
کیفیت باثبات خودروهای داخلی
دنياي اقتصاد
بروزرسانی


دنياي اقتصاد/ دومين گزارش کيفيت خودروهاي داخلي طي سالجاري اعلام شد و طبق آن، تنها يک خودرو در مقايسه با گزارش قبلي ارتقاي کيفي يافته و ساير محصولات ثبات داشتهاند.
بنا بر اين گزارش که شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران آن را منتشر کرده، ۳۹ خودرو توليد و مونتاژ داخل مورد بررسي کيفي قرار گرفته و با توجه به سطح کيفيتشان، ستاره دريافت کردهاند. طبق روش شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران براي ارزيابي کيفي خودروها، هر محصول بسته به امتيازات کسب شده، بين يک تا پنج ستاره کيفي دريافت کرده و در دسته قيمتي خود جاي گرفته است. اخذ يک ستاره، نشاندهنده حداقل کيفيت يک خودرو بوده و هرچه تعداد ستارهها بالاتر باشد، به معناي آن است که آن خودرو از سطح کيفي بهتري برخوردار است. در گزارش کيفي ارديبهشت، همچنان تنها پژو ۲۰۰۸ مونتاژي ايرانخودرو توانسته پنج ستاره کيفي را به دست بياورد و ساير خودروها بين دو تا چهار ستاره کسب کردهاند. با توجه به ستارههاي کسب شده توسط خودروهاي ارزيابي شده در دومين ماه امسال، حدود ۳۱ درصد خودروها معادل ۱۲ محصول توانستهاند چهار ستاره کيفي را بهدست بياورند. همچنين حدود ۳۶ درصد خودروها يعني ۱۴ محصول نيز سه ستاره کيفي حاصل کردهاند تا کيفيتي متوسط را از آن خود کرده باشند. در نهايت ۱۲ خودرو نيز کماکان دو ستاره باقي ماندهاند و اين يعني حدود ۳۳ درصد خودروهاي ارزيابيشده در ارديبهشت حداقل کيفيت را دارا بودهاند.
شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران اما مانند گزارش قبلي خود، به دليل انفجار قيمت خودرو، دستهبندي سابق (تفکيک خودروها در دستههاي قيمتي زير ۲۵ ميليون تومان، ۲۵ ميليون تا ۵۰ ميليون تومان، ۵۰ تا ۷۵ ميليون تومان، ۷۵ تا ۱۰۰ ميليون تومان و بالاي ۱۰۰ ميليون تومان) را لحاظ نکرده است. بر اين اساس، خودروها در دستههاي قيمتي يک تا پنج قرار گرفتهاند. اگر قيمتهاي کارخانه را ملاک قرار دهيم، سطح قيمتي پنج بهطور کامل در اختيار خانواده پرايد است که کف قيمت آنها به ۳۵ ميليون تومان رسيده است. در سطح قيمتي چهار نيز با مبنا قرار دادن نرخهاي کارخانهاي، کف قيمت ۴۰ ميليون تومان است و با همين پيشفرض، کف قيمت در سطح قيمتي سه نيز ۱۴۵ ميليون تومان برآورد ميشود. در سطح قيمتي دو اما کف قيمت حداقل ۲۱۰ ميليون تومان است و در نهايت سطح قيمتي يک هم کف قيمت حداقل ۲۷۳ ميليون توماني را به خود ميبيند. نکته ديگري که در گزارش کيفي ارديبهشت به چشم ميخورد، بازگشت چانگان و هايما S۵ به ليست ارزيابي خودروها است، با اين حال خبري از اکسنت و ساندرو اتومات نيست. اين دو خودرو در گزارش کيفي فروردين غايب بودند و غيبتشان در دومين ماه امسال نيز ادامه يافته است.
هرچه هست، بنابر گزارش شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، سطح کيفي کلي خودروهاي داخلي در ارديبهشت امسال ثابت مانده است، هرچند مشخص نيست با توجه به تحريمهاي سخت، اين وضع تا چه زماني ادامه خواهد داشت.
بازگشت چانگان و هايما S۵ به گزارش کيفي
اما به سراغ جزئيات کيفيت خودروهاي داخلي در دومين ماه بهار برويم تا مشخص شود سطح کيفي آنها از چه شرايطي برخوردار بوده است. در گزارش منتشره، بازهم خودروهاي به اصطلاح گرانقيمت، بيشترين ستارهها را نصيب خود کردهاند. بر اين اساس، در گروه خودروهاي سطح قيمتي يک، با دو عضو مونتاژي يعني مزدا۳ شرکت بهمن موتور و سوزوکي گرندويتاراي ايرانخودرو خراسان روبهرو ميشويم که هر دوي آنها موفق به کسب چهار ستاره کيفي شدهاند.
اين خودروها در گزارش فروردين ۹۸ نيز همين تعداد ستاره را کسب کرده بودند، بنابراين تغيير کيفيت خاصي در آنها طي دومين ماه بهار امسال رخ نداده است. اين دو محصول در حالحاضر گرانترين خودروهاي توليد و مونتاژ داخل بهشمار ميروند و همچنين از داخليسازي پاييني برخوردار هستند. با توجه به تحريم خودروسازي کشور و سختشدن نقل و انتقال پول، مشخص نيست توليد ويتارا و مزدا۳ در ماههاي بعد نيز ادامه مييابد يا متوقف خواهد شد.
اما در سطح قيمتي دو با هشت محصول مونتاژي مواجه ميشويم که در بين آنها، پژو ۲۰۰۸ توانسته پنج ستاره کيفي خود را حفظ کند. ۲۰۰۸ که اولين محصول پسابرجامي خودروسازي کشور بهشمار ميرود و با وجود تعليق فعاليتهاي پژو در ايران، توليد آن فعلا ادامه دارد، اسفند ۹۷ موفق به کسب پنج ستاره کيفي شد. با توجه به تحريمهاي موجود که ارتباط خودروسازي داخلي را با خارج بهشدت کاهش داده و تامين قطعات را مختل کرده است، ادامه توليد ۲۰۰۸ نيز مانند مزدا۳ و ويتارا در هالهاي از ابهام قرار دارد. اين احتمال وجود دارد که تا چند ماه ديگر ۲۰۰۸ اصلا در ايران به توليد نرسد، مگر اينکه ايرانخودروييها بخواهند و بتوانند آن را داخليسازي کنند. ايرانخودرو ادعا ميکند پژو ۳۰۱ را داخليسازي کرده و در آيندهاي نهچندان دور، آن را روانه بازار خواهد کرد؛ بنابراين بعيد نيست اين اتفاق در مورد ۲۰۰۸ نيز رخ بدهد.
اما بهجز ۲۰۰۸، هفت خودروي ديگر نيز در دسته قيمتي دو حضور دارند که مجموعهاي از مدلهاي چيني و کرهاي هستند. در ميان آنها، کياسراتو توانسته چهار ستاره کيفي خود را حفظ کند، بنابراين در مقايسه با گزارش فروردين تغيير خاصي نداشته است. اين محصول در شرکت سايپا مونتاژ ميشود و بهدليل وابستگي به قطعات خارجي، با افت توليد مواجه شده و شايد ادامه مونتاژ آن براي نارنجيهاي جادهمخصوص طي ماههاي آتي ميسر نباشد. سايپاييها هنوز خبري در مورد قصد خود مبني بر داخليسازي کيا سراتو منتشر نکردهاند و به نظر نميرسد برنامهاي در اين مورد داشته باشند.
در گروه تحت بررسي اما ۶خودروي چيني نيز به چشم ميآيد که همه آنها با داخليسازي پاييني در کشور مونتاژ ميشوند. در اين بين، هايما S۷ اتومات کماکان چهار ستاره باقي مانده و نسبت به گزارش فروردين تغييري حاصل نکرده است. اين محصول در ايرانخودرو خراسان مونتاژ ميشود، درست مانند هايما S۵ که آن نيز ميهمان خراسانيها است. مدل S۵ در گزارش کيفي فروردين غايب بود، اما در گزارش ارديبهشت حضور يافته و سه ستاره کيفي نيز به دست آورده است. ديگر خودروي چيني اين گروه يعني تيگو۵ که در مديران خودرو مونتاژ ميشود، در گزارش کيفي ارديبهشت سه ستاره بهدست آورده، بنابراين در مقايسه با گزارش قبلي، تغييري نکرده است. همچنين جک S۵ نيز بهعنوان محصول مونتاژي کرمان موتور، با کسب سه ستاره، شرايط کيفي مشابهي با گزارش فروردين دارد. اين گروه ميزبان محصولي ديگر از جک به نام S۳ نيز است. طبق گزارش منتشره، خودروي موردنظر مانند گزارش اولين ماه بهار ۹۸، سه ستاره کيفي کسب کرده و بنابراين کيفيت آن تغيير خاصي را به خود نميبيند. در نهايت اما امويام X۳۳ ديگر خودروي عضو دسته قيمتي دو است که مانند گزارش قبلي، تنها دو ستاره کيفي به دست آورده است. اين محصول از ابتدا دو ستاره بود و به نظر ميرسد مديران خودرو کلا برنامهاي براي ارتقاي کيفي آن ندارد.
اما به سراغ دسته قيمتي سه برويم که آن نيز ميزبان محصولات چيني است. در اين گروه چهار خودرو چيني حضور دارد و در اين بين، بسترن و چانگان توانستهاند چهار ستاره کيفي بهدست بياورند. بسترن محصول مونتاژي گروه بهمن بهحساب ميآيد که در گزارش فروردين نيز چهار ستاره داشت، بنابراين سطح کيفي آن در ارديبهشت تغييري نکرده است. چانگان نيز که در سايپا مونتاژ ميشود و در گزارش قبلي غايب بود، چهار ستاره کيفي به دست آورده است. از سوي ديگر اما آريزو۵ نيز کماکان سه ستاره کيفي به خود ميبيند و با اين حساب تغييري در سطح کيفي اين محصول مونتاژي چيني در ارديبهشت و نسبت به فروردين رخ نداده است. اين محصول در مديران خودرو مونتاژ ميشود. ديگر محصول مونتاژي مديران خودرو يعني امويام X۲۲ نيز ميهمان دسته قيمتي سه است که نتوانسته بيش از سه ستاره کيفي در ارديبهشت کسب کند. اين خودرو در گزارش کيفي فروردين نيز سه ستاره بود، بنابراين توانسته ثبات کيفي خود را در دومين ماه بهار امسال حفظ کند.
بهبود کيفي دنا پلاس
نگاهي هم بيندازيم به دسته قيمتي چهار که بيشترين خودروهاي داخلي را در خود جاي داده است. مانند چند گزارش قبلي، همچنان محصولات رنو و پژو ردههاي ابتدايي اين گروه را به خود اختصاص دادهاند. بر اين اساس، تندر پلاس اتومات، پارس تندر، پژو ۲۰۷ اتومات، تندر-۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷اي و دنا پلاس موفق به کسب چهار ستاره کيفي شدهاند. هيچ کدام از خودروهاي مذکور تغييري در سطح کيفيشان نسبت به گزارش فروردين رخ نداده است، چه آنکه در آن گزارش نيز محصولاتي چهار ستاره بودند. در گزارش کيفي ارديبهشت اما کماکان ساندرو اتومات و تندر-۹۰ پارس خودرو غيبت دارند. غيبت اين دو خودرو از فروردين امسال کليد خورد و به نظر ميرسد توليد آنها متوقف يا به حداقل رسيده است. نکته ديگري که در مورد گروه قيمتي چهار وجود دارد، چهار ستاره شدن دنا پلاس است. اين محصول ايرانخودرو در گزارش فروردين امسال سه ستاره بود، اما بازرسان شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد، آن را در گزارش جديد خود لايق افزودن يک ستاره جديد دانستهاند.
در ردههاي بعدي اين دسته قيمتي اما با تندر- ۹۰ ايرانخودرو، رانا، پژو ۲۰۶ صندوقدار، پژو ۲۰۶ هاچبک، دانگفنگ H۳۰، دنا، امويام ۳۱۵ جديد و کوييک مواجه ميشويم. تمامي اين خودروها موفق به کسب سه ستاره کيفي در ارديبهشت شدهاند و اين يعني سطح کيفي آنها در مقايسه با گزارش فروردين تغييري نکرده است. در گروه مورد بررسي همچنين هفت خودروي دو ستاره نيز به چشم ميآيد و اتفاقا هيچ کدام از آنها در مقايسه با گزارش قبلي، با تغيير ستارهبندي مواجه نشدهاند. اين خودروها عبارتند از سورن، پژو پارس کرمانشاه، سمند تبريز، پژو ۴۰۵ خراسان، ساينا، تيبا۲ و تيبا. خودروهاي مذکور مدتهاست دو ستاره باقي ماندهاند و کيفيت آنها ارتقا پيدا نکرده است.
در نهايت اما اوضاع کيفي در دسته قيمتي پنج نيز حول محور ثبات ميچرخد و سطح کيفي ميهمانان آن در مقايسه با گزارش فروردين تغييري نکرده است. دسته قيمتي پنج، ارزانترين خودروهاي داخلي را که شامل مدلهاي مختلف پرايد ميشود، در خود جاي داده است. در اين گروه با چهار مدل پرايد شامل پرايد ۱۳۱ توليد سايپا، پرايد ۱۱۱ (هاچبک)، پرايد ۱۳۲ و پرايد ۱۳۱ توليد پارس خودرو مواجه ميشويم که همگي آنها محصولاتي دو ستاره به شمار ميروند. با اين حساب، پرايدها در مقايسه با گزارش کيفي فروردين، تغيير خاصي را تجربه نکردهاند زيرا آنجا نيز دو ستاره بيشتر نداشتند. قرار بود پرايد به دليل عدم توانايي در پاس کردن استانداردهاي جديد (استانداردهاي ۸۵گانه) از خط توليد خارج شود، اما به دليل بروز تحريم و افت شديد توليد خودروهاي داخلي و انفجار قيمت، به نظر ميرسد عمليات حذف اين خودروي قديمي فعلا مسکوت خواهد ماند. گروه خودروسازي سايپا به دليل تحريم، تقريبا همه شرکاي خارجي خود را از دست داده و احتمالا تا چندي ديگر خبري از توليد محصولات مونتاژي مانند برليانس، تندر-۹۰، ساندرو و چانگان نيز در اين شرکت نخواهد بود. با اين حساب در اين شرکت توليد خودروهايي همچون پرايد، تيبا، ساينا، کوييک و احتمالا رهام تداوم خواهد يافت. اين در حالي است که بعيد به نظر ميرسد خصوصيات کيفي و پلتفرمي پرايد اجازه ارتقاي کيفي و افزايش ستارهها را به اين محصول بدهد.