برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در کشور داریم

منبع
تسنيم
بروزرسانی
۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در کشور داریم
تسنيم/ مدير طرح و توسعه سي ان جي با بيان اينکه حدود ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار خودروي گازسوز و دوگانه سوز در کشور داريم که ۲۰ ميليون متر مکعب در روز، گاز مصرف مي کنند گفت: توانايي عرضه حدود ۴۶ ميليون مترمکعب گاز ­سي ان جي را در روز داريم. حميد قاسمي در استوديو گفتگوي ويژه خبري شبکه 2 سيما افزود: ارزان بودن سوخت سي ان جي اولين مولفه و توجيه جايگزيني آن براي بنزين است؛ در حال حاضر ايران داراي 28 فاز استاندارد توليد و استخراج گاز در پارس جنوبي است که به زودي در مدار قرار مي‌گيرد. او ادامه داد: بزرگترين شبکه توزيع گاز کشوري به ايران تعلق دارد و به جرات مي‌توان گفت: در هيچ جاي دنيا اين ميزان لوله کشي فشار قوي و متوسط و ضعيف ندارد. هاشم اورعي­ عضو هيات علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف در سوي ديگر استوديو گفت: حرکت از بنزين به سمت گاز مصرفي خودرو‌ها يک انتخاب نيست بلکه يک الزام است. صرف نظر از هزينه ها، ما مجبور به اين حرکت و تغيير هستيم. او افزود: در شرايطي که بيش از 90 درصد يارانه به حامل‌هاي انرژي تخصيص مي‌يابد امکان ادامه اين روند وجود ندارد، با ادامه اين روند ظرف 2 سال آينده به جايي مي‌رسيم که تقاضاي بنزين برابر با عرضه بنزين خواهد شد و در سال‌هاي آتي احتمالا ديگر افزايش توليد بنزين نخواهيم داشت و اين يعني رفتن به سوي واردات بنزين، طبق آمار تا سال 1412 شمسي به جايي مي‌رسيم که بايد روزي 107 ميليون ليتر بنزين وارد کشور کنيم که چيزي حدود 33 ميليارد دلار در سال هزينه خواهد بود. قاسمي در تکميل صحبت‌هاي اين استاد دانشگاه گفت: در شرايط فعلي در مقابل نرخ هزار توماني بنزين، قيمت يک متر مکعب گاز­CNG چهارصد و چهارده تومان است. اين بدان معناست که اگر بجاي 20 ليتر بنزين (20 هزار تومان) ­ 20 متر مکعب گاز مصرف کنيم رقمي برابر با هشت هزار و دويست تومان خواهد بود. اورعي به الزام انجام برنامه ريزي‌هاي بلند مدت براي جايگزين کردن سوخت و حامل‌هاي انرژي­ اشاره کرد و افزود: امروز در بخش انرژي در شرايطي هستيم که در سال جاري، همه درآمد ارزي از صادرات فرآورده‌هاي نفتي 30 ميليارد دلار بوده اين در شرايطي است که فقط يارانه بنزين مصرفي که در سال 98 بايد پرداخت شود حدود 15 ميليارد دلار است. اين بدان معناست که در ازاي هر يک دلار صادرات نيم دلار به خرج هزينه‌هاي بنزين مصرفي تعلق مي‌گيرد و بايد بنزين را مفت بدهيم به مردم که مردم در خيابان‌ها بچرخند. بدون شک اين سيستم ناپايدار است. قاسمي مدير طرح و توسعه ­سي ان جي در شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در حال حاضر 3 هزار و پانصد جايگاه بنزين و 2 هزار و پانصد و نود جايگاه ­سي ان جي در کشور فعال هستند، يعني تقريبا نسبت 70 درصد در جايگاه‌هاي کشور به ­سي ان جي تعلق دارد. در طول روز هم مي‌توانيم حدود 46 ميليون متر مکعب عرضه گاز سي ان جي داشته باشيم البته اگر مصرف کننده‌اي با اين حجم از تقاضا وجود داشته باشد با اين حال، در شرايط فعلي حدود 20 و نيم ميليون متر مکعب گاز ­سي ان جي در حال عرضه و توزيع است. محمد مهدي ميرزايي قمي رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم کشور در ارتباط تصويري با اين برنامه گفت:سي ان جي در دنيا بعنوان يکي سوخت پاک مطرح است و نسبت به سوخت بنزين و گازوئيل سبب کاهش آلاينده‌هاي هوا مي‌شود. او ادامه داد: بر اساس تحقيقات صورت گرفته، مصرف گاز سي ان جي سبب کاهش گاز‌هاي گلخانه‌اي مي‌شود. مدير سي.ان.