ابتکار نوشت: این «تندرو» که می‌گویی، یعنی چه؟!

منبع
ابتکار
بروزرسانی
ابتکار نوشت: این «تندرو» که می‌گویی، یعنی چه؟!
ابتکار/ متن پيش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
همواره در ادبيات سياسي و در مورد جناح‌هاي سياسي به واژه «تندرو» و نقش آن‌ها در مناسبات گروه‌هاي سياسي که به آن‌ها منتسب هستند برمي‌خوريم. در شرايطي که اعتدال اين روزها کليدواژه اصلي فضاي سياسي ايران است، اين سوال مطرح مي‌شود که تندروها کيستند؟ در اين ميان، اين سوال در مورد جناح اصولگرا جايگاه ويژه‌تري دارد. در واقع کساني به تندروي در جناح اصلاح‌طلب شهرت داشتند، در حال حاضر در فضاي سياسي کشور حضور قابل توجهي ندارند و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان تا حد زيادي از نظر نگاه سياسي به هم نزديک محسوب مي‌شوند. در سوي مقابل اما، تندروها نقش ويژه‌اي در مناسبات سياسي جريان راست دارند و به طور ويژه اين موضوع در انتخابات نمود ويژه‌اي دارد؛ جايي که برخي چهره‌هاي شاخص معتدل اصولگرا حاضر به جمع شدن با تندروها در يک ليست ائتلافي مشترک نيستند و همين زمينه‌ساز تفرق در ليست‌هاي انتخاباتي اصولگرايان مي‌شود. اين اتفاق در انتخابات رياست‌جمهوري 92 زمينه‌ساز شکست اصولگرايان را فراهم کرد و حال اين بيم در اردوگاه جناح راست سياسي ايران وجود دارد که اين شکست در انتخابات اسفند 94 نيز تکرار شود. نمايش رفتارهاي تندرويان در موضوعات مختلف در صحن مجلس که مهم‌ترين آنها بحث برجام بود باعث تعجب هواداران و افرادي شده بود که آنها را به عنوان وکلاي خود به خانه ملت فرستاده بودند. اين تندروي‌ها وقتي باعث نگراني همگان شد که به جنگ بين آنها و دولت منتخب مردم تبديل شد آن هم در شرايطي که صحبت از تصويب کليات توافقنامه‌اي به ميان آمده بود که تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي تا پاي جان براي آن زحمت کشيده بودند ضمن‌اينکه قرار بود اجراي آن معيشت مردم را بهبود بخشد و سفره هموطنان را رنگين کند. به نظر مي‌رسد که در پي تصميم اصولگرايان براي پالايش ليست انتخاباتيشان بيشتر اين افراد هدف گرفته شده‌اند و حذف آنها از ليست نهايي انتخاباتي در دستورکار اين جناح قرار گرفته که ديري است رسيدن به وحدت بينشان حواشي زيادي داشته است و با اين اقدام سعي دارند تا با جلب اعتماد مردم و رفع انگ تندرو بودن از پيشاني اصولگرايان موفقيت پيروان اين جناح در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را تضمين کنند کما اينکه ترقي عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي طي مصاحبه با مجلس آنلاين به اين مهم اشاره کرده است. قطعا تندروها به ليست نهايي اصولگرايان راهي ندارند حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با نشان آنلاين درباره ادعاي نزديکان لاريجاني مبني بر اينکه «علت پرهيز او براي ورود به ائتلاف احتمال حمايت از تندروها در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است» گفت: «قطعا اين مسئله مدنظر قرار مي‌گيرد مسلما شوراي ائتلاف سعي مي‌کند افراد منطقي و معتدل در نوع برخوردها و به دور از افراط و تفريط در مسائل سياسي را در ليست نهايي قرار دهد بنابراين فکر مي‌کنم تا الان نظر آقاي لاريجاني در ترکيب ليست مورد دقت و توجه قرار گرفته است». اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که برخي چهره‌هايي که در افکار عمومي به عنوان تندروهاي اصولگرا شناخته مي‌شوند، در ميان سازوکار جديد ائتلافي اصولگرايان به چشم مي‌خورند. به نظر مي‌رسد تعريف تندرو و تندروي در جناح اصولگرا با تعريفي که در بيرون از اين جريان درباره اين واژه مي‌شود و مصداق‌هايي که براي آن شناخته مي‌شود، فرق دارد. همه پيروان جبهه پايداري تندرو نيستند ابراهيم نکو نماينده مردم رباط کريم و بهارستان در مجلس شوراي اسلامي در مورد مشخصات افراد تندرو در بين اصولگرايان به «ابتکار» گفت: در بين اصولگرايان تيپ‌هايي وجود دارند که تندروي را در دستورکار خود قرار داده اند به طوري که اقداماتشان مي‌تواند به اين جناح لطمه وارد سازد به طور قطع رفتار آنها نياز به پالايش دارد اما اينکه چه مقياسي مي‌توان براي تعيين تندرويان جامعه در نظر گرفت اقدام بسيار سختي است. وي افزود: البته تندروي را نمي توان خاص تنها يک جناح دانست و به طور قطع ممکن است تندرويان در هر جناحي وجود داشته باشند که وجودشان به آبروي آن جناح لطمه مي‌زند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: در مجلس کنوني يک تعداد از نمايندگان ثابت کردند که تندرو هستند و با رفتارهايشان کاري کردند که صداي حاميان خود را هم درآوردند اما اينکه بگوييم همه پايداري‌ها تندرو هستند درست نيست و اين نوع اظهارنظر در مورد پيروان اين جبهه نياز به بازنگري دارد چراکه نمي توان همه را به يک چشم نگاه کرد و فراموش نکنيم که در بين جبهه پايداري‌ها هم افراد باهوش، متعهد و دلسوز نسبت به نظام وجود دارد و نبايد اين امر در قضاوت‌هايمان مورد غفلت قرار گيرد. تعصب به جناح چپ و راست ابزاري براي قدرت نمايي است احمد آريايي‌نژاد نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي هم در مورد اينکه تندرو در بين اصولگرايان از نظر وي چه مشخصاتي دارد به « ابتکار» گفت: من در اين شرايط به تندرو و کندرو اعتقادي ندارم چراکه در اين مورد گروهي براي خود اعتقاداتي دارند که ممکن است از نظر گروهي ديگر تندروي به نظر بيايد و درباره اين موضوع هم ضروري است که شاخص تعيين شود که بر اساس آن نظر دهيم کدام گروه تندرو يا کندرو است. وي با بيان اينکه در کشور براي تندروي در عرصه سياسي تعريفي نداريم، تصريح کرد: بايد در کشور شاخص‌هاي اعتقادي مشخص کنيم که هر فردي از آنها دور شد بتوانيم بگوييم که تندرو است که به اعتقاد بنده خدا، قانون و اهداف نظام مي‌توانند بهترين شاخص باشند که هر فردي از آنها فاصله گرفت تندرو به حساب بيايد. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس يادآورشد: هم‌اکنون بحث تندرويان بهانه‌اي شده است که هر گروهي بخواهد گروهي ديگر را بکوبد از اين صفت براي آنها استفاده کند که اين اقدام صحيحي نيست بنابراين در عرصه سياست بايد همه بتوانند اظهارنظر کنند و در اين مورد بنده اعتقادي به چپ و راست هم ندارم و اصرار بر تعصب بر جناحي خاص را تنها ابزاري در جهت قدرت‌نمايي مي‌دانم. آريايي‌نژاد اظهارکرد: اينکه عده‌اي خود را اصلاح‌طلب محض يا اصولگراي محض مي‌دانند به اين دليل است که عده‌اي دور هم جمع شده و مرزبندي کرده‌اند و هر فردي را که از اين مرزها عبور کند را تندرو مي‌دانند به نظر من همه جناح‌ها بايد تنها عشق به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را در دل داشته باشند و به طور مثال اگر اصلاح‌طلب هستند در مسير رسيدن به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي با بقيه متحد حرکت کرده و هر جا ايرادي ديدند اصلاح کنند و بقيه هم به همين منوال بايد در جهت حفظ نظام حرکت کنند. عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس تاکيدکرد: ناگفته نماند که برخي با رفتار افراطي خود دشمن را شاد کرده و خواسته يا ناخواسته خلاف جهت اعتلاي مملکت و اهداف نظام حرکت مي‌کنند که اين اصلا پسنديده نيست و اين افراد از هر جناحي که باشند بايد رفتار خود را اصلاح کنند. *مرضيه جليلي با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar