ارتباط داشته است.

شش روز پس از ترور «جوونيل موئيز» رئيس جمهور هائيتي تحقيقات درباره قتل وي به رغم شناسايي برخي از اعضاي عامل اين ترور همچنان ادامه دارد؛ اين در حالي است که هر روز سر نخ هاي جديدي در مورد ارتباط آمريکا با اين قتل آشکار مي شود.
در تازه ترين مورد، خبرگزاري رويترز امروز سه شنبه گزارش داد: يک منبع در دولت آمريکا اعلام کرد يک تبعه دوگانه هائيتي-آمريکا که به اتهام شرکت در ترور موئيز رئيس جمهور هائيتي تفهيم اتهام شده است، پيشتر با ماموران اجراي قانون در آمريکا ارتباط داشته است.
مقامات هائيتي هفته گذشته دو مرد داراي تابعيت دوگانه هائيتي-آمريکا را به نام‌ هاي «جوزف وينسنت» 55 ساله و «جيمز سولاگس» 35 ساله بازداشت، و آنها را به اتهام ملحق شدن به 26 کلمبيايي در حمله مرگبار به جوونيل موئيز رئيس جمهور اين کشور تفهيم اتهام کردند.
رويترز افزود: اين منبع در دولت آمريکا مشخص نکرد کدام يک از اين دو مرد با يک نهاد اجراي قانون در آمريکا ارتباط داشته يا ماهيت اين ارتباط چه بوده است.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمريکا هم به سي ان ان گفته است: در مقاطعي، يکي از افراد مظنون به مشارکت در ترور موئيز، جزو منابع مورد اعتماد اداره مبارزه با مواد مخدر بود.
اين مظنون بعد از ترور رئيس‌ جمهور هائيتي با مرتبطانش در اداره مبارزه با مواد مخدر تماس گرفت.  يک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر که در هائيتي مأمور بود از اين مظنون خواست تسليم مسئولان محلي شود.
بر اساس اين گزارش اين مقام، به همراه يک مقام وزارت خارجه آمريکا، اطلاعاتي را به دولت هائيتي ارائه کردند که در تسليم و دستگيري اين مظنون و يک فرد ديگر کمک کرده است.
اداره مبارزه با مواد مخدر به سي ان ان گفته است برخي از عاملان ترور هنگام انجام حمله عنوان مخفف اين اداره (DEA) را فرياد مي‌ زده‌ اند اما هيچ يک از عوامل ترور، اين حمله را به نيابت از اين اداره انجام نداده‌ اند.
سي ان ان مي گويد چندين نفر که به نقشه ترور رئيس جمهور هائيتي مرتبط بودند، قبلاً مخبران اجراي قانون آمريکا بوده اند. منابع آگاه گفته ‌اند برخي از اين عوامل، مخبر اف‌ بي آي بوده‌اند اما اف بي آي  درباره مخبرانش اظهار نظر نمي‌ کند.
به گزارش سي ان ان،  بسياري از عاملان ترور رئيس جمهوري هائيتي با واسطه يک شرکت امنيتي مستقر در فلوريدا از سوي کلمبيا اجير شده بودند.
در همين حال «ند پرايس» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت آمريکا از بازداشت سومين تبعه آمريکايي در هائيتي باخبر است.
در همين رابطه مقامات هائيتي گزارش دادند «کريستين امانوئل سانون» پزشک برجسته هائيتي با روابط ديرينه با ايالت فلوريدا آمريکا به عنوان يکي از بازيگران اصلي ترور رئيس جمهور هائيتي دستگير شده است.
گفته شده اين پزشک روابط نزديکي به مدت 20 ساله با آمريکا داشته است.
«لئون چارلز» رئيس پليس ملي هائيتي گفت: يکي از مظنونين پس از دستگيري در اعترافات خود به نام سانون اشاره کرده است.
پس از دستگيري اين پزشک، در بازرسي‌ هاي به عمل آمده از منزل او به دست پليس هائيتي، تعداد زيادي اسلحه و مهمات، چهار پلاک با شماره جمهوري دومنيکن و يک کلاه که روي آن آرم اداره مبارزه با مواد مخدر آمريکا (DEA) نقش بسته، پيدا شد.
رئيس پليس هائيتي فرد ياد شده را به همکاري با افرادي که در دسيسه قتل جوونيل موئيز نقش داشتند، متهم کرد و هيچگونه اطلاعات تازه‌ اي در خصوص طراحان اصلي اين عمليات در اختيار خبرنگاران قرار نداد.
کاخ سفيد نيز روز دوشنبه اعلام کرد هياتي از مقامات آمريکايي که دولت جو بايدن در پي ترور رئيس جمهور هائيتي به اين کشور اعزام کرده است با سه سياستمدار که همگي مدعي هدايت دولت هائيتي هستند ديدار کرد.
نمايندگان شوراي امنيت کاخ سفيد و وزارت خانه‌ هاي امنيت داخلي، دادگستري و خارجه آمريکا در پاسخ به درخواست هائيتي براي کمک امنيتي و تحقيقاتي بعد از قتل جوونيل موئيز رئيس جمهور هائيتي به اين کشور سفر کردند.

«اميلي هورن» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد گفت اين هيات با «کلود ژوزف» سرپرست نخست وزيري هائيتي و «آريل آنري» نخست وزير معرفي شده اين کشور در نشستي مشترک ديدار کرد و سپس با «ژوزف لمبرت» رئيس سناي هائيتي ديدار کرد.
«آنري» جراح مغز و اعصاب که دو روز پيش از کشته شدن موئيز توسط وي به عنوان نخست وزير معرفي شد، روز شنبه گفت اکنون وي و نه ژوزف بالاترين مقام اين کشور است. اين در حالي است که سناي هائيتي روز جمعه لمبرت را به عنوان رئيس جمهور موقت اين کشور معرفي کرد.
شش روز از ترور رئيس جمهور هائيتي مي‌ گذرد. اين عمليات «خيلي راحت» اجرا شد و موئيز، رئيس جمهور 53 ساله هائيتي بامداد چهارشنبه در منزل شخصي خود به ضرب 12 گلوله افراد ناشناس کشته شد. همسر او هم در اين درگيري به شدت زخمي شده است.
کشور هائيتي در جزيره هيسپانيولا در درياي کارائيب قرار دارد که پايتخت آن پورتو پرنس است. جمعيت اين کشور 11.3 ميليون نفر و زبان‌ هاي رسمي آن فرانسوي و کريؤل هائيتي است. هائيتي از شرق با جمهوري دومينيکن هم‌ مرز است.
95 درصد از مردم هائيتي سياه‌ پوست و 2.5 درصد مولاتو (دورگه سفيدپوست و سياه) و سفيدپوست هستند. حدود 80 درصد از مردم هائيتي مسيحي کاتوليک و حدود 16 درصد نيز پروتستان هستند. هائيتي نخستين کشوري بود در آمريکاي لاتين و حوزه کارائيب به استقلال رسيد و نخستين جمهوري در جهان است که رهبران آن سياه‌ پوست بودند. هائيتي تنها کشور مستقل در قاره آمريکا است که اکثريت جمعيت آن فرانسوي‌ زبان هستند.
ترور موئيز، هائيتي را وارد يک بحران سياسي عميق کرد که ممکن است گرسنگي روزافزون، خشونت هاي گانگستري و شيوع کوويد 19 را بدتر کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره