برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هند اولین مشتری «چک میت»، جنگنده پنهانکار جدید روسیه

منبع
فارس
بروزرسانی
هند اولین مشتری «چک میت»، جنگنده پنهانکار جدید روسیه

فارس/ رسانه‌ها با اشاره به بن بست رسيدن مذاکرات هند در خريد جنگنده «اف-35»T از قصد اين کشور در خريد جنگنده نسل پنجم پنهانکار جديد روسيه با اهداف خاص خبر دادند.

در حاليکه تنها چند روز از رونمايي جنگنده جديد نسل پنجم روسيه نمي‌گذرد، رسانه‌ها از احتمال خريد اين جنگنده  نسل پنجم پنهانکار از سوي هند خبر مي‌دهند.
به نوشته روزنامه «چاينا مورنينگ پست» قصد هند در خريد جنگنده جديد روسيه که «چک ميت» نام دارد، مقابله با جنگنده‌هاي «جي-20» ساخت چين است. به گفته تحليلگران، قيمت اين جنگنده پنهانکار روسيه ارزانتر از جنگنده  نسل پنجم «اف-35» ساخت آمريکاست.گفته مي‌شود بهاي جنگنده چک ميت بين 25 تا 30 ميليون دلار است.
«چماتزوف» تحليلگر امور نظامي در اين باره گفت که جنگنده چک ميت مشترياني از خاورميانه، آمريکاي لايتن و جنوب و جنوب شرقي آسيا خواهد داشت. «سانگ ژانگپين» تحليلگر امور نظامي چين نيز از هند به عنوان يکي از مشتريان محتمل اين جنگنده جديد روسي نام برد.
سوخو، شرکت سازنده اين جنگنده اعلام کرده است که اين جنگنده نسل پنجم حداکثر سرعت 2 ماخ و برد عملياتي آن 3000 کيلومتر است.
به نوشته اين روزنامه، چين پيشتر در گفت‌و‌گو با شرکت «لاکهيد مارتين» آمريکا براي خريد جنگنده اف-35 بود، اما اين گفت‌وگوها راه به جايي نبرد. اين کشور به دنبال درگيري اخير با چين، مشتاق به خريد يک جنگنده نسل پنجم است. پس از يک درگيري مرگبار، چين جنگنده‌هاي جي-20 خود را در خطوط مرزي مستقر کرد، اما بهترين پاسخي که هند در اين برهه مي‌تواند بدهد، استفاده از«داسو رافال»، جنگنده نسل چهار و نيم ساخت فرانسه است.
يک مقام بلند پايه ارتش هند نيز چندي قبل  از تحرکات نيروي هوايي چين و استقرار موشک‌ها و رادارها اين کشور در  لاداخ شرقي خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامي هند با اشاره به اين مطلب گفت که چين در امتداد خط کنترل (LAC)  شمار زيادي رادار، موشک‌هاي سطح به هوا سطح به سطح مستقر کرده است.
به گفته اين مقام هندي، نيروي هوايي چين هواپيماهاي جنگنده بومي خود از جمله «جي-10»، «جي-20»  و «سوخو-30» ساخت روسيه را در تبت نزديک مرز هند مستقر کرده است. اين کشور همچنين سامانه‌هاي  دفاع هوايي «اس-400» را نيز فعال کرده است.
به نوشته روزنامه چاينا مورنينگ پست، در حاليکه مشخصات فني جنگنده پنهانکار چک ميت هنوزآشکار نشده، اما «وي دانگسو» تحليلگر ديگر نظامي چين در پکن گفت که طراحي آيروديناميکي اين جت نشان مي دهد که داراي قابليت‌هاي پنهانکاري بهتري نسبت به سوخو-57، اولين جنگنده نسل پنجم روسيه است که در دسامبر سال گذشته وارد خدمت شد.
اين در حالي است که ارتش هند در اقدامي پيشگيرانه يگان‌هاي نظامي خود در جامو و کشمير را در شرق «لاداخ» منتقل کرده است. منابع  نظامي هند روز يکشنبه گفتند که حدود 15000 نيرو براي مقابله با تهاجم محتمل چين به لاداخ منتقل شدند. منابع مطلع افزودند که اين نيروها مدت مديدي است که در لاداخ مستقر شده اند و به طور موثري با هر گام بعدي ارتش چين مقابله مي‌کنند.
با توجه به احتمال تقابل با چين در شرق لاداخ، هند استقرار نيروهاي خود را در اين منطقه افزايش داده است و در اين منطقه  به جاي يک لشکر، اکنون داراي دو لشکر کامل، همراه با واحدهاي زرهي اضافي و ساير واحدهاست.يگان کوهستاني ارتش هند نيز اخيراً به  تقويت قوا در مرز هند و چين مبادرت کرده استيگان کوهستاني ارتش هند وظيفه انجام عمليات تهاجمي عليه چين را در صورت بروز جنگ بر عهده دارد.

ارتش‌هاي هند و چين از سال گذشته نيروهاي نظامي زيادي را در مرز مستقر کرده اند. استقرار تشکيلات و نيروها در بخشهاي ديگر نيز تقويت شده است. اين در حالي است که اکنون مذاکرات بين دو طرف براي تنش زدايي در منطقه همچنان ادامه دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره