نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

خاطرات سیاسی/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خاطرات سیاسی/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد؟

آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...

قسمت چهاردهم/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد؟
یک مقطع پرتنش دیگر که باید در آن تصمیم‌گیری می‌کردیم، ژوئن ۲۰۱۹ رقم خورد؛ زمانی که ایران یک پهپاد آمریکایی را که در نزدیکی حریم هوایی این کشور، اما نه داخل آن، فعالیت می‌کرد، سرنگون کرد.  
این اقدام تجاوزکارانه مجموعه‌ای از بحث‌ها درباره‌ی چگونه نشان دادن واکنش را میان رئیس‌جمهور ترامپ و تیم امنیت ملی‌اش برانگیخت.  من معتقد بودم راه‌حل پیشنهادی ما، هم مناسب بود و هم ضروری. رئیس‌جمهور در ابتدا آن عملیات را تأیید کرد، اما بعداً، چنان‌که در حوزه‌ی اختیارش بود، دستور لغو عملیات را داد.


یک فروند پهپاد RQ-4 «گلوبال‌هاوک»، مانند پهپاد آمریکایی‌ای که ایران ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ در حریم هوایی خود بر فراز خلیج فارس آن را سرنگون کرد.

معلوم شد پس از این‌که رئیس‌جمهور دستورات نظامی را صادر کرده، یکی از وکلای کاخ سفید (ظاهراً به‌تنهایی) وارد دفتر بیضی [دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا] شده و چیزی به رئیس‌جمهور گفته که باعث شده نظرش تغییر کند. 
این شیوه‌ی انجام کارها، ایده‌آل نبود، اما به هر حال، او رئیس‌جمهور بود [و تصمیم نهایی به عهده‌ی او بود]. من ترامپ را به خاطر پایبندی به کارزار فشار در تمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش تحسین می‌کنم. 
به علاوه، اگرچه در این مورد با نیروی نظامی به ایران پاسخ ندادیم، اما طولی نکشید که ترامپ در خودداری از مماشات با تجاوزگری‌های ایران از خودش صلابت واقعی نشان داد...

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar