اسب بخار/ در شرایط فعلی که ویروس کرونا سایه رکود را بر اقتصاد و صنایع ایران افکنده است، عموم افراد در انتظار بازگشت حالت عادی به جامعه هستند.
بدیهی است که در شرایط امروز، هر فردی باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران تلاش کند و حداقل از رفت و آمدهای غیر ضروری بپرهیزد. آمار مربوط به شیوع کرونا نشان می دهد که بخش قابل توجهی از رشد این ویروس در تجمع ها اتفاق افتاده است. پس لازم است که هر فرد برای حفظ سلامتی خود نکات ساده ای را رعایت کند. اما وقتی شرایط شیوع این بیماری گسترش پیدا می کند، بدیهی است که محدودیت های اجباری از سوی دولت مردان و حاکمیت ایجاد می شود. لذا این محدودیت های اجباری باعث می شود تا در تمام کشورها مشکلاتی در امور اقتصادی و صنعتی پدید آید. اما چنین محدودیت هایی لازم است و قطعا جان مردم بر هر امر اقتصادی و صنعتی اولویت دارد.

در ایران هم شاهد هستیم که بنگاه های اقتصادی و صنعتی مختلف فعالیت های خود را کاهش داده اند و برای همین با مشکل رشد منفی مواجه شده اند. از چند روز قبل هم خبر تعطیلی خطوط تولید ایران خودرو اعلام شد و برخی قطعه سازان هم تا حد قابل توجهی فعالیت خود را به صفر نزدیک کرده اند. با این وجود بسیاری توقع پیاده سازی الگوهای جهانی را در بازار ایران دارند و بر اساس تجربه کشورهایی چون چین، پیش بینی خود را از آینده بازار اعلام می کنند. اما باید دقت کرد که رفتار بازار ایران، مخصوصا در حوزه صنعت خودرو متفاوت از سایر کشورها هست و مسئولان وزارت صمت باید تدابیر جدی را برای کنترل بازار خودرو پس از کرونا بیاندیشند.

در روزهای پایانی بهمن ۹۸ شاهد بودیم که بازار خودرو از کنترل نهادهای نظارتی خارج شده بود و قیمت اکثر خودروها بدون پشتوانه افزایش پیدا کرده بود. نهادهای نظارتی در چنین موقعیتی با دستور حذف قیمت خودروها از رسانه ها و سایت ها، سعی در کنترل قیمت خودروها داشتند. با این وجود شیوع نا به هنگام کرونا باعث شد تا حجم معامله خودرو در شب عید به شدت کاهش پیدا کند و همین مسئله باعث افت قیمت تا ۱۵ درصد برای اکثر خودروها در چند روز گذشته ثبت شود.

با کاهش قیمت خودروها به خاطر عدم مراجعه مشتریان به بازار، بسیاری بر این باور هستند که بعد از رفع مشکل کرونا و فعالیت مجدد بازار خودرو، قیمت محصولات حفظ می شود و دیگر افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت. حتی با وجود تعطیلی خودروسازانی چون ایران خودرو و از سویی کند شدن فرایند عرضه مستقیم، الگوهای جهانی نشان می دهد که نباید قیمت خودرو در ایران افزایش پیدا کند. اما واقعیت این است که باید مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور، به فکر راهکارهایی برای کنترل قیمت خودرو پس از رفع کرونا باشند.

بر خلاف الگوی بازار جهانی، هنوز میزان تقاضا در بازار خودروی ایران بیشتر از عرضه آن است و از سویی خودروسازان ایرانی همچنان محصولاتشان را به صورت مدتدار پیش فروش می کنند. پس دقیقا می توان انتظار نتیجه معکوس واکنش ها را در بازار ایران داشت. زیرا در کنار توقف عرضه مستقیم، بحث عرضه مدت دار هم در بازار کاهش پیدا کرده و برای همین حتی با وجود رکود کلی در بازار خودرو، نمی توان به آینده آن خوشبین بود.

یکی از نکات قابل توجه این است که با رکود و کاهش قیمت اتفاق افتاده، باید مسئولان تدابیری را اتخاذ کنند تا فرایند ثبات قیمت ها بعد از پایان یافتن کرونا ادامه داشته باشد. مسئله مهم این است که ماجرای کرونا باعث توقف مراجعه خریداران به بازار شده و زمانی که کرونا به طور کل از بین برود، مشتریان این چند وقته به ناگاه به سمت بازار خودرو می آیند. از سویی عدم فعالیت مناسب خودروسازان در تولید و عرضه خودرو، می تواند موازنه عرضه و تقاضا را به شکل بیشتری دچار مشکل کند و این مسئله یعنی، در صورت عدم برنامه ریزی و کنترل مناسب باید منتظر افزایش قیمت خودروها در اردیبهشت ۹۹ باشیم.

بدیهی است که در شرایط فعلی و حتی پس از پایان یافتن ماجرای کرونا، مردم می توانند با استمرار کاهش تقاضا در بازار خودرو، کاهش بهای آزاد محصولات را ادامه دهند و خود از افزایش قیمت ناگهانی در اواسط بهار ۹۹ جلوگیری کنند.

#باهم_شکستش_می‌دهیم
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید