نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

خیز بزرگ برای پایان‌ انحصار صدا و سیما

منبع
همشهري
بروزرسانی
خیز بزرگ برای پایان‌ انحصار صدا و سیما
همشهري/ متن پيش رو در همشهري منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست محمد کرباسي/ روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌هاي پيشران «اقتصاد ديجيتال» اتفاق‌هايي تاريخي براي حوزه ارتباطات کشور رقم خورد. در اين مراسم که با حضور رئيس‌جمهوري و محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات برگزار شد با دستور حسن روحاني 3پروژه بزرگ در راستاي توسعه زيرساخت شبکه ملي ارتباطات و همچنين ارتقاي سهم محتواي داخلي بر بستر اين شبکه و يک طرح حمايتي از استارتاپ‌ها افتتاح شد. يکي از طرح‌هاي مهم در اين مراسم که ارتباط مستقيمي با کاربران عمومي شبکه ارتباطي کشور دارد طرح «انتخاب هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي» است که نقش مهمي در اکوسيستم فناوري کشور و همچنين براي اقتصاد فرهنگ و هنر کشور دارد. براساس آماري که امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات به رئيس‌جمهوري ارائه داد هم‌اکنون حدود ۱.۸ميليون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضويت) و حدود ۳ميليون نفر بيننده (بدون پرداخت حق عضويت)، استفاده از سامانه‌هاي ديداري و شنيداري اينترنتي و البته از آن مهم‌تر طعم «حق انتخاب» را در عرصه محتوا تجربه مي‌کنند. براساس طرح ارائه شده همه کاربراني که از اينترنت ثابت استفاده مي‌کنند مي‌توانند براي نخستين تجربه خود از سرويس‌هاي VOD به سايت ICTGifts.ir بروند و پس از ثبت‌نام از مجموع ۱۵سرويس عرضه محتواي مولتي‌مديا، 3 سرويس براي يک‌ماه به‌صورت رايگان تجربه و امتحان کنند. ترافيک مصرف اينترنت هم، براي کاربران براي ديدن فيلم‌ها رايگان خواهد بود. مقام‌هاي وزارت ارتباطات تلاش دارند با اين طرح ميزان کاربران سرويس‌هاي توليد محتواي صوتي و تصويري را در سال۹۹ حداقل دوبرابر کنند. همچنين اين طرح تشويقي جديد براي استفاده بيشتر کاربران از اينترنت ثابت است. پخش فيلم و ويدئو در جهان بيشترين سهم را از حجم ترافيک مصرفي اينترنت دارد و استفاده گسترده‌تر از اينترنت ثابت در کشور شرکت‌هاي خدمات‌دهنده اينترنتي را مي‌تواند براي سرمايه‌گذاري جهت سرويس‌هاي با سرعت بالا در حوزه اينترنت ثابت تشويق کند. اکنون در دنيا ۷۰درصد ترافيک داده را پخش ويدئو، پادکست و موسيقي تشکيل مي‌دهند؛ درحالي‌که در ايران اين ميزان ۲۰درصد است. نياز به رگولاتور بي‌طرف توسعه سيستم‌هاي پخش فيلم، تلويزيون و صوت هم اندازه بازار اقتصاد ديجيتال را افزايش مي‌دهد هم صرفه اقتصادي در توسعه زيرساخت توسط بخش خصوصي را و هم نياز فرهنگي مردم پاسخ داده مي‌شود. در مدت کوتاهي اين سامانه‌ها توانسته‌اند ماهانه حدود ۷ميليارد دقيقه از سرگرمي شهروندان ايراني را تامين کنند. اين سرويس‌ها نشان داده‌اند که مي‌توانند محتواي چند رسانه‌اي ازجمله فيلم وسريال را به‌صورت اختصاصي توليد کنند که برخي از آنها با وجود نداشتن بودجه‌هاي کلاني مانند صداوسيما بسيار جذاب‌تر از توليدات اين سازمان بوده است. با وجود اين، سرويس‌هاي VOD مدتهاست که با مشکلات مختلفي روبه‌رو هستند و امکان توليد بسياري از برنامه‌هاي خود را ازجمله در زمينه پخش زنده به‌خاطر نياز به گرفتن مجوز از سوي صداوسيما ندارند. سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي يا به‌اصطلاح ساترا بازوي صداوسيماست که روي محتواي سرويس‌هاي VOD کنترل دارد و اصولا هر سامانه‌اي در اين رابطه بايد براي فعاليت‌هاي خود هميشه مجوزهاي ساترا را دريافت کند. اين در حالي است که صداوسيما در اين حوزه خودش يکي از طرف‌هاي رقيب است و تلاش دارد انحصار بينندگان خود را به‌خاطر درآمدهاي کلان ازجمله در جذب آگهي حفظ کند. امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات در گفت‌وگو با همشهري درباره نحوه رگولاتوري صداوسيما مي‌گويد: به‌نظرم اين نحوه رگولاتوري دارد بازار را به سمت استفاده از پلتفرم‌هاي خارجي سوق مي‌دهد. وقتي صداوسيما الان دارد جلوي پخش موسيقي در پلتفرم‌ها را مي‌گيرد نتيجه‌اش اين مي‌شود که کاربران به سراغ لايو اينستاگرام مي‌روند. اين اضافه کردن يک خطاي ديگر به مجموع خطاهاي گذشته است. معاون وزير ارتباطات تأکيد مي‌کند: ما در سند شبکه ملي اطلاعات به شوراي‌عالي فضاي مجازي پيشنهاد داديم که نهادي مستقل و بي‌طرف در اين راستا تشکيل شود که خودش رقيبي در اين حوزه نباشد. يک نهاد مستقل بايد وظيفه رگولاتوري را داشته باشد که بي‌طرفانه بتواند در اين رابطه تصميم‌گيري کند.