راکتورهای اتمی اروپا نا امن هستند

منبع
بروزرسانی
راکتورهای اتمی اروپا نا امن هستند
آيا راکتورهاي اتمي اروپا امن هستند؟ اين سئوالي است که در مقابل آزمايشهاي ايمني اين راکتورها قرار دارد، و پاسخ آن اينکه هيچيک از يکصد و 32 راکتور اتمي اروپا در مقابل بلاياي طبيعي و نيز ضايعات ناشي از قطع برق، ايمن نيستند. گزارش نهايي، به ميزان آنچه چند روز پيش در بروکسل به اصطلاح نشت کرد، انتقاد آميز نيست و ضربدرهايي که در مورد فقدان ايمني برخي از راکتورهاي فرانسه در آن آمده بود، حذف شده اند. گونتر اوتينگر، کميسر اروپا در امور انرژي مي گويد: “من بروي (تدوين) اين گزارش يا موارد مفيد يا مضر آن و اضافه يا کم کردن آنها نفوذي نداشتم. هيچ دولت يا مديريت راکتورهاي اتمي هم در آن اعمال نفوذ نکرده اند”. مديران راکتورها و مراکز اتمي در اروپا به بحث و جدل و رقابت ميان بازرسان، کميسيون اروپا و دولتهاي مربوطه اشاره مي کنند: “اسباب تاسف است که بايد شاهد اختلاف نظر فاحش ميان (اتحاديه) اروپا و مقامات کشورهاي عضو باشيم. ما مسئول اعمال مقررات هستيم و مايل نيستيم در جدلهاي سياسي ميان کشورهاي اتحاديه، بازرسان و کميسيون اروپا داخل شويم”. بايد ديد ترميم و تقويت ايمني در راکتورها چقدر هزينه بر مي دارد. بروکسل به مبلغي برابر با 10 تا 25 ميليارد يورو اشاره مي کند. يکي ازنمايندگان پارلمان اروپا از جنبش سبز مي گويد: “ترميم هر راکتور تا حصول اطمينان از اجتناب از فوکوشيماي ديگري در اروپا، حدود يکصد تا دويست ميليون يورو خرج بر مي دارد. بايد قيمت برق را افزايش داد که صورتحساب آنرا مردم خواهند پرداخت”. در اين ميان، اين کشورهاي اروپايي هستند که بايد راسا در اين مورد عمل کنند./يورونيوز