نماد آخرین خبر

سرمقاله رسالت/ کارنامه 40 ساله‌ آموزش و پرورش

منبع
رسالت
بروزرسانی
سرمقاله رسالت/ کارنامه 40 ساله‌ آموزش و پرورش
رسالت/ « کارنامه 40 ساله‌ آموزش و پرورش » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمود فرشيدي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد: استقلال آموزش و پرورش از بيگانه علي‌رغم سابقه درخشان و کم‌نظير ايران در فرهنگ و تمدن، با کمال تأسف بايد اعتراف کرد که زمام امور آموزش و پرورش کشور ما در رژيم سلطنتي پهلوي به آمريکايي‌ها سپرده شده بود تا جايي که حتي کتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان توسط انتشارات آمريکايي فرانکلين تدوين، چاپ و توزيع مي‌شد. با پيروزي انقلاب اسلامي، مردم آموزش و پرورش را فتح و بيگانگان را بيرون کردند و شميم استقلال در اين وزارتخانه دميده شد. دگرگوني الگوها و ارزش‌ها با فروپاشي رژيم پهلوي، الگوها و ضدارزش‌هاي تعليم و تربيت شاهانه نيز فرو پاشيد و رويکردها از وابستگي به استقلال، از مادي‌گرايي به واقعيت‌گرايي، از حياستيزي به ترويج دين و عفاف و از خودباختگي به خودباوري چرخش پيدا کرد. در نتيجه دانش‌آموزاني که پس از پيروزي انقلاب به مدارس راه يافتند، براساس همين تربيت خودباورانه موفق شدند در دوران دانشگاه به عالي‌‌ترين فناوري‌هاي علمي روز دست يابند و ايران عزيز را به جرگه کشورهاي برخوردار از فناوري هسته‌اي، سلول‌هاي بنيادي، صنايع فضايي، فناوري نانو، صنايع موشکي و نظامي و نظاير آن وارد سازند. منزلت اجتماعي معلم در رژيم استبدادي پهلوي، به تمامي معلمان دستور داده شد يا عضو حزب شاه فرموده رستاخيز شوند يا از کشور خارج شوند. با شروع نهضت اسلامي و نقش‌آفريني سرنوشت‌ساز فرهنگيان در اين نهضت،‌ معلم آزاد شد و منزلت اجتماعي يافت و فرصت پيدا کرد توانايي‌هاي برجسته خويش را تا عالي‌‌ترين سطوح، در نظام معلم مدار اسلامي، به نمايش بگذارد و از جمله در مقام رياست جمهوري، نخست‌وزيري، رياست قوه‌قضائيه و ديگر عرصه‌هاي اجرايي و اجتماعي، الگوي‌ تراز مديريتي را به نام خود ثبت نمايد. وزراي ايراني! قبل از انقلاب، پايبندي افراد به فرهنگ اسلامي- ايراني مانع تصدي مسئوليت‌ها بود و در مقابل وابستگي فکري، اعتقادي و سياسي به بيگانه موجب تقدم واگذاري سمت‌ها و مقامات مي‌شد. به همين دليل در رژيم پهلوي صندلي وزارت آموزش و پرورش تکيه‌گاه فراماسونرها، بهايي‌ها، بابي‌ها، توده‌اي‌ها و اعضاي سازمان سيا بود. با پيروزي انقلاب، معلماني از جنس مردم نظير شهيدان رجايي و باهنر و استاد پرورش، فرصت خدمت‌گزاري در مقام وزارت آموزش و پرورش را يافتند. رشد چشمگير سواد در سال1357 از هر يک‌صد ايراني، 47نفر باسواد و 52 نفر بي‌سواد بودند، يعني بيش از نيمي از جمعيت کشور را بي‌سوادان تشکيل مي‌دادند. دستاورد انقلاب مردم، افزايش تعداد باسوادان به87 نفر در هر صد نفر است. دبستان براي همه در رژيم شاهنشاهي از هر يک‌صد کودک در مقطع دبستان، 38نفر امکان تحصيل نداشتند. خوشبختانه با پيروزي انقلاب وحمايت مردم از تعليم و تربيت فرزندانشان، اينک از هر يک‌صد کودک تنها دو نفر به دبستان راه پيدا نمي‌کنند. پوشش چشمگير در متوسطه اولدر مقطع راهنمايي (‌متوسطه اول کنوني) تنها 2/37درصد دانش‌آموزان، امکان تحصيل داشتند. با سقوط رژيم پهلوي و حاکميت و نظام مردم‌سالاري ديني، اينک 92 درصد دانش‌‌آموزان مي‌توانند در دوره متوسط اول ادامه تحصيل دهند. رشد چهار برابري در دوره دوم متوسطه در دولت خائن پهلوي‌ها، کمتر از يک‌پنجم جميعت واجدالشرايط مي‌توانستند در دوره دبيرستان تحصيل کنند يعني 2/17درصد آنان. با مردمي شدن آموزش و پرورش پس از پيروزي انقلاب اين رقم تا 84 درصد افزايش يافته است. يعني بيش از چهار پنجم جمعيت واجدالشرايط به متوسطه دوم راه يافته‌اند. مبارزه با تبعيض دختر و پسر در دوران حاکميت پهلوي –که مدعي دفاع از حقوق زنان بود 38 درصد جميعت دانش‌آموزان را دختران و 62 درصد را پسران تشکيل مي‌دادند؛ يعني 24 درصد تبعيض و اختلاف. انقلاب که پيروز شد همه براي رفع اين تبعيض ، تلاش کردند و سهم دختران 3/48 درصد و سهم پسران 7/51 از جميعت دانش‌آموزان کشور است. مدارس شبانه‌روزي، راهکاري انقلابي با توجه به گستردگي کشور و پراکندگي روستاها، مدارس شبانه‌روزي تجربه موفقي در ارائه خدمات آموزشي به مناطق محروم بوده است. به همين دليل پس از پيروزي انقلاب اين مدارس،‌ با سرعتي انقلابي گسترش يافت و 47برابر شد و از 65 مدرسه در سال 1357 به بيش از سه‌هزار مدرسه افزايش پيدا کرد. نخبه‌پروري استعداد و نبوغ ذاتي ايراني‌ها، در رژيم پهلوي، موجب نگراني اربابان آمريکايي‌اش بود و لذا هيچ اقدامي براي شناسايي نخبگان و رشد استعدادهاي آنان در راستاي خدمت به منابع ملي،‌ انجام نمي‌شد. بعد از انقلاب در سال 1366 باشگاه دانش‌پژوهان جوان و در پي آن بيش از 200پژوهش‌سراي دانش‌آموزي تاسيس شد و ازجمله دستاوردهاي اين اقدامات، درخشش دانش‌آموزان ايراني در المپيادهاي علمي بين‌المللي و کسب 681مدال رنگارنگ افتخارآميز براي کشورمان بوده است. از دانشسرا به دانشگاه در رژيم پهلوي، دانشسراهاي مقدماتي در آموزش و پرورش عهده‌دار تربيت آموزگار بودند و فارغ‌التحصيلان اين دانش‌سراها تا سال يازدهم تحصيل مي‌کردند و به آنان ديپلم داده نمي‌شد. با پيروزي انقلاب اسلامي، اينک معلمان و دبيران در دانشگاه تربيت معلم (‌دانشگاه فرهنگيان) وابسته به آموزش و پرورش،‌ موفق به اخذ مدرک کارشناسي و بالاتر مي‌شوند. اعتلاي سطح تحصيلات فرهنگيان در سال 1357 مدرک تحصيلي 12درصد از فرهنگيان کارشناسي و بالاتر بود. پس از پيروزي انقلاب فرصت‌هاي فراواني براي ادامه تحصيل معلمان فراهم شد و در نتيجه همت و علم‌دوستي فرهنگيان اينک بيش از 76درصد فرهنگيان داراي مدرک کارشناسي و بالاتر هستند. گسترش مدارس استعدادهاي درخشان قبل از انقلاب تعداد انگشت شماري مدارس استعدادهاي درخشان آن‌هم در برخي از مراکز استان‌هاي بزرگ وجود داشت. اينک 697 مدرسه استعدادهاي درخشان در سراسر کشور وجود دارد که فرصت پرورش استعدادهاي برجسته نسل آينده را فراهم ساخته است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره