نماد آخرین خبر

دوراهی خودروسازان ، حرکت به سمت فناوری اطلاعات یا فراموش شدن

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ شرکت هاي حوزه فناوري اطلاعات نظير آمازون، اپل و گوگل در سالهاي اخير نقش مهمي در زندگي همه ما ايفا کرده و به موفقيت هاي بزرگي در کسب سرمايه و نفوذ در زندگي روزانه انسان ها دست يافته اند. اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد که صنعت خودرو جهان روزهاي خوبي را پشت سر نمي گذارد و اکثر شرکت هاي حاضر در اين حوزه، نياز شديد به منابع مالي دارند. در دهه هاي پاياني قرن بيستم، بسياري از خودروسازان آمريکايي دچار مشکلات بزرگ مالي شده و روند نزولي در پيش گرفتند، و پس از گذشت سالها، با وجود کمک هاي مالي دولت، هنوز هم نتوانسته اند به ابهت و عظمتي که پيش از بحران اقتصادي داشتند، بازگردند. غول هاي اقتصادي آمريکا، در گذشته شرکت هاي خودروسازي نظير جنرال موتورز و فورد بودند، اما اکنون اين عناوين در اختيار شرکت هايي است که در زمينه فناوري اطلاعات فعاليت مي کنند. با اين حال، خودروسازان هنوز به آينده اميد دارند، چرا که خودرو به عنوان يکي از ملزومات زندگي مدرن به حساب مي آيد و نياز به خودرو، هميشه وجود دارد، حتي اگر خودرو بدون راننده باشد. خودروسازان مي توانند از طريق به کارگيري راهکارهايي که مناسب توليد و توسعه در عصر ديجيتال هستند، جايگاه از دست رفته خود را مجددا بدست آورند. فرصت بزرگ شرکت هاي حوزه فناوري اطلاعات، در اين سالها با کار بر روي مفهومي به نام ابرداده ها، وارد حوزه هاي مختلفي شده اند که پيش از آن، در اختيار ديگر صنايع قرار داشت. يکي از مظاهر ورود شرکت هاي فناوري اطلاعات به کسب و کارهاي جديد را مي توان در توسعه برنامه هاي مرتبط با حمل و نقل مشاهده کرد. غول هاي تجاري جديد نظير Lyft و Uber براساس داده ها ساخته شده اند و شرکت هاي مشابه نيز فعاليت هاي جديدي را آغاز کرده اند، نظير سامسونگ که نسبت به خريد Harman اقدام کرد، اينتل نيز Mobileye را تحت اختيار گرفت و گوگل با معرفي برنامه هاي گوگل مپ و وايمو، مسيريابي و حمل و نقل را دگرگون کرد. شرکت رقيب گوگل يعني اپل نيز با توسعه برنامه هاي تايتان و نقشه مخصوص خود، خود را درگير اين رقابت کرده است. تمامي اين نمونه ها، نشان از حرکت صنعت حمل و نقل به سمت و سويي جديد دارند. وضعيتي که در آن، شرکت هاي فناوري اطلاعات با تکيه بر داده ها، حمل و نقل جهاني را تحت کنترل خويش دارند. امروزه نگاهي داده محور به حمل و نقل وجود دارد. 1.2 ميليارد وسيله نقليه در سراسر جهان وجود دارد. انسان ها ساليانه بيش از 36 تريليون کيلومتر بين مقاصد مختلف جابجا مي شوند در سال 2020، جابجايي هر انسان به طور متوسط 1.7 مگابايت در ثانيه اطلاعات ايجاد مي کند. مطابق گزارش انجمن اتومبيلراني آمريکا، ميانگين زماني که هر شهروند اين کشور در سال رانندگي مي کند، 17،600 دقيقه است. پس به راحتي مي توان دريافت که داده هاي بسياري را مي توان از جابجايي انسان ها با خودرو جمع آوري کرد. اين داده هاي عظيم، پس از جمع آوري نياز به تحليل و بررسي خواهند داشت. حجم اين داده ها با توسعه فناوري هاي جديد در خودروها، نظير دوربين ها و رادارهاي مختلف، افزايش خواهد يافت. شرکت مشاوره مديريتي مک کينزي اعتقاد دارد در سال 2030، ارزش داده هاي گردآوري شده از خودروها، بالغ بر 750 ميليارد دلار مي شوند. آن چه واضح است، فرصت بزرگ و سرمايه اي عظيم براي شرکت هاي خودروسازي است تا بتوانندبه ميزان قابل توجهي، موقعيت خود را در بازار بهبود بخشند. چه کسي نياز به داده دارد؟ تمامي داده ها ارزش يکساني ندارند و خودروسازان، به دنبال داده هايي با ارزش از مشتريان خود هستند که به آنها کمک مي کند تا خدمات خود را از نظر کمي و کيفي، مطابق ميل مشتريان خود توسعه دهند. خودروسازي ها و نمايندگان آن ها، اکنون به دنبال جمع آوري داده هايي هستند که نشان دهنده روند و شکل استفاده مصرف کنندگان از خودروهاي خريداري شده است. اين داده ها به خودروسازان کمک مي کند تا محصولاتي بادوام توليد کنند که مراجعات مشتريان به تعميرگاه ها را کاهش دهد و هزينه هاي سربار کمتري را براي شرکت ها ايجاد کند. از سوي ديگر، اپراتورهاي مخابراتي در حال کار بر ارايه خدمات Wi-Fi و نسل پنجم شبکه هاي ارتباطي در خودروها هستند، که به جمع آوري با کيفيت داده ها از خودروها کمک شاياني مي کند. شهرداري ها، شرکت هاي تبليغاتي و صندوق هاي تسهيلات نيز به دنبال تحليل رفتار مالکان خودروها هستند، چرا که سبک زندگي آنها و نحوه استفاده آنها از خودرو، بر فعاليت اين سازمان ها تاثير مهمي دارد. شرکت هاي بيمه نيز به دنبال جمع آوري و تحليل داده هاي مربوط به شتاب، سرعت و جابجايي خودروها هستند تا حق بيمه هاي خود را متناسب با نوع مصرف مالکان تعيين کنند. نياز به جمع آوري داده روز به روز در حال افزايش است، اما هنوز نمي دانيم که خودروسازان، شرکت هاي فناوري اطلاعات را تحت اختيار مي گيرند يا اينکه نسبت به تاسيس شرکت هاي جديد اقدام مي کنند، اما در هر صورت، نمي توانند بدون توجه به فناوري اطلاعات، به فعاليت خود ادامه دهند. به نظر مي رسد در آينده شاهد اتفاقات جالبي در صنعت خودرو خواهيم بود و شرکت هايي که نسبت به داده ها بي توجهند، از رقابت کنار خواهند رفت. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره