برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چالش آزمون برای تازه واردان بورس

منبع
ابتکار
بروزرسانی
چالش آزمون برای تازه واردان بورس
ابتکار/ متن پيش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست بازار بورس اين‌روزها يکي از بازارهاي جذابي بوده که به محلي امن براي سرمايه‌هاي سرگردان تبديل شده است. در ماه‌هاي اخير شاهد بوديم که افراد زيادي تمايل به سرمايه‌گذاري در بازار بورس را داشته‌اند و سيل عظيمي از کداوليه‌ها کار خود را در اين بازار شروع کرده‌اند. اين مسئله در حالي است که اخيرا سازمان بورس تصميمات تازه‌اي را براي تازه‏واردان اتخاذ کرده است. حال بايد ديد که چنين تصميماتي مي‌تواند روند ورود سرمايه‌گذاري را تحت تاثير قرار داده و تمايل افراد را کاهش دهد يا خير؟
«مشتريان جديديک ماه پس از صدور کد بورسي امکان معامله خواهند داشت» شرطي که به تازگي سازمان بورس براي تازه‌واردان گذاشته است و به نظر مي‌رسد که اين شرط مي‌تواند محدوديت‌هايي را در بازار به وجود آورد. ايسنا در گزارشي به شرط سازمان بورس براي تازه‌‌‌واردان پرداخته است. ابلاغيه روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار از تغيير صدور کد معاملاتي براي مشتريان جديد در بازارسرمايه حکايت دارد و طبق آن، مشتريان جديديک ماه پس از صدور کد امکان معامله دارند؛ تصميمي که مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس دليل آن را نياز به تخصص و دانش تازه‌واردها به بورس اعلام کرد.
بر اساس اين گزارش ابلاغيه‌اي که ديروز توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده، آمده است که مشتريان جديديک ماه پس از صدور کد بورسي امکان معامله خواهند داشت و در اين راستا، قبولي در آزمون کانون کارگزاران يا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتي است. همچنين شخص متعهد مي‌شود سيگنال‌فروشي و ... نکند، زيرا کد مسدود مي‌شود.بنابر تصميم‌گيري کانون کارگزاران، در راستاي افزايش دانش افراد حقيقي که قصد معامله در بورس دارند آزمون به صورت حضوري و مجازي برگزار مي‌شود. درصورت قبولي اشخاص در آزمون مذکور مشخصات مربوط به افراد حداکثر ظرف سه روز به سمات ارسال مي‌شود و پس از طي فرآيندهايمربوطه کدهاي معاملاتي از قابليت معامله برخوردار مي‌شوند. درباره چرايي اتخاذ اين تصميم، محسن خدابخش، مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس در گفت‌وگو با ايسنا گفته است: «با توجه به اينکه اين روزها سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه رونق دارد و ممکن است افرادي که وارد اين بازار مي‌شوند دانش کافي نداشته باشند و از آنجاکهاين نوع سرمايه‌گذاري نيازمند تخصص و دانش است، چنين تصميمي گرفته شده است».
به گفته وي، طييک ماهي که کد صادر مي‌شود و بعد فرد اجازه معامله پيدا مي‌کند، بايد در آزمون شرکت کند و درصورتي که در آزمون پذيرفته شود، کد فعال خواهد شد و در غير اين صورت بايد دوباره در آزمون شرکت کند.
قانون جديد چه تاثيري بر بازار خواهد گذاشت حميدرضا ميرمعيني، کارشناس بازار بورس با اشاره به قانون جديد سازمان بورس براي تازه‌واردان به «ابتکار» گفت: در ابتدا بايد بدانيم که هرچه فرآيند ورود به بازارهاي سرمايه‌گذاري به خصوص سرمايه‌گذاري‌ها در بازاري همچون بورس دشوارتر شود جريان ورود نقدينگي کاهش پيدا مي‌کند و قطعا مي‌تواند بازار را تحت تاثير قرار دهد. بازار سرمايه جزو بازارهاي نقدشونده است که انجام معاملات در آن راحت‌تر از ديگر بازارها بوده و با توجه به شرابط اقتصادي کشور بازاري امن‌تر به حساب مي‌آيد. وي در ادامه افزود: با توجه به اين شرايط اگر قرار بر اين باشد که محدوديت‌هايي را براي اين بازار به وجود بياورند قطعا ورود نقدينگي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. البته در اين ميان بايد اشاره کنم که اينگونه تصميم‌گيري‌ها جذابيت بازار را کم نمي‌کند و تنها ممکن است سرعت ورود نقدينگي را کاهش دهد. چنين قوانيني روند کار را براي برخي از افراد با دشواري همراه مي‌کند و موانع و سرعت‌گيرهايي را براي ورود سرمايه‌ها ايجاد مي‌کند. اين کارشناس بازار بورس اظهار کرد: با توجه به شرايط مختلف چه در بازار بورس و چه در کل اقتصاد گمان نمي‌کنم که چنين تصميم‏گيري‏هايي صحيح بوده باشد. اين تصميم داراي جنبه‌هاي مختلفي از جمله فرهنگ‌سازي، رونق بورس و آموزش است که به نظر من در شرايط فعلي هيچ کدام از جنبه‌ها قابليت اجرا ندارد و چنين تصميماتي منطقي نخواهد بود. وي افزود: به نظر مي‌رسد اين قانون براي عرضه‌هاي اوليه نيست و کساني که کد معاملاتي را مي‌گيرند براي معامله عرضه‌هاي اوليه فعال خواهد شدو مي‌توانند فعاليت کنند. اين کارشناس اقتصادي در ابخش ديگري از صحبت‌هايش به نحوه مديريت سازمان بورس اشاره کرد و در اين‌باره گفت: سازمان بورس براي اينکه بتواند جريان سرمايه‌هاي جديد را مديريت کند و در خصوص نحوه سرمايه‌گذاري آگهي‌بخشي داشته باشند به همين دليل چنين تضميني را اتخاذ کرده‌اند. تازه‌واردان بايد توجه داشته باشند که با يک ماه ديرتر شروع کردن اتفاق خاصي رخ نخواهد داد.
وي افزود: من گمان مي‌کنم اجراي اين دستورالعمل که تنها محدوديت‏هايي را ايجاد مي‌کند تنها سرعت را کمي کاهش مي‌دهد و نمي‌تواند کاربردي داشته باشد، همانطور که قبلا اشاره کردم اتخاذ چنين تصميمي منطقي به نظر نمي‌رسد.
اين کارشناس بازار بورس در پاسخ به اين پرسش که چشم‌انداز از بازار بورس چگونه خواهد بود گفت: چگونگي وضعيت بازار در روزهاي آتي بستگي به اتفاقاتي که در آينده رخ مي‌دهد دارد. عوامل و مولفه‌هايي که اقتصاد کلان، اقتصاد جهان، اقتصاد داخلي و درنهايت سودآوري‌هاي شرکت را تحت تاثير قرار دهد بازار را قطعا تغيير خواهد داد و مشکلاتي را به وجود خواهد آورد. قطعا ما نمي‌توانيم تمام مولفه‌هاي اقتصاد را پيش‌بيني کنيم. سال 97 حتي ما 10 درصد اتفاقات سال جاري را هم نمي‌توانستيم پيش‌بيني کنيم، اما شاهد هستيم که چه اتفاقاتي رخ داد و چگونه مسير بازار تغيير يافت.
وي افزود: ريسک سياسي، قيمت‌هاي جهاني، مولفه‌هاي کلان اقتصادي مانند تورم و سياست‌گذاري‌هاي دولت عوامل تاثيرگذار بر بازار خواهد بود. اينکه چه اتفاقي رخ دهد و اين چهار مولفه تغيير يابد نامشخص بوده و نمي‌توان به راحتي آنها را پيش‌بيني کرد. اما به‌طور کلي اگر بخواهيم يک نظر کلي بدهيم مي‌توانيم بگوييم که اگر اتفاق خاص چه اقتصادي و سياسي و چه همانند اتفاقي مانند کرونا رخ ندهد روند رو به رشد بازار ادامه خواهد داشت و بازار سرمايه همچنان جذاب خواهد ماند. بنابراين مي‌توانيم بگوييم که بازار در سال آتي هم پتانسيل رشد را دارد البته نه به اندازه سال جاري. بايد توجه داشته باشيم سال 98 را نمي-توانيم با هيچ سالي مقايسه کنيم.
وي به افت شاخص بورس روز گذشته اشاره کرد و دراين‌باره گفت: سقوط شاخص بورس ديروز روند غيرطبيعي نبود. همانقدر که بازارهاي مالي جهان با ريزش همراه بودند، بازار داخلي ما نيز به دليل ترس از طولاني‌تر شدن مدت کنترل ويروس کرونا و شايد به تعطيلي کشاندن بازارهاي اقتصادي باعث شد تا بورس وحشت‌زده عمل کند. ما بايد ببينيم که در روزهاي آينده تا چه ميزان ماجراي ويروس کنترل خواهد شد و تا چه ميزان فعاليت‌هاي اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اگر کنترل اين موضوع طولاني نشود به نظر مي‌رسد که افت روز گذشته را بتوانيم جبران کنيم.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره