نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

خاطرات سیاسی/ دیپلمات ایرانی که عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود به او ویزا ندادیم!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خاطرات سیاسی/ دیپلمات ایرانی که عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود به او ویزا ندادیم!

آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است

قسمت هفتم/ ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود به او ویزا ندادیم!

سال ۲۰۱۹ «جواد ظریف» وزیر خارجه‌ی [وقت] ایران، می‌خواست برای آن‌چه که ایران ادعا می‌کرد «امور مربوط به سازمان ملل» است، به آمریکا بیاید. 
واقعیت این است که ظریف عاشق نیویورک، رستوران‌های خوب، و هتل‌های پنج‌ستاره است. به علاوه از فرصت سفر به نیویورک برای زمزمه‌ی پروپاگاندای ایران (مثلاً این‌که «برنامه‌ی هسته‌ای ما هرگز قرار نبوده به تولید تسلیحات هسته‌ای منجر شود») در گوش خبرنگاران پرشوق‌وذوق و نالایق جریان اصلی آمریکایی هم نهایت استفاده را می‌کرد.
دوست داشت با سناتور «دایان فاینستاین» سناتور «رند پال» و دیگر رهبرانی هم ملاقات کند که از اعتراف به گستردگی تهدید رژیم ایران امتناع می‌کنند. و اغلب در جلسات اندیشکده‌ای با سازمان‌هایی مانند «شورای روابط خارجی» نیز شرکت می‌کرد؛

من و «برایان هوک» ‏[نماینده‌ی ویژه‌ی پمپئو در امور ایران و مدیر «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا] ‏دستور دادیم ویزای ظریف رد شود (اقدامی که طبق توافق‌نامه‌ی مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ در چارچوب حقوق قانونی آمریکاست)، چون هیچ کار واقعی‌ای در سازمان ملل نداشت.
 تیم ما در نهایت از منع کامل سفر ظریف به آمریکا کوتاه آمد، اما توانستیم بسیاری از فعالیت‌های او را محدود کنیم و محدودیت‌هایی علیه کارهایی وضع نماییم که نماینده‌ی دائم او [و ایران] در سازمان ملل می‌تواند در آینده انجام دهد.
 نه‌تنها فعالیت [نمایندگی] ایران [در سازمان ملل] در آمریکا را محدود کردیم، بلکه در سازمان ملل به جهان‌گراها [گلوبالیست‌ها] نشان دادیم که تیم رهبری بسیار متفاوتی از دولت‌های قبلی آمریکا هستیم. در مورد این مسئله‌ی تاکتیکی، می‌توانستم نهایتاً یک قدم کوتاه بیایم، چون از همان ابتدا خواسته بودم دو قدم پیش بروم.
سال ۲۰۲۰ دیگر خبری از ارفاق نبود: زمانی که ظریف، تنها چند روز پس از حمله‌ی ما به سلیمانی [و ترور او]، به دنبال حضور در شورای امنیت بود، اعلام کردیم که به هیچ عنوان به او ویزا نخواهیم داد!

 
علی‌رضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، به گزارشی که از دیدارهای ظریف با «دایان فاینستاین» سناتور ارشد ایالت کالیفرنیا، پرده برداشته بود. اگرچه این دیدارها در دوران حضور ظریف در نیویورک به عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل رخ داده بودند و تداوم آن‌ها در دوران خدمت ظریف به عنوان وزیر خارجه، اثبات نشد، اما همچنان «رویه‌ی عادی ملاقات نماینده‌ی ایران با اعضای کنگره» محل سؤال است و این سؤال هنوز بدون پاسخ است که دیدار و صرف شام توسط ظریف با یک نماینده‌ی مجلس سنای آمریکا طبق کدام تعریف، «عادی» است؟ 




به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره