نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

به جای کیا سراتو سایپا چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ مدتي قبل بود که گروه خودروسازي سايپا با آب و تاب فراوان خبر از مونتاژ يک محصول کره‌اي در ايران داد و انگار برجام دوباره فرصتي براي همکاري ميان خودروسازان ايراني و کره‌جنوبي فراهم کرده بود. اما اندکي بعد مشخص شد که سايپا مثل هميشه به سراغ نسل‌هاي گذشته محصولات خارجي رفته و ترجيح داده است که به جاي مونتاژ خودرو‌هاي بروز، خودرو‌هايي تقريبا قديمي را به توليد برساند. اين بار سايپا کيا سراتو را انتخاب کرده بود و دست خود را بروي نسل پيشين سدانِ با کيفيت کره‌اي‌ها گذاشت. البته کيفيت محصول نهايي سايپا، هيچگاه به استاندارد‌هاي نسخه وارداتي کيا سراتو هم نزديک نشد و برخي از آپشن‌هاي آن هم حذف شده بودند. اما مشتريان ايراني ظاهرا چاره‌اي جز خريد خودرو‌هاي بي‌کيفيت، فيک و گران قيمت نداشتند؛ بنابراين از سراتوي سايپا استقبال فراواني شد و طرفِ ايراني به خوبي از نام و آوازه کمپاني کيا استفاده کرد. اما نکته مرموز ماجرا اين بود که توليد سراتوي سايپا در خطوط توليد کمپاني کيا متوقف شده و همزمان يک کمپاني مشترک به نام Dongfeng Yueda Kia با همکاري کمپاني‌هاي دانگ‌فنگ چين و کياموتورز کره‌جنوبي، توليد قطعات آن را در خاک کشور چين ادامه مي‌داد؛ بنابراين روابط خوب خودروسازان ايراني با کمپاني دانگ‌فنگ و توليد قطعات کيا سراتو در چين، همواره سوالاتي شک برانگيز درباره اصالت محصول شرکت سايپا به وجود مي‌آورد و در حال حاضر هم برخي از کارشناسان خودرو، اصالت کيا سراتو مونتاژي را رد کرده و آن را محصولي چيني دانسته‌اند. ولي براي سايپا، چيني و يا کره‌اي بودن محصول نهايي اهميتي نداشت؛ زيرا فروش سراتو بسيار خوب بود و نيرو‌هاي انتظامي و راهنمايي و رانندگي تعداد قابل ملاحظه‌اي از انواع کيا سراتو‌هاي سايپا را براي استفاده در ناوگان خود سفارش داده بودند. اما به يکباره روز‌هاي خوش خودروسازان ايراني و سايپا تمام شد. دولت جديدِ ايالات‌متحده آمريکا از توافق هسته‌اي خارج شده و تحريم‌هاي مختلفي از جمله تحريم صنعت خودروسازي ايران را دوباره برقرار کرد. همين کافي بود که تمام خودروسازان اروپايي از بازار ايران خداحافظي کنند و خودروسازاني مانند هيونداي کره‌جنوبي که بار ديگر فعاليت‌هاي خود را در کرمان‌موتور آغاز کرده بود؛ تمام برنامه‌ريزي‌هاي خود را فراموش کرده و قيد فروش و توليد خودرو در ايران را بزند. اما براي کيا سراتوي سايپا اتفاق عجيبي رخداد و اين خودرو همچنان توليد مي‌شد. همين موضوع شبهات مرتبط با چيني بودن سراتو سايپا را تقويت کرد و با افزايش ناگهاني قيمت خودرو در ايران؛ فروش محصولاتي مانند کيا سراتو سايپا کاهش يافت. اما به تازگي سايپا هم اعلام کرد که کياموتورز از ادامه همکاري با سايپا خود داري کرده و توليد سراتو متوقف خواهد شد. اين در حالي بود که قيمت سراتو به ۲۹۵ ميليون تومان (قيمت کارخانه) رسيده و انتخاب در بين خودرو‌هاي موجود در اين بازه قيمتي کمي دشوار است. اما جاي نگراني نيست و ما در برترين‌ها تصميم داريم که شما را با چند جايگزين مناسبِ سراتو در بازار ايران آشنا کرده و خودرو‌هايي که در مقام رقيب در برابر کيا سراتو سايپا قرار داشته و هر از چندگاهي فروش کيا سراتو را تحت تأثير قرار مي‌دادند، به شما معرفي کنيم. چري آريزو ۵ توربو يکي از جايگزين‌هاي مناسب به جاي کيا سراتو سايپا، چري آريزو ۵ توربو است. اين محصول چيني توسط شرکت مديران‌خودرو مونتاژ شده است. آريزو ۵ موتوري با حجم ۱.۵ ليتر داشته و به توربوشارژ مجهز شده است. حداکثر توان خروجي پيشرانه نسخه توربوشارژ آريزو ۵ حدود ۱۴۷ اسب بخار بوده و گشتاور آن هم به ۲۱۰ نيوتن‌متر مي‌رسد. در اين خودرو از جعبه دنده هفت سرعته و اتوماتيک CVT استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم حدود ۱۰ ثانيه است. آريزو ۵ توربو به راحتي نسخه ۱.۶ ليتري سراتو را کنار گذاشته و پيشرانه ۱۲۴ اسب‌بخاري آن را به چالش مي‌کشد. اما در برابر نسخه ۲ ليتري و اتوماتيک سراتو آپشنال با قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار شرايط سختي دارد. پيشرانه نسخه اتوماتيک سراتو آپشنال قدرتمندتر بوده و گيربکس اتوماتيک آن به خوبي از پس ماموريت خود برمي‌آيد. اما در مجموع عملکرد هر دو محصول شبيه به يکديگر بوده و از نظر کيفي هم تفاوت چشمگير و فوق‌العاده‌اي بين آريزو ۵ توربو و سراتو آپشنال وجود ندارد. اما از نظر تعداد آپشن و امکانات بايد برگ برنده را به دست محصول کمپاني چري داد. آريزو ۵ توربو به شش کيسه هوا، سيستم EBA، HHC، ESP، TSC و... مجهز شده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو آپشنال است. هم اکنون مي‌توان آريزو ۵ توربو را با قيمت ۲۳۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان از بازار خريداري کرد. البته بايد گفت که آريزو مدتي است که به روي خط توليد شرکت مديران‌خودرو نرفته و توليد آن هم مانند سراتو سايپا متوقف شده است. بسترن B۳۰ مي‌دانيم که بسترن B۳۰ با توجه به پيشرانه ۱۰۷ اسب‌بخاري خود هيچ شانسي در برابر سراتو ۱.۶ و ۲ ليتري آپشنال ندارد. اما بايد توجه داشت که اين محصول چيني که توسط شرکت بهمن‌موتور مونتاژ شده است؛ کيفيت بسيار قابل قبولي داشته و سواري آن اگر در حد و اندازه کيا سراتو نباشد؛ بدتر از آن هم نيست. بسترن B۳۰ چهار ستاره کيفي داشته و به امکاناتي مانند دوربين عقب، کروز کنترل، سانروف، سيستم TCS، سيستم ترمز کمکي، سيستم HHC و... مجهز شده است. اين خودرو از نظر امکانات تفاوت خاصي با کيا سراتو سايپا ندارد. قيمت کيا سراتو آپشنال در حال حاضر و در بازار آزاد، بين ۲۹۵ تا ۳۲۰ ميليون تومان بوده و شما با خريد بسترن B۳۰ با قيمتي در حدود ۲۰۰ ميليون تومان؛ يعني نزديک به ۱۰۰ ميليون تومان صرفه‌جويي مي‌کنيد؛ بنابراين انتخاب بسترن B۳۰ در شرايط موجود، کمي اقتصادي‌تر است. البته بايد اين نکته را ذکر کنيم که توليد بسترن B۳۰ متوقف شده و بهمن‌موتور به دليل تحريم صنعت خودروسازي ايران، چاره‌اي جز خداحافظي با يکي با کيفيت‌ترين خودرو‌هاي چيني موجود در بازار ايران نداشت. هيونداي i۲۰ مونتاژ هيونداي i۲۰ تنها هاچ‌بک موجود در ليست ما بوده و کيفيت و سواري بي‌نظيري دارد. اما بايد توجه داشت که اين محصول مونتاژي پيشرانه‌اي با حجم ۱.۴ ليتر داشته و حداکثر توان آن تنها ۹۸.۶ اسب‌بخار است؛ بنابراين قلب تپنده هيونداي i۲۰ به هيچ عنوان قابل مقايسه با خودرويي مانند کيا سراتو نيست. اما هيونداي i۲۰ کرمان‌موتور نکات مثبتي داشته و به همين خاطر مي‌تواند جايگزيني مناسب براي کيا سراتو باشد. اين محصول کره‌اي در نگاه نخست بسيار کوچک به نظر مي‌رسد؛ اما محيط داخلي آن جادار و راحت بوده و سرنشينان آن در آسايش کامل هستند. علاوه‌براين بايد به عملکرد بي‌نقص گيربکس ۴ سرعته و اتوماتيک هيونداي i۲۰ هم اشاره کرد. گيربکس مذکور بدون تاخير دنده‌ها را تعويض کرده و حس و حال سواري با يک هاچ‌بک کوچکِ کره‌اي را به شما نشان مي‌دهد. هاچ‌بک با کيفيت، بروز، کره‌اي و کم مصرف هيونداي با وجود پيشرانه ضعيف‌تر نسبت به سراتو سايپا، آن را به چالش کشيده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو است. براي خريد هيونداي i۲۰ بايد تقريبا بين ۲۹۰ تا ۳۱۰ ميليون تومان در بازار آزاد پرداخت کنيد. البته بايد توجه داشت که هيونداي i۲۰ هم با تحريم صنعت خودروسازي ايران از خطوط مونتاژ کرمان‌موتور رفته و اکنون شرايط يکساني با کيا سراتو دارد! هيونداي اکسنت مونتاژ در کشور‌هاي غربي و شرقي از هيونداي اکسنت به عنوان رقيبي کوچک براي کيا سراتو نام مي‌برند. اکسنت کرمان‌موتور، پيشرانه‌اي با حجم ۱.۶ ليتر داشته و توان آن هم تنها ۱۲۲ اسب‌بخار است؛ بنابراين اکسنت در برابر سراتو ۱.۶ ليتري قرار گرفته و در برابر سراتو ۲ ليتري هيچ شانسي از نظر پيشرانه و توان فني ندارد. اما بايد توجه کرد که کيفيت هيونداي اکسنت بسيار مطلوب بوده و از نظر تعداد آپشن و... تفاوت چشم‌گيري با کيا سراتو آپشنال ندارد. اکسنت به ترمز‌هاي چهار چرخ ديسکي ABS و چهار کاناله (ترمز‌هاي عقب کيا سراتو کاسه‌اي است)، شش کيسه هوا، سيستم کليد هوشمند، استارت دکمه‌اي، سيستم کنترل کيفيت هوا، OCS، TCS، VSM و... مجهز شده و در مجموع حتي از کيا سراتو آپشنال هم جلوتر است! اين خودرو هم مانند اکثر محصولات موجود در بازار ايران، ديگر توسط کرمان‌موتور توليد نمي‌شود؛ اما هنوز هم مي‌توان مدل‌هاي صفر کيلومتر آن را از بازار آزاد و با قيمت ۲۶۰ تا ۲۹۰ ميليون تومان خريداري کرد. علاوه‌براين بايد گفت که هيونداي اکسنت داراي استاندارد سوخت يورو ۶ بوده و با توجه به وزن ۱۰۷۰ کيلوگرمي آن مصرف سوخت بسيار کمي داشته و کاملا اقتصادي است. جک S۵ اتوماتيک ميل مردم ايران به خريد خودرو‌هاي شاسي‌بلند افزايش يافته و قطعا کساني هستند که خريد خودرو‌هاي شاسي‌بلند را نسبت به سدان‌هايي مانند کيا سراتو ترجيح مي‌دهند. از جمله گزينه‌هايي که در بازه قيمتي ۲۸۰ تا ۳۳۰ ميليون تومان در بين خودرو‌هاي شاسي‌بلند وجود داشته و نظر مشتريان ايراني را جلب کرده است؛ جک S۵ اتوماتيک بوده و شايد اقبال و استقبال مشتريان از اين شاسي‌بلند چيني را بتوان به عنوان يکي از دلايل کاهش فروش سدان‌هايي مانند کيا سراتو عنوان کرد. S۵ اتوماتيک پيشرانه‌اي ۲ ليتري با توان ۱۷۴ اسب‌بخار داشته و مجهز به توربوشارژ است. گيربکس آن از نوع اتوماتيک دو کلاچه و شش سرعته است؛ بنابراين از نظر فني S۵ اتوماتيک، سراتو سايپا را با چالشي جدي مواجه کرده و عملا مشتريان بازار خودرو را وسوسه مي‌کند. S۵ اتوماتيک به چهار کيسه هوا، شش بلندگو، سنسور باران، استارت دکمه‌اي، سيستم ورود بدون کليد، خروجي برق ۱۲ ولت، سيستم HAC، HDC و... مجهز شده و هيچ کمبودي در مقايسه با کيا سراتو ندارد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره