نماد آخرین خبر

نگرانی آمریکا از قطع عرضه غلات اوکراین در صورت رخ دادن درگیری نظامی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نگرانی آمریکا از قطع عرضه غلات اوکراین در صورت رخ دادن درگیری نظامی

ایرنا/ تام ویلساک وزیر کشاورزی آمریکا روز شنبه در بحبوحه تنش های فزاینده میان روسیه و اوکراین گفت که کشورش تولید گندم را به علت نگرانی از اختلال در عرضه اوکراین در صورت وقوع درگیری نظامی، افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ارزیابی وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می دهد که وقوع درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین و محاصره شدن این کشور، موجب قطع صادرات حیاتی گندم اوکراین خواهد شد که با افزایش در ۱۰ سال گذشته، اکنون به ۱۲ درصد کل صادرات گندم جهان رسیده است. اوکراین در سال گذشته (۲۰۲۱) ۳۳ میلیون تن گندم برداشت کرده که نسبت به سال پیش از آن، افزایش قابل توجهی نشان می دهد.
ویلساک افزود: کشاورزان گندم کار، تولید را برای جلوگیری از بروز مشکلات در زنجیره عرضه در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین و قطع صادرات محصولات کشاورزی این کشور که انبار غله جهان به شمار می رود، افزایش خواهند داد.

وی گفت: وقوع درگیری در اوکراین ظاهرا فرصتی برای ورود ما به صحنه و کمک به شریکانمان در زمانه و شرایط دشوار خواهد بود.  


افزایش تنش ها و استقرار تسلیحات در امتداد مرز روسیه با اوکراین همراه با تاخیر در زنجیره عرضه ناشی از همه گیری و بالا رفتن بهای کود و هزینه های تجهیزات کشاورزی، بهای جهانی گندم را به بالاترین سطح در نزدیک به ۱۰ سال گذشته رسانده است.

بر اساس برآوردها؛ اوکراین ۱۶ درصد صادرات ذرت را در سال جاری (۲۰۲۲) در اختیار دارد.  

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب ادعا کرد که متقاعد شده که ولادیمیر پوتین همتای روس او تصمیم نهایی را به حمله به اوکراین در روزهای آینده گرفته است.

روسیه بارها اعلام کرده که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد، ولی هشدار داده چنانچه خواسته مسکو برای عقب کشیدن ناتو و آمریکا از شرق اروپا تامین نشود، ممکن است اقدامات فنی نظامی را بکار گیرد.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است. روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

پوتین بر این باور است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز روز شنبه ضمن تاکید بر خویشتنداری کی یف در برابر اقدامات تحریک کننده شورشیان استان های شرقی این کشور، از اروپا درخواست کرد که سیاست آتش بس با روسیه را متوقف کند و پیش از تهاجم احتمالی روسیه، تحریم هایی بر آن اعمال کند، نه پس از وقوع حمله.  

رهبر متمایل به غرب اوکراین در نشست امنیتی مونیخ، تهدیدهای روسیه را علیه سراسر اروپا و نه تنها این کشور دانست و خواستار آغاز مذاکرات برای پیوستن کی یف به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" شد و در عین حال گفت: با اینکه جهان از وجود تهدیدها برای جنگ بزرگی سخن می گوید، اما نیازی به آغاز جنگ سوم جهانی نداریم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره