نماد آخرین خبر

هند صدرنشین تلفات رانندگی در جهان

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
هند صدرنشین تلفات رانندگی در جهان
عصر خودرو/ آمار نشان مي دهد که سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن از شهروندان هند در جاده هاي درون و برون شهري در جريان سوانح رانندگي کشته مي شوند که اين نرخ روزانه ۴۱۰ نفري کشته ؛ هند را صدرنشين کشورهاي جهان در تلفات جاده کرده است که يکي از متهم هاي اين وضع، نقص قوانين دانسته مي شود. رسانه هاي هندي در اين ميان تعداد کشته هاي عابر پياده قابل توجه است زيرا در سال ميلادي گذشته با رشدي حدود 30 درصدي ، روزانه 56 عابر پياده در معابر شهري و راه هاي بين شهري هند کشته شده اند و اين افزايش در حالي رخ داده که سال هاست تامين امنيت عابران در اولويت کار مقامات هند قرار دارد. رسانه هاي هند، معضل تلفات جاده اي را به اشکال مختلف بازتاب داده و داده ها و تحليل هاي متنوعي در اين ارتباط منتشر کرده اند و در جديدترين گزارش خود رشد تلفات عابران را طي سه سال 66 درصد برشمرده اند. بر اساس اين گزارش ها آمار 12 هزار و 300 نفري عابر پياده که در سال 2014 ميلادي در حوادث ترافيکي کشته شدند، به 20 هزار و 457 کشته در سال 2017 ميلادي رسيده است. حوادث جاده اي در هند سالانه يکي از دليل عمده مرگ و مير در اين کشور و همچنين بروز مجروحيت و خسارت مالي است. عابران پياده آسيب پذيرترين گروه هاي استفاده کننده از راهها هستند زيرا در صورت وقوع يک تصادف در مسير آنها فاقد هر گونه ابزار محافظتي هستند که البته دوچرخه سواران و موتور سيکلت سواران هندي را به خاطر عدم استفاده از کلاه ايمني بايد در گروه عابران پياده قرار داد. با توجه به داده هاي رسمي دولت هند، در سال 2017، به صورت روزانه 133 موتور سوار و 10 دوچرخه سوار در جاده هاي هند کشته شده اند. در ميان ايالت هاي هند، تاميل نادو با آمار 3 هزار و 507 کشته داراي بيشترين موارد مرگ عابران پياده در جاده هاست. پس از اين ايالت، ماهاراشترا با يک هزار و 831 و آندرا پرادش با يک هزار و 379 کشته به ترتيب بيشترين آمار تلفات عابران پياده را در جاده هاي هند دارند. سالانه بيش از 150 هزار هندي در اين کشور بر اثر سوانح جاده اي جان خود را از دست مي دهند و اين آمار به معني مرگ روزانه حداقل 410 تن است و همين ارقام نياز هند را به يک قانون جدي در حوزه ترافيک افزايش مي دهد. گزارش «وضعيت جهاني در مورد ايمني جاده ها» که توسط سازمان بهداشت جهاني منتشر شده ، علل اصلي تصادفات ترافيکي در هند را سرعت غير مجاز، رانندگي تحت تاثير مواد الکلي، عدم استفاده از کلاه ايمني و نبستن کمربند ايمني برشمرده است. عدم رانندگي در بين خطوط و تغيير ناگهاني در مسيرهاي اصلي در هنگام چرخش، علت اصلي حوادث در بزرگراههاي هند دانسته شده است. اين گزارش خاطر نشان مي کند راکبان موتورسيکلت و موتور سه چرخ ها در گروه دوم از نظر آمار مرگ و مير ناشي از تصادف جاده اي هستند و مجموع اين رخداد ها سبب شده که هند داراي بيشترين تعداد تلفات جاده اي در جهان باشد. در سال 2016 ميلادي ، که آخرين آمار و ارقام سوانح جاده اي و ترافيکي هند در آن منتشر شده است،هند بيش از يک سوم مرگ و مير ناشي از حوادث جاده اي را در جهان به خود اختصاص داده بود. سازمان بهداشت جهاني مي گويد اين آمار گزارش شده صحيح نيست و تخمين زده است که در سال 2016 اين رقم براي هند دو برابر بيشتر از گزارش هاي منتشر شده از سوي دولت هند باشد. هند، با وجود داشتن حدود 230 ميليون وسيله نقليه ثبت شده ، سياست ملي ايمني جاده ندارد و تنها قانون مربوط به ايمني جاده، قانون حمل و نقل وسايل نقليه است که در سال 1988 ميلادي به تصويب رسيده است. در سال 2017 ميلادي يک اصلاحيه براي ايمني کودکان در هنگام رفت و آمد، افزايش مجازات جرايم رانندگي، اطمينان از مسئوليت پذيري پيمانکاران جاده ها، ديجيتالي کردن سيستم صدور مجوز رانندگي و فراخواني وسايل نقليه قديمي پيشنهاد شد. اگر چه اين اصلاحيه در مجلس عوام هند تصويب شد اما در مجلس سنا نمايندگان ايالت ها با تصويب آن مخالفت کردند. دهلي نو يکي از کشورهاي امضا کننده پيمان برزيل است که در مورد امنيت جاده هاست و بر اساس اين پيمان هند هم متعهد شده است تا سال 2020 ميلادي آمار تصادف و مرگ و مير ناشي از آن را در جاده هاي خود تا 50 درصد کاهش دهد. کميسيون برنامه ريزي هند در تحقيق خود که طي سال هاي 2001 تا 2003 ميلادي انجام شد، تخمين زد که سوانح جاده اي در اين کشور ساليانه 10 ميليارد دلار به اقتصاد هند زيان وارد مي کند. البته در سال 2012، فدراسيون بين المللي جاده ها در گزارش مستقل خود تخمين زد که سوانح رانندگي ساليانه 20 ميليارد دلار به اقتصاد هند ضرر مي رساند. اين رقم خسارت شامل هزينه هاي مربوط به حادثه ديدگان، خسارت اموال و هزينه هاي اداري مي شود. ** اقدامات انجام شده براي مقابله با معضل کمپين مبارزه با رانندگي تحت تاثير مشروبات الکلي ، سازماني است که براي ايجاد آگاهي و مقابله با آثار مخرب رانندگي تحت نفوذ مشروبات الکلي مبارزه مي کند. اما اين کمپين تاکنون ناکارآمد بوده است و فدراسيون بين المللي جاده ها ادعا کرده که مقامات سياسي هند، اراده اي براي کنترل حوادث ترافيکي ندارند. هارمان سينگ سيدوا بنيان گذار سازمان ' به سلامت برسيد'، در همين ارتبط اظهار داشت که به طور کل عدم رعايت قوانين رانندگي در هند، عامل مهمي براي حوادث جاده است. موسسه مرکزي تحقيقات جاده اي يک پورتال ضبط آنلاين موارد تصادف هاي جاده اي را توسعه داده است که هدف اصلي آن تشويق مردم براي گزارش حوادث رانندگي است. همچنين گروهي از محققان هندي يک دستگاه ارزان قيمت را توليد کرده اند که مانع استفاده راننده از گوشي همراه در هنگام رانندگي مي شود در حالي که اجازه مي دهد، تماس هاي تلفني براي ساير مسافرين در خودرو برقرار شود. در جديد ترين طرح هاي مطرح شده براي کاهش حوادث رانندگي ، مقامات هندي قصد دارند از ربات ها جهت کنترل ترافيک و ثبت تخلفات رانندگي استفاده کنند. 'پونا' اولين شهري در هند خواهد بود که از اين ربات به نام 'روديئو' براي کنترل ترافيک استفاده خواهد کرد. به گفته مقامات شهر پونا ، اين ربات در خيابان هاي اين شهر حرکت خواهد کرد و ضمن اخطار به متخلفان، آنها را جريمه نيز خواهد کرد. اگر اين طرح موفقيت آميز باشد، مقامات در پليس راهنمايي و رانندگي هند تصميم دارند ربات هاي بيشتري را در شهرهاي مختلف هند فعال کنند. کشور هند با کمبود شديد پليس راهنمايي و رانندگي روبرو است و اين نيروها اغلب با انتقادهاي فراوان مبني بر داشتن فساد و عدم اجراي صحيح قوانين مواجه هستند. اين ربات راهنمايي و رانندگي به صورت داخلي توسط شرکت 'اس پي رباتيک ' در شهر پونا ساخته شده است. ربات روديئو مجهز به يک صفحه نمايشگر 'ال اي دي' جهت نمايش پيام هاي راهنمايي و رانندگي مانند ' از کلاه کاسکت استفاده کنيد'، ' از چراغ قرمز عبور نکنيد' و ساير پيغام هاي اخطاري خواهد بود و همچنين دست هاي مکانيکي اين ربات طوري طراحي شده که پيام هاي ايست را به رانندگان خودروها منتقل مي کند و سنسور هايي دارد که مانع برخورد آن با موانع مي شود. هند همچنين استفاده از دوربين هاي مدار بسته را در شهرهاي بزرگ از جمله دهلي نو و مومباي گسترش داده تا بتواند از طريق مراکز بزرگ کنترل ترافيک ساماني به مشکلات ترافيکي خود بدهد . به گفته مقامات هند اين مراکز کنترل ترافيک به نظارت دقيق تر بر ترافيک، واکنش به موقع و کمک رساني سريع کمک خواهند کرد. هند به رغم جمعيت ميلياردي خود و محدوديت هايي که به شکل طبيعي بار اين جمعيت بر فرآيند اجراي طرح هاي ملي و تثبيت الگوهاي اجتماعي ايجاد مي کند، عملکرد نا اميد کننده اي در حوزه ساماندهي وضعيت ترافيکي خود نداشته است ، هر چند اين روند سرعت تندي ندارد اما حرکت آن صعودي است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره