نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

جذاب‌ترین خودروهای اسپرت برقی که به‌زودی تولید می‌شوند

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ در دهه‌ي ۲۰۲۰، توليد خودروهاي برقي در کلاس‌هاي مختلف از برنامه‌هاي اصلي خودروسازها است. اما پرچمدارهاي برقي خودروسازي در چندسال آينده چه مدل‌هايي خواهند بود؟ در اولين روزهاي سال ۲۰۲۰ هستيم و يکي از داغ‌ترين و مهم‌ترين جنبه‌هاي خودروسازي، فناوري برقي است. به‌لطف توسعه زيرساخت‌ها و ظهور برندهاي تازه‌وارد وارد مثل تسلا، حرکت به سوي توليد خودروهاي تمام برقي سرعت بالايي گرفته است و در حال حاضر، چند مدل برجسته با قابليت‌هاي کاربردي در بازار جهاني عرضه مي‌شوند. محصولات تسلا، پورشه تايکان، نيسان ليف و فولکس واگن ID 3 همه خودروهاي برقي پرطرفداري هستند که با هدف‌هاي مختلف توليد شده‌اند. اما خودروهاي اسپرت هنوز هم جذابيت خاصي دارند؛ هرچقدر هم که در رانندگي روزمره غيرمنطقي باشند. خودروهاي اسپرت، بايد در بازار مدل‌هاي برقي سهم داشته باشند. ID 3 vs Model 3 اولين خودروي برقي حدود ۱۲۰ سال پيش توليد شد اما در آن دوران، مصرف‌کننده آماده‌ي پذيرش چنين ايده‌اي نبود و البته که زيرساخت لازمش هم وجود نداشت. اما اين روزها، خودروهاي برقي آينده‌ي صنعت حمل‌ونقل درنظر گرفته مي‌شوند و عصر جديد رانندگي هستند. براي برخي از افراد، رانندگي يعني رسيدن از مبدا به مقصد؛ اما عاشقان دنياي خودرو به‌دنبال نهايت لذت بردن پشت فرمان هستند. به‌همين خاطر، تا زماني‌که خودروي اسپرت برقي جذابي نظر طرفداران قديمي را جلب نکند، حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک و بدون آلايندگي هميشه دوقطبي خواهد بود. وقتي از خودروي اسپرت صحبت مي‌کنيم، تنها شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت نشان‌دهنده‌ي عملکرد برتر نيست. البته به‌لطف گشتاور آني موتور برقي، خودروهاي اسپرت آينده در اين بخش از مدل‌هاي بنزيني برتر خواهند بود. اما خودروي اسپرت برقي بايد بتواند، بدون مشکل حرارت و ظرفيت باتري، بارها در آزمون سرعت‌گيري شرکت کند. مدل اسپرت برقي بايد وزن پاييني داشته باشد؛ اين مورد باتوجه به بسته‌هاي سنگين باتري، يکي از چالش‌هاي بزرگ خودروسازان است. درنهايت فرمان‌پذيري خودروي اسپرت برقي هم بايد درگيرکننده و در تعامل با راننده باشد؛ به‌خصوص وقتي همه‌چيز برقي باشد، سهم ارتباطات مکانيکي کمتر و درنتيجه رانندگي بي‌هيجان‌تر مي‌شود. در اين مقاله جذاب‌ترين خودروهاي برقي اسپرت را معرفي مي‌کنيم که در طول چند سال آينده عرضه خواهند شد. بسياري از اين مدل‌ها، روي کاغذ و ازنظر طراحي توجه عاشقان دنياي خودرو را جلب کرده‌اند، اما براي قضاوت نهايي، بايد عملکردشان در جاده بررسي شود. اين نکته را هم به‌ياد داشته باشيم که توليد خودروي برقي اسپرت، بسيار مشکل‌تر از مدل بنزيني است. اولين نشانه‌ها از خودروهاي اسپرت برقي آئودي R8 e-tron پيش از اينکه جذاب‌ترين خودروهاي اسپرت برقي آينده را معرفي کنيم، ابتدا به چند سال قبل بازگرديم. آئودي يکي از اولين شرکت‌هاي خودروسازي بود که ايده‌ي خودروي اسپرت برقي را مطرح کرد. مدل مفهومي E-Tron سال ۲۰۱۰ رونمايي شد؛ اين خودرو دراصل، نسخه‌ي الکتريکي از مدل R8 با چهار موتوربرقي و ۳۰۹ اسب‌بخار قدرت بود که سرانجام پنج سال بعد، در ظرفيت بسيار محدود توليد شد. مرسدس بنز ديگر شرکت آلماني بود که خودروي اسپرت برقي بسيار جذابي توليد کرد. مدل برقي SLS در نمايشگاه خودروي پاريس سال ۲۰۱۲ معرفي شد. اين مدل که سريع‌ترين خودروي برقي در آن دوران بود، ۷۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰۰ نيوتن‌متر گشتاور داشت و چشم‌انداز مثبت آينده را به طرفداران نشان داد. SLS Electric Drive حدود ۲۵۰ کيلومتر شعاع حرکتي داشت و تنها در ۱۰۰ دستگاه با قيمت پايه نزديک به ۵۴۵ هزار دلار توليد شد. اسپارک Owl شعاع حرکتي مدل پايه: ۴۵۰ کيلومتر قيمت مدل پايه: ۲/۹ ميليون يورو زمان عرضه: اواسط سال ۲۰۲۰ ابرخودروي تمام برقي ژاپني‌ها، علاوه بر نام عجيب، عملکرد فني متفاوتي هم دارد. مدل مفهوميِ جغد قدرتمند ژاپني‌ها سال ۲۰۱۷ با شعار سريع‌ترين خودروي جاده‌اي و توليدي جهان در آزمايش شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت، در نمايشگاه فرانکفورت معرفي شد. Owl، با مهندسي شرکت ژاپني اسپارک (Aspark) در کارخانه‌ي برند ايتاليايي MAT در ظرفيت محدود ۵۰ دستگاه با قيمت پايه ۲/۹ ميليون يورو توليد خواهد شد. اسپارک Owl به چهار موتوربرقي با مجموع قدرت ۲۰۱۲ اسب‌بخار (PS)، گشتاور ۲۰۰۰ نيوتن‌متر و بسته‌ي باتري ۶۴ کيلووات ساعتي مجهز است و براساس ادعاي ژاپني‌ها که البته در يک ويديوي تبليغاتي هم اثبات شد، در ۱/۹ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت مي‌رسد. استفاده از فيبرکربن پليمري تقويت شده در تمام قطعات بدنه و فيبرکربن در شاسي باعث شده است تا وزن بالاي باتري‌ها جبران شود؛ Owl حدود ۱۹۰۰ کيلوگرم وزن دارد و مي‌تواند به نهايت سرعت ۴۰۰ کيلومتربرساعت هم دست پيدا کند. ارتفاع اين ابرخودروي برقي ژاپني، تنها ۹۹ سانتي‌متر است. سرعت‌گيري صفر تا ۹۷ کيلومتربرساعت در ۱/۶۹ ثانيه و صفر تا ۳۰۰ کيلومتربرساعت در ۱۰/۶ ثانيه، اسپارک Owl را در کلاس کم‌تعداد ابرخودروهاي برقي قرار مي‌دهد. اين خودرو در حال حاضر با وديعه غيرقابل برگشت ۵۰ هزار يورو، پيش‌فروش مي‌شود. آئودي E-Tron GT شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۱ پس از اينکه آئودي با مدل شاسي‌بلند به دوران جديد خودروهاي برقي وارد شد، در مرحله‌ي بعد، توليد اولين سدان برقي را هدف گرفته است. اولين سدان برقي آئودي براساس مدل مفهومي اي-ترون جي‌تي توليد مي‌شود؛ اين خودروي مفهوميِ زيبا در نمايشگاه لس‌آنجلس سال ۲۰۱۸ به‌نمايش گذاشته شد. براساس گزارش‌ خبرگزاري‌هاي معتبر، آئودي اي-ترون جي‌تي در بخش فني، موتوربرقي و سيستم انتقال قدرت مشابه پورشه تايکان خواهد بود و احتمالا مثل مدل‌ بنزيني A6، در نسخه‌هاي S و RS عرضه مي‌شود. سدان برقي آئودي اي-ترون جي‌تي در نمايشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۲۰ رونمايي خواهد شد؛ اين مدل در سال ۲۰۲۱ به بازار جهاني مي‌رسد. خودروي برقي فراري شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۵ درحالي که پيشرانه‌ي V8 فراري براي چندسال پياپي بهترين موتور جهان شناخته شده است، اما اين خودروساز اصيل ايتاليايي به‌زودي اولين محصول برقي‌اش را معرفي خواهد کرد. براساس جديدترين پتنت‌هاي ثبت شده‌ي فراري، اولين خودروي برقي اسب اين شرکت، از چهار موتور هر کدام براي يک چرخ استفاده مي‌کند. اين خودروي موردانتظار، کوپه‌‌ي دو صندلي با ظرفيت ۲+۲ خواهد بود و از نظر ابعاد و طرح کلي، مشابه مدل ۸۱۲ سوپرفست، کاپوت بلند و کشيده خواهد داشت. شايد توليد خودروي برقي، بزرگ‌ترين چالش فراري در چند دهه‌ي گذشته باشد. محصولات اين برند چيزي جز لذت خالص رانندگي نيستند، بنابراين مهندس‌هاي ايتاليايي در اولين قدم، بايد وزن ناشي از بسته‌هاي باتري را درنظر بگيرند و البته شعاع حرکتي خودرو هم به‌عنوان يک مدل اسپرت و گرندتورر بايد کافي باشد. اگر فراري همه‌ي موانع را پشت سر بگذارد، چگونه مي‌تواند صداي دل‌نشين مدل‌هاي بنزيني را در خودرو برقي‌اش داشته باشد؟‌ اصلا نمي‌توان تصور کرد که خودرويي با نشان اسب سرکش فراري، صدايي آرام و مصنوعي داشته باشد. درهر صورت احتمالا بايد تا سال ۲۰۲۵ صبر کنيم تا تيم مهندسي فراري، راه‌حل تمام موانع و چالش‌ها را پيدا کند. جنسيس اسنشيا شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: مشخص نيست برند زيرمجموعه و لوکس هيونداي، در تلاش است که هرچه زودتر جايگاهي به‌ياد ماندگي در خودروسازي داشته باشد. جنسيس دو سال پس از اينکه به برندي مستقل تبديل شد، خودروي برقي و مفهومي اسنشيا (Essentia) را در نمايشگاه نيويورک ۲۰۱۸ رونمايي کرد. اين مدل زيبا که در کلاس خودروهاي گرندتورر قرار مي‌گيرد، پيش‌نمايشي از محصولات آينده‌ي جنسيس است. جنسيس در سال ۲۰۱۹ و زماني‌که اولين شاسي‌بلندش با نام GV80 را رونمايي کرد هم دوباره اسنشيا را به‌نمايش گذاشت. هيچ اطلاعاتي از مدل توليدي جنسيس اسنشيا دردسترس نيست، اما هيونداي در برند ريمک (Rimac) سرمايه‌گذاري کرده است. شايد بايد منتظر خودروي برقي قدرتمند، با مهندسي مشترک کره‌اي‌ها و متخصص‌هاي اهل کرواسي باشيم. اين احتمال هم وجود دارد که اسنشيا هيچ‌وقت به توليد نرسد، اما مدلي ديگر باالهام از طراحي آن عرضه شود. هوندا اسپرتس EV شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: مشخص نيست هوندا براي خودروهاي برقي، پلتفرمي اختصاصي توليد کرده است. محصولات برقي اين خودروساز ژاپني که در دهه‌ي ۲۰۲۰ عرضه خواهند، همه براساس اين پلتفرم ساخته مي‌شوند. باتوجه به تطبيق‌پذير بودن پلتفرم هوندا، احتمالا خودروي اسپرت برقي براساسش توليد شود که طراحي مشابه مدل مفهومي Sports EV محصول سال ۲۰۱۷ داشته باشد. اواخر سال ۲۰۱۹، پتنت‌هاي جديدي از هوندا منتشر شد که به توليد شدن خودروي اسپرت برقي براساس طراحي Sports EV اشاره داشت. البته مقام‌هاي هوندا هنوز به‌طور رسمي توليد خودروي اسپرت برقي براساس Sports EV را تأييد نکرده‌اند. سابقه‌ي هوندا نشان داده است که اگر تقاضا وجود داشته باشد، اين شرکت خوش‌نام هر خودرويي را توليد مي‌کند. هاچ‌بک اسپرت هيونداي شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: مشخص نيست چهار سال است که تيم مهندسي هيونداي روي هاچ‌بک قدرتمند موتورمياني کار مي‌کند. اين مدل که براساس نسل جديد ولستر توليد مي‌شود، در نسخه نهايي برقي خواهد بود. باتوجه به اينکه هيونداي و کيا اخيرا بيش از ۷۰ ميليون دلار در برند ريمک سرمايه‌گذاري کرده‌اند، احتمالا هاچ‌بک جذاب و برقي اين شرکت کره‌اي عملکرد فني درخور توجهي داشته باشد. اطلاعات رسمي در مورد اين خودروي موردانتظار بسيار اندک است؛ درواقع هنوز نمي‌دانيم که اين هاچ‌بک اسپرت، تنها در نسخه برقي توليد مي‌شود يا مدل‌هاي بنزيني و هيبريد آن هم عرضه خواهد شد. مقام‌هاي هيونداي پيش از اين اعلام کرده بودند که بخشي از نتيجه‌ي سرمايه‌گذاري در ريمک، توليد خودروي پيل سوختي قدرتمند خواهد بود. لوتوس اوايا شعاع حرکتي مدل پايه: بيش از ۴۰۰ کيلومتر قيمت مدل پايه: بين ۱/۹ تا ۲/۱ ميليون دلار زمان عرضه: سال ۲۰۲۰ لوتوس پس از توليد انواع خودروهاي اسپرت بنزيني و سبک‌وزن، به‌زودي اولين ابرخودرو تاريخش را عرضه مي‌کند. لوتوس اوايا (Lotus Evija) اولين هايپرکار تمام برقي بريتانيا است که ۱۹۷۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۸۰ کيلوگرم وزن دارد. تيم مهندسي فرمول يک ويليامز به متخصص‌هاي لوتوس کمک کرده است که تا اين ابرخودرو با باتري ۷۰ کيلووات ساعتي و حمايت مالي جيلي، سال ۲۰۲۰ به بازار برسد. لوتوس اوايا تنها در ۱۳۰ دستگاه توليد مي‌شود، اما نمايان‌گر زبان طراحي جديد اين شرکت انگليسي باسابقه نيز هست. اين هايپرکار بريتانيايي، قطعا يکي از متفاوت‌ترين و زيباترين خودروهاي برقي امسال است. مازراتي گرن توريزمو برقي شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۱ پس از تأييد رسمي مديران ارشد مازراتي، اخيرا اولين تيزر از خودروي برقي اين شرکت باسابقه‌ي ايتاليايي منتشر شد. اولين خودروي برقي مازراتي، احتمالا جايگزين مدل زيباي گرن توريزمو (Maserati Gran Turismo) در عصر جديد خودروسازي خواهد بود و تا سال ۲۰۲۱ به خط توليد مي‌رسد. قواي فني اين مدل تمام برقي به‌طور کامل توسط تيم مهندسي مازراتي توليد خواهد شد. براساس آخرين گزارش‌ها، مدل اوليه و آزمايشي اولين خودروي برقي مازراتي در مراحل پاياني توسعه قرار دارد و به‌زودي، آزمايش‌هاي آزمايشگاهي و ميداني روي اين محصول موردانتظار، آغاز خواهد شد. اولين خودروي برقي مازراتي که شايد با نام گرن توريزمو عرضه نشود، در کلاس مدل‌هاي کوپه با ظرفيت کابين ۲+۲ توليد خواهد شد و البته عرضه‌ي مدل کروک با نام گرن کبريو هم تا سال ۲۰۲۲ وعده داده شده است. مازراتي پس از توليد اولين خودروي برقي تاريخ اين برند، فناوري الکتريکي را به ديگر محصولات هم اضافه خواهند کرد. تمام خودروهاي مازراتي در دهه‌ي ۲۰۲۰، در نسخه برقي يا هيبريد توليد خواهند شد. پاگاني شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: مشخص نيست برند خاص و ايتاليايي پاگاني (Pagani)، سالانه حدود ۴۰ دستگاه خودرو توليد مي‌کند اما اين ظرفيت محدود، مانع عرضه‌ي مدل برقي در آينده‌اي نزديک خواهد بود. مديرعامل پاگاني سال گذشته اعلام کرد که جايگزين مدل هوايرا (Pagani Huayra) به پيشرانه‌ي V12 مجهز است و سال ۲۰۲۲ رونمايي خواهد شد. البته پلتفرم جديد پاگاني تنها براي سوپراسپرت V12 جديد استفاده نمي‌شود، بلکه زيربناي اولين خودروي برقي شرکت هم خواهد بود. بدون شک پاگاني در دهه‌ي ۲۰۲۰، علاوه بر مدل جديد بنزيني با پيشرانه‌ي V12، خودروهاي برقي هم توليد خواهد کرد، اما هنوز هيچ اطلاعاتي از مشخصات فني، قيمت يا زمان عرضه‌ي اين محصولات در دسترس نيست. با وجود اين، خودرو برقي ساخت پاگاني، بايد در فهرست جذاب‌ترين مدل‌هاي برقي آينده باشد. پينين‌فارينا باتيستا شعاع حرکتي مدل پايه: ۴۵۰ کيلومتر قيمت مدل پايه: بين ۲/۲ تا ۲/۵ ميليون دلار زمان عرضه: سال ۲۰۲۰ پس از ۹ دهه فعاليت در طراحي خودرو، پينين‌فارينا تصميم گرفته است با يک ابرخودروي برقي جذاب، به ميدان توليدکننده‌ها هم وارد شود. هايپرکار باتيستا (Pininfarina Battista) حاص همکاري تيم طراحي پينين‌فارينا و متخصصان شرکت ريمک است. باتيستا که در فهرست زيباترين خودروهاي اسپرت آينده هم قرار دارد، با قواي فني مشابه ابرخودرو ريمک C_Two توليد مي‌شود و ۱۹۰۰ اسب‌بخار قدرت (چهار موتوربرقي مستقل در هر چرخ) و بسته‌ي باتري ۱۲۰ کيلووات ساعتي دارد. البته اين دو خودروي برقي قدرتمند، در تمام بخش‌ها مشابه نيستن؛ ۴۰ تا ۵۰ درصد از قطعات استفاده شده در اين تو ابرخودرو، مشترک خواهد بود. پينين‌فارينا باتيستا در زماني حدود دو ثانيه به‌سرعت ۱۰۰ کيلومتربرساعت و در ۱۲ ثانيه به سرعت ۳۰۰ کيلومتربرساعت مي‌رسد. قوي‌ترين خودروي برقي ايتاليا به‌نهايت سرعت ۳۵۰ کيلومتربرساعت مي‌رسد و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن توليد خواهد شد. ۶۰ دستگاه از ظرفيت توليد پينين‌فارينا پيش از رونمايي رسمي در نمايشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹، پيش‌فروش شده بود. پورشه 718 شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۲ پورشه در مدل‌هاي جديد GTS سري 718، پيشرانه‌ي خوش‌ساخت ۶ سيلندر تختش را نصب کرده است که اين اقدام، به‌روزرساني مهمي براي ارزان‌ترين محصول پورشه محسوب مي‌شود. باتوجه به اينکه پورشه تايکان در کلاس سدان‌هاي لوکس و برقي قرار مي‌گيرد، مدل‌هاي کيمن و باکستر 718 مي‌توانند در دهه‌ي پيش‌رو الکتريکي شوند. پيش از اين هم قائم‌مقام پورشه گفته بود که سري 718، انتخاب خوبي براي عرضه‌ي اولين خودروهاي برقي اسپرت اين برند است. پس اساس گمانه‌زني‌ها و گزارش‌هاي منابع غيررسمي، پورشه در سال ۲۰۲۲ مدل برقي ماکان را رونمايي مي‌کند. پس از ماکان، 718 برقي هم از راه خواهد رسيد. در حال حاضر پورشه مي‌تواند 718 را به بازار خودروهاي اسپرت برقي وارد کند و در عين حال، جايگزين 918 هم توليد شود. جايگزين پورشه 918 شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: مشخص نيست همه مي‌دانيم که جايگزين اولين خودروي توليدي جهان که يک دورِ پيست نوربرگ‌رينگ را کمتر از هفت دقيقه طي کرد، به‌زودي معرفي خواهد شد. اما اگر آخرين صحبت‌هاي مديرعامل پورشه را درنظر بگيريم، هنوز مشخص نيست که ابرخودروي جديد اشتوتگارتي‌ها تمام برقي خواهد بود يا پلاگين هيبريد. مديران ارشد پورشه توسعه‌ي نسل جديد باتري‌ها، به‌خصوص نمونه‌هاي حالت جامد را زيرنظر گرفته‌اند؛ البته هيچ عجله‌اي هم براي توليد اين خودرو نيست. جايگزين 918، يک ابرخودرو خاص با ظرفيت توليد محدود است که در حال حاضر، مهم‌ترين اولويت پورشه نيست. 918 اسپايدر درکنار محصولات فراري (لافراري) و مک‌لارن (P1)، پيش‌زمينه‌ي عصر جديد ابرخودروهاي برقي را با سيستم هيبريد و پلاگين هيبريد فراهم کرد؛ بنابراين براي توليد ابرخودروي جديد پورشه، حداقل تا سال ۲۰۲۵ بايد صبر کرد. رنو زوئي RS شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۲ نسل جديد خودروي شهري و کوچک رنو زوئي (Renault Zoe) سال گذشته با باتري ۵۲ کيلووات ساعتي رونمايي شد. مدتي پس از رونمايي اين خودرو، مقام‌هاي رنو اعلام کردند که توليد نسخه‌ي اسپرت زوئي برقي براي رقابت تمام‌عيار در بازار هاچ‌بک‌هاي جذاب برنامه‌ريزي شده است. اين مدل مثل تمام خودروهاي اسپرت رنو، کد RS را دريافت مي‌کند؛ اما برخلاف کليو RS، تغيير دادن زوئي استاندارد به مدل اسپرت برقي دشوارتر است. مدير واحد برنامه‌ريزي رنو سال گذشته گفته بود که رنو زوئي RS پس از فراهم شدن فناوري لازم و از بين رفتن موانع، توليد خواهد شد. رنو زوئي RS مي‌تواند تا سال ۲۰۲۲ به بازار جهاني برسد. ريمک C_Two شعاع حرکتي مدل پايه: ۵۵۰ کيلومتر قيمت مدل پايه: بيش از ۲ ميليون دلار زمان عرضه: سال ۲۰۲۰ دومين ابرخودروي ريمک، سال ۲۰۱۸ در نمايشگاه خودرو ژنو معرفي شد. تا امروز تصاوير و مشخصات فني مدل مفهومي Concept Two يا C_Two را ديده‌ايم، اما مدل نهايي و توليدي در نمايشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ رونمايي مي‌شود. ريمک C_Two مثل پينين‌فارينا باتيستا از چهار موتوربرقي مستقل با مجموع قدرت حدود ۱۹۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نيوتن‌متر استفاده مي‌کند. نهايت سرعت ابرخودروي برقي ساخت کرواسي به ۴۱۲ کيلومتربرساعت مي‌رسد و شتاب‌گيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت ريمک C_Two کمتر از ۲ ثانيه اعلام شده است. به‌عنوان يکي از گران‌ترين و قدرتمندترين خودروهاي اسپرت برقي دهه‌ي ۲۰۲۰، ريمک C_Two پس از عرضه به فناوري خودران سطح چهار هم مجهز خواهد شد. پس از رونمايي مدل توليدي در نمايشگاه ژنو، ريمک تحويل ۱۵۰ دستگاه C_Two پيش‎فروش شده را از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز مي‌کند. تمام ظرفيت توليد محدود به ۱۵۰ دستگاه ريمک C_Two، تنها پس از گذشته سه هفته از رونمايي اين ابرخودروي جذاب و موردانتظار، پيش‌فروش شد. ريمک C_Two و پينين‌فارينا باتيستا براساس پلتفرم مشترک و در يک کارخانه توليد خواهند شد. تسلا مدل S Plaid شعاع حرکتي مدل پايه: مشخص نيست قيمت مدل پايه: مشخص نيست زمان عرضه: سال ۲۰۲۰ پس از اينکه پورشه تايکان معرفي شد، تسلا تلاش‌هايش را براي توليد نسخه‌ي قدرتمندتر از سدان مدل S بيشتر کرد. مدل جديد S Plaid نام دارد و از سه موتور برقي استفاده مي‌کند. با اضافه کردن يک موتور برقي بيشتر به مدل S، بسته باتري هم بزرگ‌تر خواهد و بنابراين براي تنظيم تعادل شاسي، تيم مهندسي تسلا اين روزها درحال آزمايش کامل S Plaid در پيست نوربرگ‌رينگ است. هدف نهايي تسلا، شکستن رکورد پورشه تايکان در جهنم سبز است، که تا امروز به‌طور رسمي موفق به اين کار نشده است. براساس تصاوير غيررسمي، نسخه Plaid با داشتن گلگيرهاي برجسته، تايرهاي جديد و کيت بدنه‌ي عريض‌تر از نمونه استاندارد تسلا مدل S متمايز مي‌شود. توليد مدل S Plaid در تابستان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ريزي شده است اما باتوجه به سابقه‌ي تسلا، تأخير چند ماهه در فروش و عرضه‌ي اين سدان برقي دور از انتظار نيست. تسلا رودستر شعاع حرکتي مدل پايه: ۱۰۰۰ کيلومتر قيمت مدل پايه: ۲۰۰ هزار دلار زمان عرضه: سال ۲۰۲۰ نسل اول تسلا رودستر، سال ۲۰۰۸ براساس شاسي لوتوس ساخته شد و هيچ جايي در بين طرفداران دنياي خودرو پيدا نکرد. نسل دوم رودستر تسلا، سال ۲۰۱۷ با ادعاهاي بزرگي معرفي شد؛ شعاع حرکتي حداقل ۱۰۰۰ کيلومتر، سه موتور برقي با باتري ۲۰۰ کيلووات ساعتي، شتاب‌گيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتربرساعت در ۱/۹ ثانيه و گشتاور ۱۰ هزار نيوتن‌متر. البته گشتاور ۱۰ هزار نيوتن‌متري تسلا رودستر، مربوط به چرخ‌ها است (گشتاور چرخ دوج چلنجر ديمن از تسلا رودستر بيشتر است). توليد نسل دوم تسلا رودستر، از اواخر سال ۲۰۲۰ يا اوايل ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. ايلان ماسک در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود که نسل دوم رودستر، سال ۲۰۱۴ رونمايي خواهد شد. اما همان‌طور که ديديم، اين وعده چند سال بعد محقق شد؛ بنابراين براي قضاوتِ دومين رودستر تسلا، بايد منتظر نسخه‌ي نهايي و توليدي باشيم. فولکس واگن ID 3 R مهم‌ترين خودروي برقي فولکس واگن، هاچ‌بک ID 3 است که به‌زودي به‌دست مشتري‌ها مي‌رسد. وقتي کد R در کنار خودروهاي فولکس واگن قرار مي‌گيرد، بايد منتظر عملکرد فني خيره‌کننده باشيم. نسخه‌ي قدرتمند و جذاب ID 3 R پس از آزمايش کامل تيم مهندسي فولکس واگن با ابرخودروي ID R، تا سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. پيش‌بيني شده است که ID 3 R، دو موتور برقي و سيستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک داشته باشد؛ در اين صورت، اولين مدل توليدي از سري ID فولکس واگن، از گلف GTI هم سريع‌تر مي‌شود. لامبورگيني در دنياي خودروهاي برقي شرکت ايتاليايي لامبورگيني، پرچم‌دار خودروهاي اسپرت و سوپراسپرت با پيشرانه‌ي تنفس طبيعي V10 و V12 شناخته مي‌شود که هنوز به دنياي برقي‌ها وارد نشده است. اولين قدم براي لامبورگيني، توليد خودروي هيبريد در سال ۲۰۲۰ با سوپراسپرت ۸۰۸ اسب‌بخاري سيان (Lamborghini Sian) است؛ در مرحله‌ي بعدي، عرضه‌ي نسخه برقي از شاسي‌بلند پرفروش اوروس هدف اصلي خواهد بود که در مدل بنزيني به پيشرانه‌ي V8 با دو توربوشارژر مجهز است و تنفس طبيعي نيست. مقام‌هاي لامبورگيني بارها اشاره کرده‌اند که اين برند، تاجايي که امکان داشته باشد درکنار پيشرانه‌هاي بزرگ و تنفس طبيعي باقي مي‌ماند؛ اما لامبورگيني به‌‎تدريج، به بازار برقي‌ها وارد خواهد شد. درحال حاضر تأييد شده است که جايگزين اونتادور S از قواي فني هيبريد با ابرخازن مشابه مدل سيان استفاده خواهد کرد. اوروس برقي، سيان و مدل هيبريد جديد، در سال ۲۰۲۰ به خط توليد لامبورگيني وارد مي‌شوند. مدل مفهومي Terzo Millennio که در سال ۲۰۱۷ رونمايي شد، بهترين کانديدا لامبورگيني براي توليد خودروي تمام برقي است. اين مدل مفهومي بسيار زيبا، در پروژه‌اي مشترک با MIT توليد شده و به چهار موتور برقي (چهار چرخ محرک)، ابرخازن و قابليت ذخيره‌سازي انرژي در قطعات مختلف بدنه مجهز است. Terzo Millennio فاصله‌ي زيادي با مرحله‌ي توليد دارد، اما مهندس‌هاي لامبورگيني و MIT هنوز هم روي اين پروژه کار مي‌کنند. خودروهاي برقي مک‌لارن و استون مارتين مک‌لارن از سال ۲۰۱۷، برنامه‌اي همه‌جانبه براي آزمايش و توسعه خودروهاي برقي را آغاز کرده است اما هنوز هيچ محصولي براي مرحله‌ي توليد آماده‌ نيست. باتوجه به سابقه‌ي مک‌لارن، خودروهاي اسپرت برقي اين شرکت بايد عملکرد فني خارق‌العاده داشته باشند و حدقل تا ۳۰ دقيقه رانندگي تخت گاز در پيست، دوام بياورند. چنين خودروي برقي، بايد به بسته‌ باتري بسيار بزرگي مجهز شود که تعادل وزن شاسي را به‌هم مي‌ريزد؛ بنابراين براي ديدن خودروي برقي مکلارن، بايد حداقل تا سال ۲۰۲۵ صبر کنيم. البته مک‌لارن سرمايه‌گذاري سنگيني روي سيستم‌هاي محرکه هيبريد کرده است و تا سال ۲۰۲۳، تمام خودروهاي اين شرکت انگليسي درکنار پيشرانه‌ي بنزيني، موتور برقي هم خواهند داشت. مديران ارشد استون مارتين، پيش‌ازاين قصد داشتند که در اوايل دهه‌ي ۲۰۲۰ به بازار خودروهاي برقي وارد شوند. اما ساختن زيربناي آينده‌اي روشن، به اين سرعت ممکن نيست؛ بنابراين اولين خودروي برقي استون مارتين تا سال ۲۰۲۵ به بازار جهاني نخواهد رسيد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره