ايسنا/ در حاليکه طي دو سال گذشته از رده خارج شدن پرايد به کرات از سوي وزارت صنعت و مسئولان آن وعده داده شد، اما از ابتداي امسال با نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن تحريم ها قيمت اين خودرو و البته ديگر خودروها با افزايش شديد قيمت مواجه شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل در اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، در خصوص افزايش دوباره قيمت خودرو، اظهار کرد: با افزايش قيمت خودرو از سوي کارخانهها، اکنون نرخها تفاوتي زيادي با بازار آزاد ندارد و تنها طي چند روز گذشته با توجه به اينکه شرکت سايپا به دليل کاهش توليد خودروهايش را فاکتور نکرده، بازار فروش انواع خودروهاي سايپا همچون پرايد، ساينا، تيبا و ... بين يک تا 2 ميليون تومان گران شد.
حميدرضا قندي با بيان اينکه پرايد 132 اکنون به 39 ميليون تومان و پرايد 131 به 37 ميليون و 500 تومان افزايش يافت، با اين وجود خود کارخانه براي مشتري هيچ خودرويي را فاکتور نميکند، گفت: در حال حاضر عرضه خودرو در بازار محدود و تقاضا بيشتر است، به اين دليل خودرو گران شده است.
وي افزود: شرکتهاي خودروساز از سالهاي گذشته مدلهاي جديد خود را از 15 دي تا بهمن ماه عرضه ميکردند که تا حدودي قيمت خودروهاي قبلي شکسته ميشد، اما احتمال ميرود تا پايان سال مدل جديدي وارد بازار نشود.
رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل در اصفهان با بيان اينکه قيمت کنوني خودرو مربوط به يک سال پيش بود که بايد تغيير ميکرد، اظهار کرد: سال گذشته قيمت پرايد 21 ميليون تومان بود که بايد به روز ميشد که اکنون قيمت آن تا حدودي واقعي شده است.
قندي با بيان اينکه با وجودي که خودروسازان خودروها را از قبل فاکتور کرده بودند، اما اکنون خودرويي براي تحويل در بازار ندارند، تصريح کرد: شرکتهاي سايپا و ايرانخودرو هنوز تعهدات سال گذشته و خرداد و ارديبهشت خود را به مشتريانشان تحويل ندادهاند و درحاليکه پول خودروها را از مشتريان گرفتهاند، اما اعلام ميکند خودرو ندارند و يا بايد به قيمت روز تحويل دهند.
وي با پيشبيني بازار خودرو براي شب عيد، گفت: هر چه به روزهاي پاياني سال نزديکتر ميشويم، اگر در اسفندماه نيز کاهش توليد محصولات ايرانخودرو و سايپا به همين روال پيش رود، با توجه به روند افزايش تقاضا در روزهاي پاياني سال، قيمت خودرو افزايش مييابد مگر اينکه سايپا و ايرانخودرو با افزايش توليد عرضه و تقاضا را متعادل کنند.
رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل در اصفهان با تأکيد بر اينکه درحاليکه قرار بود پرايد از رده خارج شود، اما طي چند روز گذشته بيشترين افزايش قيمت مربوط به پرايد بود، تصريح کرد: هيچ جايگزيني براي خودروي پرايد نداريم و در حال حاضر قيمت ساينا 47 ميليون تومان و تيبا 46 ميليون تومان است که 10 ميليون تومان با پرايد تفاوت قيمت دارد.
نمايندگيها عامل گراني خودرو هستند
بيات يکي از فروشندگان خودرو در اصفهان با اشاره به افزايش قيمت خودرو طي چند روز گذشته به خبرنگار ايسنا، گفت: رکود يکي از دلايل افزايش قيمت خودرو است، از سوي ديگر بازار خودرو امروز مديريت درستي ندارد و مگر ميشود از ميزان خودرويي که در کشور توليد ميشود، بياطلاع باشيم و يا قيمت آن نامشخص باشد!
وي با بيان اينکه پرايد 29 ميليون توماني در هفته گذشته، اکنون به بيش از 36 ميليون تومان رسيده است، افزود: متاسفانه درحاليکه ادعا توليد خودرو داخلي داريم، با نوسانات نرخ ارز و تحريمها شاهد افزايش قيمت خودروهاي به ظاهر داخلي هستيم.
اين بنگاهدار در خصوص اينکه چرا قيمت خودروها روزانه تغيير و روندي صعودي دارد، تأکيد کرد: متأسفانه گرانيها براي دولت عادت شده است و خودرويي همچون پرايد که استانداردهاي بينالمللي را ندارد و هيچ کجاي دنيا موردقبول نيست در ايران به دليل سوء مديريت روزبهروز گران ميشود.
وي با اعتقاد بر اينکه خودرو در کشور توليد ميشود اما شرکتهاي خودروساز عرضه نميکنند، تصريح کرد: مردم به راحتي ميتوانند خودرو را از نمايندگيها به قيمت روز بازار خريداري کنند، اما هيچ خودرويي به قيمت نمايندگي عرضه نميشود.
بيات در خصوص تفاوت فاحش قيمت خودرو در نمايندگيها و بازار آزاد، گفت: متأسفانه نمايندگيها، خودروها را به بازار عرضه نميکنند و با نگهداري آن در انبارها، در زمان کمبود در بازار، قيمتها بالا ميبرند.
وي افزود: با وجود کاهش توليد، شرکتهاي خودروساز، خودرو را به نمايندگيها تحويل ميدهند، اما نمايندگيها از فروش ممانعت ميکنند و به قيمت روز خودروها را تحويل ميدهند و ديگر ثبتنام جديدي ندارند.
وي با بيان اينکه شرکتهاي خودروساز طي چند ماه گذشته به تعهدات خود عمل نکرده و يا خودروهايي ديگري را تحويل ميدهند، گفت: به عنوان مثال ايرانخودرو به جاي ال 90 خودرو اس دي کراس و يا 206 و همچنين شرکت سايپا به جاي خودروهاي ثبت نامي خود تنها تيبا و ساينا را با قيمت روز تحويل ميدهد.
اين فروشنده خودرو در بازار آزاد تصريح کرد: متأسفانه قيمت نمايندگي شرکتهاي خودروساز بهنوعي فريب مردم است، چراکه وقتي خودرويي براي تحويل نداشته باشيم، اعلام قيمت امري غيرمعقول است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر پرايد 411 در بازار آزاد به 40 ميليون تومان رسيده است، افزود: در حال حاضر برخي توليدات شرکتهاي خودروساز در بازار وجود ندارد، يا سمند صفر در بازار بسيار کم و با قيمت 60 ميليون تومان عرضه ميشود، همچنين خودرو پارس تيو5 حدود 82 ميليون تومان، ال 90 نيز بين 83 تا 90 ميليون تومان، 206 تيپ دو بين 60 تا 62 ميليون و 206 تيپ 5 حدود 72 ميليون تومان، رانا 60 ميليون تومان، پژو 207 اتوماتيک 120 ميليون تومان و قيمت دندهاي آن حدود 100 ميليون تومان است.
بيات با پيشبيني بازار خودرو، گفت: با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، اگر شرايط همينگونه باشد گراني خودرو همچنان تداوم دارد مگر اينکه دولت تدبيري انجام دهد.
بازار