جي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: دولت از سال آينده بيش از 50 درصد هزينه هاي تست، بازرسي و بازنگري خودروهاي دوگانه سوز را از محل افزايش گازبها مي پردازد. حميد قاسمي ده چشمه با بيان اينکه هزار و 100 مرکز کنترل ايمني ساماندهي و فعال شده است، افزود: از محل افزايش گازبها براي تأمين ايمني خودروها و استانداردها استفاده مي شود. وي با بيان اينکه حدود 4 ميليون و 300 هزار خودروي گازسوز و دوگانه سوز در کشور داريم، گفت: اکنون 20 ميليون متر مکعب در روز، گاز براي خودروها مصرف مي شود. قاسمي با اشاره به اينکه سوخت سي.ان.جي ضرري براي خودرو ندارد، گفت: ميزان اکتان سوخت سي.ان.جي حدود 133 است. وي با بيان اينکه بر اساس آمار، خودروي سي.ان.جي امن ترين خودرو است، افزود: از ابتداي سال 1382 تاکنون کلاً 83 انفجار سي.ان.جي داشتيم که از اين تعداد 50 مخزن سي.ان.جي دستکاري شده بود. قاسمي اضافه کرد: کساني که مايل هستند خودروي خود را دوگانه سوز کنند مي توانند به سامانه ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو به نشاني www.irngv.ir مراجعه کنند. مدير سي.ان.جي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: حدود 300 هزار مخزن خودروي گازسوز آماده توزيع داريم که بهترين استانداردها در اين مخازن رعايت شده است. وي افزود: براي دوگانه سوز کردن خودروها تسهيلاتي هم اعطا مي شود. سيد محمدمهدي ميرزايي قمي رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم با اشاره به کمبود خدمات براي خودروهاي گازسوز گفت: بين خودروهاي پايه گازسوز و دوگانه سوز تفاوت وجود دارد و همه جهان در پي ايجاد و توليد خودروهاي پايه گازسوز هستند اما در کشورمان در پي توليد خودروهاي دوگانه سوز هستيم. وي ادامه داد: ايمني خودروهاي دوگانه سوز و ميزان آلايندگي آنها دچار مشکل است. ميرزايي قمي با اشاره به اينکه در طراحي مشکل داريم، افزود: تاکنون کارخانه هاي سازنده خودرو، طراحي مخازن گاز را در بدنه و شاسي خودرو انجام ندادند. وي گفت: مردم به استفاده از خودروهاي گازسوز علاقه دارند اما ما زمينه را براي آنها مهيا نکرديم. رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم گفت: طراحي خودروهاي پايه گازسوز بر اساس سوخت گاز است اما طراحي خودروهاي دوگانه سوز بر مبناي سوخت بنزين است و ميزان آلايندگي خودروهاي دوگانه سوز در قياس با خودروهاي پايه گازسوز بيشتر است. ميرزايي افزود: در قانون هواي پاک، مسائل زيست محيطي ديده شده و از جمله درباره سي.ان.جي ذکر شده است که سوخت بايد استاندارد باشد و به سازمان ملي استاندارد براي تدوين استاندارد ملي سوخت گاز طبيعي ، مهلت سه ماهه داده شد و قرار است تا سال 1400 اجرايي شود. مهلت سه ماهه منقضي شده است اما هنوز خروجي را شاهد نيستيم. سيد هاشم اورعي عضو هيأت علمي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف گفت: مصرف روزانه بنزين کشور به طور متوسط 88 ميليون ليتر و گازوييل 55 ميليون ليتر است. وي با اشاره به ناهماهنگي وزارتخانه هاي نفت و صنايع و خودروسازان ادامه داد: خودروسازان انگيزه اي براي طراحي و بهينه سازي خودروهاي دوگانه سوز ندارند زيرا براي خودروهاي فعلي، به اندازه کافي مشتري دارد بنابراين دنبال کار اضافي نيستند. اورعي با بيان اينکه سياستي براي مصرف انرژي نداريم، اضافه کرد: ناپايداري در حمايت از سازندگان و فعالان مربوط به تأمين قطعات دوگانه سوز کردن خودروها موجب شده است که فعالان اين عرصه متضرر شوند و اين سرمايه گذاري ها ادامه نداشته باشد. وي با اشاره به اينکه امسال فقط در بخش بنزين بايد 15 ميليارد دلار يارانه بدهيم، گفت: اگر به طور واقعي و به شدت، خودروها را دوگانه سوز يا گازسوز کنيم، به ميزان قابل توجهي مي توانيم از اين يارانه صرف جويي کنيم. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره