ایسنا/ براساس گزارش جدید سازمان ملل، چین حدود یک میلیون کودک تبتی را برای آموزش آنچه «فرهنگ حاکم چین» نامیده می‌شود، از خانواده‌هایشان جدا کرده و به مدارس شبانه‌روزی دولتی فرستاده‌ است.

به نقل از وب‌سایت نکست‌شارک، در گزارش اخیر سازمان ملل متحد آمده است: این جداسازی کودکان تبتی از خانواده‌هایشان بخشی از تلاش‌های دولت چین است تا این کودکان را به لحاظ "فرهنگی، مذهبی و زبانی" جذب فرهنگ حاکم چینی موسوم به "هان" کند.

سه تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به این موضوع تحت عنوان "همگون‌سازی اجباری" ابراز نگرانی کرده‌اند.

طبق این گزارش، در سال‌های اخیر سیستم این مدارس برای کودکان تبتی "برنامه‌های اجباری" را در مقیاسی بزرگ با هدف "همگون‌سازی" تبتی‌ها نسبت به فرهنگ اکثریت هان ارائه داده است؛ اقدامی که با استاندارهای بین‌المللی حقوق بشر مغایرت دارد.

کودکان تبتی از مناطق و جوامع روستایی به این مدارس بومی و شبانه‌روزی فرستاده می‌شوند – مدارسی که براساس فرهنگ هان و صرفا زبان ماندارین فعالیت می‌کنند.

طبق ادعاهای کارشناسان سازمان ملل، کودکان تبتی ارتباطشان را با زبان بومی خود از دست می‌دهند و در پی این اقدام دولت چین، این کودکان دیگر قادر نیستند با والدین و پدران و مادربزرگان خود به آسانی ارتباط برقرار کنند؛ اقدامی که به همگون‌سازی آن‌ها و در نهایت نابودی هویتشان منجر می‌شود.

سازمان ملل نسبت به افزایش فعالیت چنین مدارسی در داخل و بیرون منطقه خودمختار تبت ابراز نگرانی کرد و کارشناسان این سازمان خاطرنشان کردند که اکثریت زیادی از کودکان تبتی به چنین مدارسی فرستاده می‌شوند.

این کارشناسان مرتبا با مقامات چینی درخصوص این مسئله در تماس هستند. این گزارش تازه‌ترین مورد از آنچه "تهاجم فرهنگی طولانی‌مدت" چین علیه اقلیت‌ها از زمانی که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۲ ریاست را بر عهده گرفت، خوانده می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar