باشگاه خبرنگاران/ چرا صنايع دفاعي ما پيشرفت کرده است، اما صنعت خودرو کشور نتوانسته پيشرفت قابل ملاحظهاي داشته باشد؟ اين سوالي است که اغلب در ذهن بسياري از افراد به وجود مي آيد.
در برخي از صنايع مانند صنايع دفاعي کشور سرمايه گذار بخش خصوصي وجود ندارد و از آنجايي که در ايران نيروي محرک قدرتمندي براي توسعه صنايع نظامي در اختيار دانشمندان عرصه نظامي قرار ميدهند، در نتيجه در اين حوزه قوي تر از صنعت خودرو خواهند بود. نکته اي که وجود دارد خودروسازي در ايران از سوي بخش خصوصي شکل گرفته است، اما پس از انقلاب دولت يا قدرت سياسي، صاحب و همچنين موتور محرک تحولات اين صنعت شد.
در گذشته با وجود اينکه صنعت خودروسازي در کشور با قواي محرکه قدرت سياسي، پيش ميفت اما متاسفانه بازار داخل کشور به محصولات خارجي واگذار شده بود. به همين دليل عبارتي مانند «خودرو ملي» به جاي آنکه کارکردي اقتصادي براي بنگاه اقتصادي خودروساز داشته باشد کارکردي سياسي براي برآوردن آرزوهاي دولتمردان وقت را داشت.
صنعت خودرو ايران از جدال و آشتي زيرپوستيِ هردو محرکِ قدرت سياسي و سرمايهداري در صنعت خودرو، رنج ميبرد هر دو به يک ميزان کمصبرند که بهره زودگذري از اين صنعت نصيبشان شود و شوربختانه در تلاطم و بلاتکليفي کنوني، نه صنعت خودرو آنقدر سياسي است که شعارهاي رنگ و لعابدارِ توليد ملي نزد عوام خريدار داشته باشد و نه آنقدر سودآور است که بخش خصوصي را به سمت خود بکشاند، آن هم در شرايطي که سياستگذاري پولي و فضاي کسبوکار کشور بهگونهاي است که دلالي بهتر از توليد صرفه دارد.
چنانچه داخلي سازي قطعات و حتي طراحي و توليد بدنه خودرو با موفقيت کامل در کشور اجرا شود، نيازهاي خودروسازان نيز توسط قطعه سازان داخلي تأمين شود و در نهايت توليد روزانه خودرو در تيراژ بالا صورت گيرد، نيازهاي بازار خودرو در فرايندي عادي برآورده خواهد شد.
تحقق اين امر سبب مي شود تا قيمت خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار باشد و توليد و عرضه در فضايي اقتصادي شکل گيرد که در نتيجه آن آرامش به بازار خودرو و همچنين حوزه توليد بازخواهد گشت.
چرا خودروساز نشديم؟
علي پاکزاد مهدي دادفر دبير انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اينکه چرا خودروساز نشده ايم، گفت: ما خودروساز نيستيم. در توليد خودرويي مانند پرايد که فکر ميکنيم تمام توليد آن مال ماست وابستگي ارزي ۲۰ درصدي داريم، در نتيجه خودروساز نيستيم.
او بيان کرد: قطعهسازانمان هم در تامين مواد اوليهشان وابستگي کامل دارند. رقابتي بين کشورهاي ديگر و ايران وجود ندارد چرا که در حال حاضر امکان رقابت با شرکت هاي خودروسازي ديگر وجود ندارد تا زماني که وابستگي ارزيمان از بين برود.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو او در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه چرا موشک ساز شديم اما خودروساز نشديم؟، افزود: غير از استراتژيهايي که فقط روي کاغذ نوشته شده و هيچکس هم در راستاي خودروسازي به آن توجه نميکند، کدام عمليات اجرا شدن خودروساز شدن را ديديد؟ شعارها و خبرها و اينکه صد در صد خودکفايي رسيديم!، ميتوانيد اسم خودروسازي داخليمان را بگوييد، کدام خودرو ملي است؟
دادفر گفت: خودروهايمان براي نخبههايمان از صنعت خودروسازي حضور ۶ تا ۲ ساله است. از اينجا هم به سمت توليد بنز و بيام و حرکت کردند. منظور از ۶ تا ۲ ساله اين است که نخبههاي صنعت خودروسازي در همه اشکالش، از پلتفرم گرفته، طراحي موتور و طراحي گيربکس، ۶ ماه تا حداکثر ۲ سال فعاليت مي کنند پس از آن در اين صنعت دوام نميآورند.
او گفت: به دليل اينکه اين افراد نخبه فکري و ذهني هستند سريعاً جذب کمپانيهاي بزرگ دنيا مثل بنز و تويتا و BMW... ميشوند، علاوه بر اين بازار انحصاري محصولات به زور فروش ميرود.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو تشريح کرد: پرسيديد چرا موشک ساز شديم، اين نکته قابل تامل است که در خودروسازي کدام يک از افراد حاضر هستند جانشان را براي خودروسازي بدهند؟ در صورتي که در موشک سازي حاضر بودند جان خود را بدهند.
دادفر افزود: آدمهاي هر صنعت با يکديگر تفاوت دارد و نبايد اين دو را با يکديگر مقايسه کرد اما بايد به اين نکته اشاره کرد که توان رقابت در کشور وجود دارد.
در صنعت خودرو ضريب خطا يک در هزار هم مشکلات ايجاد ميکند
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به اين سوال که چرا خودرو ساز نشده ايم، اما موشک ساز شده ايم؟، گفت: اصولا کاري به فرهنگ نظامي نداريم، اما در صنعت خودرو ضريب خطا يک در هزار هم مشکلات ايجاد ميکند. اگر در صنايع نظامي اشتباهاتمان ۹۹۰ بار چشمپوشي شود و يک بار آن موفق شود، قطعا خوشحال ميشويم، اما در صنعت خودرو يک اشتباه همهچيز را بهم ميريزد.
او بيان کرد: همان طور که مشاهده شد در فضاي نظامي وقتي يک موشک به هواپيماي مسافربري اصابت کرد، همه چيز را زير سوال برد و همه چيز را خراب کرد. مردم عادي و غير نظامي دنبال مسائل امنيتي و نظامي نيستند و برايشان مسئله امنيت و رفاه مسئله مهمي است اما هرچقدر بگوييم که مهم نيست، ولي واقعتيش اين است که هست و مردم در عين حال ميتوانند به راحتي مقايسه کنند.
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: فکر کنيد يک موشک کروز ما در مقايسه با موشک کروز آمريکايي چه تفاوتهايي دارد، براي بسياري از افراد اين مسئله قابل مقايسه است حتي کساني که تخصصهاي فني دارند، اما تخصص فني نظامي ندارند.
زاوه تشريح کرد: در خصوص مسئله اي مانند خودرو نياز به تخصص فني نداريم. يک خانم خانهدار يک ماشين پرايد ميخرد و به راحتي ميتواند تفاوت پرايد را با يک محصول تويوتا جي ايکس آر ۲۰۲۰ حتي از روي عکس درک کند.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: فضاي ساخت موشک با خودرو کاملا متفاوت است و در اين ۲ فضا با ۲ شرايط مرزي متفاوت مديريت ميشود. علت شکستمان در صنعت خودروسازي تکيه بر ارزشهايي بوده که ارزشهاي واقعي نبوده است.
او بيان کرد: تمام مانور يکي از خودروسازان کاهش ارزبري است. فرض کنيد ۵۰ ميليون ارزبري را کم کرديم اما وقتي يک خودرو را از ۳۰ ميليون تومان به ۹۰ ميليون تومان برسانيم مگر ديگر اهميت دارد که ارز کم يا زياد شده است؟ زماني که نميتوانيد يک کالايي را با کيفيت مناسب و قيمت مناسب توليد کنيد، واقعا هم اهميتي ندارد و نشان مي دهد نوع ارزش گذاري توسعه صنايعمان غلط بوده است و قطعا وقتي ارزشگذاريتان غلط باشد نميتوانيد انتظار داشته باشيد به نتايج درستي در اين حوزه برسيد.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر در صنايع نظامي بخواهيم روي بهاي تمام شده تمرکز کنيم، احتمالا زمان را از دست ميدهيم يعني چيزي است که در آنجا هم اهميت دارد. در خودرو چيزي که اهميت دارد کيفيت خودرو و قيمت آن اهميت دارد.
زاوه گفت: اگر جهت ارزشگذاري و هدفگذاري غلط باشد، به نتيجه درست دست نخواهيم يافت و بازار خودروي ما رشد نخواهد کرد. بازار خودروي ايران زماني رشد ميکند و صنعت خودروي ايران زماني توسعه پيدا ميکند که به بازارهاي بينالملل وصل شود.
چرا موشکساز شديم، اما خودروساز نه؟/رژيم ايران موفق در ساخت موشک و ناموفق در ساخت خودرو
صنعت خودروسازي و موشک سازي ما با يکديگر قابل مقايسه نيستند
احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صنعت خودروسازي و موشک سازي ما با يکديگر قابل مقايسه نيستند. در ساخت موشک بحث قيمت مطرح نيست و بحث توان دفاعي مطرح است و هيچ وقت بررسي نميکنند که اين موشکي که ساخته شده است اگر مشابهش از خارج وارد شود مثلا يک دوم يا يک سوم قيمت است.
او بيان کرد: در خودروسازي زماني که قصد داريد توليد انبوه کنيد و در واقع قصد داريد خودرويي به مردم تحويل دهيد که رقابتي باشد محدوديت تعيين قيمت داريد و نميتوانيد هر قيمتي قطعه بسازيد، ولي در صنايع موشکي شما محدوديت قيمتي نداريد.
مسئله قابل تامل اين است که رغبت زيادي براي توليد خودرو داخلي در کشور وجود ندارد در غير اينصورت تصاحب دانش لازم براي اين کار آسانترين قسمت ماجراست. اگر براي بخش خصوصي بصرفد، دانش را از هر کجاي دنيا که باشد ميآورد و در خدمت توليد بهکار ميگيرد. اينکه قطعه ساده پلاستيکي از خارج از کشور وارد ميشود دليلش عدم احاطه به دانش فني آن قطعه نيست بلکه دليلش را بايد در فضاي کسبوکار کشور جست که توليد در آن ارزشآفرين نيست و بهتبع آن مهندسي و فناوري مورد نياز نيستند.
بازار