نماد آخرین خبر

چرا باید از شاهین بر خلاف کوییک R حمایت کنیم؟

منبع
چرخان
بروزرسانی
چرخان/ خودروي شاهين و يا همان رهام، قرار است از سال 1399 وارد بازار شود و پاي آن به تبليغات تلويزيوني نيز باز شده است، بنابراين مي‌توان مطمئن شد که ديگر زمان حضور آن در بازار فرا رسيده است. اين خودرو مشخصات فوق‌العاده‌اي ندارد اما گفته مي‌شود يک خودرو با دانش داخلي است که براي اين روزهاي کشور، مشکل گشا خواهد بود. سايپا شاهين بر اساس پلتفرم sp100 سايپا ساخته شده که مي‌توان آن را کپي شده از روي برليانس دانست و بنا بر ادعاي سايپا، امکان توسعه آن براي توليد خودرو هاي سدان، هاچبک و ميني کراس اور وجود دارد. علاوه بر اين در ابتدا قرار بود از موتورهاي 1650 سي سي برليانس براي اين خودرو استفاده شود اما با تحريم‌ها و ترک بازار کشور توسط برليانس، باعث شد تا سايپا موتور تيبا به همراه توربو شارژر را براي آن درنظر بگيرد. قدرت خروجي اين موتور چيزي در حدود 108 اسب بخار خواهد بود و هنوز نمي‌توان درباره توانايي پاسخگويي آن صحبت کرد. اما چندي پيش کوييک R از سوي همين خودروساز معرفي شد که ما در اين سايت به نقد آن پرداختيم اما با توجه به لزوم حمايت از توليدات ملي، بايد از خودروهايي که پيشرفت در آنها ديده مي‌شود حمايت کرد، بنابراين روي نام کوييک R ضربدر قرمز مي‌زنيم و با تيک سبز به سراغ شاهين مي‌رويم. لازم به‌ذکر است که کوييک R همان پيشرانه 4 سيلندر 8 سوپاپ تيبا و ساينا را با قدرتي معادل با 87 اسب بخار و گشتاوري 128 نيوتن متري در دل خود جاي داده. اما چرا حمايت از شاهين مي‌تواند( احتمالا) باعث رشد خودروسازي داخلي شود؟ خودروسازان چيني در گذشته کپي‌هاي ناشيانه‌اي از خودروهاي خارجي انجام مي‌دادند و کل دنيا به صنعت خودروسازي چين، نگاه بدبينانه‌اي داشتند. اما چين توانست پيشرفت کند و نگاه‌ها را به خود تغيير دهد. اکنون مي‌توان اين کشور را قطب خودروسازي دانست. حال به شاهين نگاه کنيد. آيا اين خودرو ظاهر بهتري نسبت به برليانس‌ها ندارد؟ اين خودرو اگرچه از آن بدنه بهره مي‌برد اما در نماي بيروني شاهين، تغييراتي را شاهد هستيم که باعث جذاب‌تر شدن اين خودرو شده است. در مقابل با حمايت از شاهين، خودروسازان جرات پيدا مي‌کنند که به‌سراغ ساير برندها و خودروها بروند و از طريق مهندسي معکوس، حتي در بخش پيشرانه رشد قابل قبولي داشته باشند. اگر بخواهيم به جايي برسيم که توليدات داخل بتوانند نظرمان را جلب کنند بايد از چنين محصولاتي (برخلاف تيبا، کوييک R و…) حمايت کنيم. اين خودرو در طاهر، بهتر از نمونه چيني شده که از اين بايت مي‌توان کمي خوش‌بين بود. در بخش فني هم بايد اميدوار باشيم که دانش ساخت موتور داخلي کمي بروز شود و خودروسازان به حجم و قدرت موتور بيشتر اهميت بدهند و از سرمايه‌گذاري در اين بخش نهراسند. دانشگاه‌هايي مانند صنعتي شريف، اميرکبير و … بي‌شک در صورت حمايت، فعاليت‌هاي چشمگيري مي‌توانند داشته باشند. اميدواريم روزي بتوانيم به خودروهاي داخلي با دانش بومي، بيش از بيش افتخار کنيم.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره