نماد آخرین خبر

مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ تا همين چند سال پيش، همگان شاسي بلندها و کراس اوورها را به خودروهايي تنومند با ابعاد بزرگ مي شناختند که از توانايي حرکت در مسير هاي آفرودي برخوردار باشند. به تدريج، موج محبوبيت شاسي بلندها آنچنان فراگير شد که براي بسياري از مشتريان، جنبه فني و کاربردي اين دسته از خودروها کم رنگ ماند. ديگر مشتريان جديد کراس اوورها را نه طبيعت گردها و نه افراد آفرود باز، بلکه بانوان و جوانان متمول تشکيل مي دادند. به همين ترتيب، کلاس ها و سايز بندي هاي جديدي به دنياي کراس اوورها اضافه شد. از جديد ترين کلاس هاي موجود در اين سگمنت، کراس اوورهاي جمع و جور شهري هستند که در ساختار و اساس، تفاوتي با يک هاچ بک شهري ندارند. در واقع حتي پلت فرم آنها هم متعلق به همين هاچ بک ها است و فقط اندکي رشد ابعادي را تجربه کرده اند. از محبوب ترين خودروهاي موجود در اين کلاس مي توان به نيسان جوک، رنو کپچر، سانگ يانگ تيوولي و پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد. براي مقايسه امروز، دو خودرو آخر را رو در روي يکديگر قرار داده ايم. طراحي ظاهري پژو ۲۰۰۸ در حقيقت نمونه کراس اوور پژو ۲۰۸ است. ۲۰۸ ميراث دار ۲۰۶ معروف است که به تازگي نسل جديد آن هم معرفي شده است. پژو در زمان توليد نسل اول ۲۰۸، نخستين بار به فکر عرضه نسخه کراس اوور از اين مدل افتاد. ۲۰۰۸ در واقع کوچک ترين کراس اوور پژو محسوب مي شود. بسياري از خريداران اين خودرو در ايران، در ابتدا با مشاهده تصاوير آن، تصور مي کردند که با خودرويي در ابعاد کيا اسپورتيج طرف هستند. اما با ورود ۲۰۰۸ به خيابان ها، بسياري از آنها شوکه شدند. ۲۰۰۸ فقط اندکي از هاچ بک کوچکي چون پژو ۲۰۶ درشت تر بود! ۲۰۰۸ در نماي جلو، از المان هاي ثابت طراحي پژو بهره مي برد. چشماني کشيده با ابرويي LED که جلو پنجره اي چند ضلعي با نام لاتين پژو در ميان آنها جا خوش کرده است. در قسمت جلويي کاپوت يک برجستگي ديده مي شود که ظاهر ۲۰۰۸ را عضلاني تر کرده است. طراحي سپر هم ساده و متناسب است و از قطعات کرومي بر روي آن استفاده کرده اند. از نماي جانبي مي توان فهميد که ۲۰۰۸ ارتفاع زيادي از سطح زمين ندارد. درهاي بزرگ خودرو، نويد از راحتي سوار و پياده شدن سرنشينان مي دهند. وجود قطعاتي چون فلاپ هاي مشکي رنگ روي گلگيرها و رکاب و باربند (ريل سقفي)، جنبه کراس اوور بودن ۲۰۰۸ را پر رنگ تر کرده اند. از جالب ترين نکات طراحي بدنه اين خودرو، ارتفاع بيشتر سقف در بخش عقب است که با يک ناهمواري مي توان آن را از نماي کناري مشاهده کرد. تزئينات کرومي هم به اندازه کافي و به دور از شلوغ کاري، در قطعات بيروني استفاده شده اند. آينه هاي جانبي به شکل پايه دار هستند و قاب کرومي دارند. رينگ هاي ۲۰۰۸ نيز از نوع آلياژي ۱۶٫۰ اينچي اند که با طرح دو رنگ برس خورده، تناسب خوبي با ظاهر خودرو دارند. نماي عقب ۲۰۰۸ را مي توان قله اوج طراحي بيروني اين کراس اوور کوچک دانست. چراغ هايي زيبا با گرافيک نئون به شکل سه خط عمودي که در هنگام روشن بودن، زيبايي ۲۰۰۸ را کامل مي کنند. طراحي درب پنجم ساده و بي نقص به نظر مي رسد. در بالاي آن نيز يک اسپويلر کوچک تعبيه شده است که چراغ ترمز سوم را هم در بر مي گيرد. از نکات جالب نماي عقب، نوشته ۲۰۰۸ زير چراغ سمت چپ است که دو صفرش به شکل يک علامت بي نهايت، به يکديگر چسبيده اند. همچنين با فشردن قسمت داخلي يکي از اين صفرها، درب صندوق باز مي شود! سپر عقب هم طراحي منحصر به فرد و جذابي دارد! بخش پاييني سپر بي رنگ است و با يک بيرون زدگي بيش از حد طراحي شده است. اين طرح افزون بر ايجاد ظاهري خاص، محافظت بهتري هم در تصادفات از عقب به عمل مي آورد. يک ديفيوزر و سر اگزوز اسپرت هم در اين قسمت ديده مي شوند. تنها نقطه ضعف آن، چراغ دنده عقب و مه شکن عقب است که در پايين ترين ارتفاع ممکن نصب شده اند و خارج از ديد ديگر خودروها قرار دارند. دوران طراحي هاي کمپاني کره اي سانگ يانگ را مي توان به دو بخش تقسيم کرد. قبل و بعد از توليد تيوولي! تيوولي، کوچک ترين و استراتژيک ترين محصول سانگ يانگ است که با پيدايش خود، انقلابي در نحوه فعاليت هاي اين برند به وجود آورد. تيوولي اولين محصول سانگ يانگ، بعد از خريداري ماهيندراي هند بود. خودرويي که سانگ يانگ را از دوران طراحي هاي زشت و زمخت خارج کرد و روحي عامه پسندانه به خودروهاي اين برند داد. تيوولي از نماي جلو، همان چيزي است که بايد باشد. مغرور و تند و تيز! چراغ هايي با گرافيک مشکي و يک جلو پنجره باريک ساده که آنها را به يکديگر اتصال مي دهد. لوگوي زيباي سانگ يانگ هم بر پيشاني آن نقش بسته است. جزئيات طراحي سپر جلو و نحوه قرار گيري پروژکتورها، در نوع خود جالب و متفاوت است. با اين همه، شايد بسياري طراحي تيوولي از نماي جلو را ساده و معمولي بدانند. در واقعيت هم همين طور است! سانگ يانگ پس از سالها خلق خودروهاي عجيب، اين بار اندکي محتاط تر عمل کرده است. در نماي کناري، تيوولي نمره بالايي به خود اختصاص مي دهد. فرم طراحي پنجره ها و ارتفاع کم آنها، در نگاه اول، نيسان جوک را به ذهن بيننده مي آورد. مهم ترين المان نماي جانبي، برجستگي زياد گلگير عقب است که در قالب يک خط، همچون آبشاري به پايين سر مي خورد. کشيدگي چراغ هاي عقب هم بر روي همين برجستگي امتداد يافته است. رينگ هاي ۱۸٫۰ اينچي تيوولي، به مراتب اسپرت تر از رينگ هاي ۲۰۰۸ به نظر مي رسند. در مدل هاي اليت، سان روف و باربند بر روي سقف به چشم مي خورند. اما در مدل هاي اسپرت خبري از اين دو نيست و در عوض، رنگ سقف با بدنه تفاوت دارد، شيشه هاي عقب دودي هستند و يک اسپويلر نيز به نماي عقب اضافه شده است. طراحان سانگ يانگ نيز همچون پژو، در نماي عقب تمرکز و خلاقيت بيشتري به خرج داده اند. نماي عقب تيوولي را مي توان امضاي تيم طراحي در اين خودرو دانست. کانون توجهات در نماي عقب تيوولي، چراغ ها هستند که به شکلي خاص و زيبا طراحي شده اند. گرافيک آنها نيز در نوع خود جالب است و با روشن شدن لامپ هاي ترمز، جلوه متفاوتي پيدا مي کنند. درب پنجم ساده است و خطوط خاصي هم بر روي آن ديده نمي شود. اما سپر عقب نيز همچون جلو، با جزئيات جالبي طراحي شده است. ديفيوزر عقب به شکل دو تکه درآمده و دو رفلکتور نيز بر روي آن به چشم مي خورند. در قسمت وسط هم يک لامپ مه شکن گنجانده شده است. در مجموع بايد طراحي تيوولي را به عنوان اولين حرکت انقلابي در زبان طراحي هاي اين شرکت، قابل تقدير دانست. چرا که اگر زيبا و دوست داشتني نبود، قطعا امروز به اين تعداد بالا در خيابان هاي کشورمان ديده نمي شد. طراحي کابين پژو در ۲۰۰۸ نيز همچون ديگر محصولاتش، ايده i-Cockpit را در طراحي کابين به کار برده است. پژو معتقد است که اين ايده را از کابين هواپيماها الگو برداري کرده است که در آن، صفحه کيلومتر نه در پشت فرمان و بلکه بالاتر از آن نصب مي شود، غربيلک فرمان کوچکتر از سايز معمول در ديگر خودروها است و يک نمايشگر لمسي به نسبت بزرگ نيز در ديد مستقيم راننده قرار دارد. اگرچه عادت کردن به اين طرح زمان بر است، اما ارگونومي بالاتري از خودروهاي رقيب را به شما ارائه مي دهد. بخش زيادي از کنسول مرکزي با قطعات مشکي پيانويي پوشيده شده است که زيبايي و لوکسي بيشتري به فضاي کابين بخشيده اند. از جالب ترين المان هاي کابين ۲۰۰۸، ترمز دستي اين خودرو است که ظاهري شبيه به اهرم هاي موجود در کابين هواپيما دارد! با توجه به ارتفاع زياد پنجره ها، آينه هاي بزرگ و وجود لچکي در قسمت جلو، ميدان ديد ۲۰۰۸ را مي توان عالي دانست. صندلي ها پارچه اي هم راحتي و دربر گيرندگي خوبي دارند. کيفيت مواد مصرف شده در ساخت کابين، به واقع بالاست و پلاستيک هاي داشبورد هم حس منفي و ارزان بودن نمي دهند. تيوولي در طراحي داخلي نيز به دنبال جذب جوان ها بوده است. فضاي کابين تيوولي شايد به اندازه ۲۰۰۸ خاص و اسپرت نباشد، اما کم و کسري هم ندارد. در واقع بر خلاف پژو که بيشتر بر ارگونومي بالا تاکيد داشت، سانگ يانگ به دنبال لوکس تر کردن و عامه پسند جلوه دادن تيوولي است. به همين دليل، تعداد زيادي دکمه در کابين تيوولي مي توان مشاهده کرد. تيوولي براي آن دسته از افرادي مناسب است که انتظار دارند با پرداخت پول، خودرويي پر آپشن دريافت کنند و از شلوغ بودن کابين و تعداد زياد دکمه ها و سيستم هايي که در اختيار دارند، لذت ببرند. طراحي فرمان، دسته دنده و صفحه کيلومتر تيوولي در مقايسه با ۲۰۰۸، بيشتر به خودروهاي رايج بازار شباهت دارد. از نکات جالب و متفاوت طراحي داخلي اين خودرو، وجود يک باکس بدون درب در مقابل سرنشين جلو است که فضايي کاربردي براي قرار دادن وسايل دم دستي مي تواند باشد. صندلي هاي تيوولي به روکش هاي چرمي مزين شده اند و نرم تر از صندلي هاي ۲۰۰۸ احساس مي شوند. کيفيت کابين تيوولي همچون رقيب فرانسوي در سطح قابل قبولي قرار دارد و در دراز مدت مي تواند رضايت مالک را برآورده کند. امکانات رفاهي و ايمني ايکاپ پژو ۲۰۰۸ را در نسخه ميان رده به بازار ايران آورده است. فهرست امکانات ۲۰۰۸ هاي توليد ايران اگرچه هم تراز با ديگر محصولات فول آپشن بازار نيست، اما موارد حداقلي را در خود دارد. فرمان الکتريکي، تهويه اتوماتيک دو کاناله، سنسور پارک عقب، دوربين ديد عقب، سنسور کاهش باد لاستيک، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، برف پاک کن خودکار، راهنماي تعويض لاين، آينه تاشو برقي، سيستم صوتي تصويري با صفحه نمايش ۷٫۰ اينچي و ۶ بلندگو، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنايي روز، ۶ کيسه ايمني هوا و سيستم هاي کنترل پايداري و کنترل هرز گردي مهم ترين آپشن هاي رفاهي و ايمني ۲۰۰۸ را تشکيل مي دهند. در ميان امکانات اين خودرو، جاي خالي سان روف يا سقف پانوراميک احساس مي شود. آپشني نه چندان کاربردي که براي خريداران ايراني از اهميت بالايي برخوردار است. سانگ يانگ بر خلاف پژو، رمز موفقيت در بازار ايران را مي داند. آنها تيوولي را با کامل ترين آپشن هاي ممکن به بازار ايران فرستاده اند. تيوولي از لحاظ امکانات، در ميان خودروهاي اين کلاس، بي رقيب است. از آپشن هاي مهم تيوولي مي توان به سنسور پارک عقب، دوربين ديد عقب، چراغ روشنايي روز، آينه هاي تاشو برقي، آينه جلو حساس به نور، صندلي هاي چرمي، گرم کن صندلي هاي جلو، کروز کنترل، سنسور باران و برف، سيستم ورود بدون کليد، استارتر دکمه اي، فرمان برقي سه حالته، پخش DVD با ۶ بلندگو و ۲ آمپلي فاير، ۶ کيسه ايمني هوا در ۱۰ نقطه بازشو، پشت سري هاي فعال شونده در تصادف و سامانه هاي ضد لغزش و ضد واژگوني اشاره کرد. شايد تنها نقطه ضعف تيوولي در بخش تجهيزات نسبت به ۲۰۰۸، سيستم تهويه آن باشد که بر خلاف تصور، اتوماتيک نيست و از تنظيم دو ناحيه اي هم بي بهره است. تجربه راندن شرکت ايکاپ به عنوان جوينت ونچر مشترک ايران خودرو و پژو، در زمان راه اندازي خط توليد ۲۰۰۸ در ايران، قوي ترين پيشرانه گروه پژو – سيتروئن را براي نصب بر روي ۲۰۰۸ هاي توليد کشورمان انتخاب کرد. ۲۰۰۸ در بيشتر کشورها با پيشرانه EC5 که ارتقا يافته TU5 است، عرضه مي شود. عرضه اين خودرو با پيشرانه ۱٫۶ ليتري ۱۶۰ اسب بخاري متعلق به پژو ۵۰۸، اقدامي جالب و بي سابقه بود. طبيعي است که وجود چنين پيشرانه قدرتمندي که جايزه بهترين موتور سال را هم برده است و حاصل همکاري PSA و ب ام و به حساب مي آيد، در کنار گيربکس ۶ دنده اتوماتيک و وزن ۱۲۸۰ کيلوگرمي، شتاب و عملکرد خيره کننده اي را براي ۲۰۰۸ به ارمغان مي آورد. ۲۰۰۸ به سامانه کنترل پايداري مجهز است و ارتفاع کم اين خودرو از سطح زمين در مقايسه با ديگر رقبا و نقطه ثقل پايين آن نيز، پايداري و چسبندگي قابل قبولي به اين کراس اوور کامپکت مي بخشند. پژو ۲۰۰۸ کراس اووري است که تنها به صورت تک ديفرانسيل در بازار هاي جهاني عرضه مي شود. بنابراين نمي توان انتظار توانايي هاي آفرودي را از آن داشت. در عوض، ۲۰۰۸ خودرويي ايده آل براي استفاده شهري است که در عين داشتن موتوري قدرتمند، مصرف سوختي کمتر از ۷٫۰ ليتر در سيکل ترکيبي دارد. علت اين موضوع به استفاده از توربو شارژر نيز باز مي گردد که البته در صورت عدم استفاده از بنزين سوپر، مصرف سوخت خودرو تا حد زيادي بالا مي رود. هر چند که در هر صورت مي توان مصرف واقعي ۲۰۰۸ در ايران را به مراتب بالاتر از اعداد کاتالوگي فرض کرد! سواري ۲۰۰۸ به لطف استفاده از سيستم تعليق پيشرفته و تاير هاي فاق بلند، نرم تر از ديگر خودروهاي اين کلاس است. شايد نقطه عطف ۲۰۰۸ در بحث فني، همان شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدودا ۸٫۵ ثانيه اي آن باشد که مي تواند از هر خريدار کم سن و سالي، دل ببرد. تيوولي دنياي متفاوت با ۲۰۰۸ دارد. سانگ يانگ در اين محصول خود به استفاده از پيشرانه تنفس طبيعي قناعت کرده است. در عوض براي تامين جعبه دنده به سراغ شرکت ژاپني آيسين رفته است تا يک گيربکس ۶ سرعته تيپ ترونيک پيشرفته را از آنها خريداري کند. تيوولي با پيشرانه ۱٫۶ ليتري ۱۲۸ اسب بخاري، در حد انتظارات ظاهر مي شود و مي تواند شتاب اوليه خوبي را به شما هديه کند. خبري از لگ يا تاخير پيشرانه هاي توربو در تيوولي نيست و به راحتي مي توان از شتاب راضي کننده اين خودرو لذت برد. هر چند که در درگ ۴۰۰ متر و شتاب گيري ثانويه از پس ۲۰۰۸ بر نمي آيد و در نهايت مغلوب اين مقايسه مي شود. پايداري تيوولي با توجه به برخورداري از سيستم فعال ضد واژگوني (ARP)، افزون بر سيستم کنترل پايداري (ESP)، در سطح راضي کننده اي ارزيابي مي گردد. ذات اسپرت تيوولي با توجه به هدف گذاري سانگ يانگ براي جلب توجه جوانان به اين خودرو، سيستم تعليق به نسبت خشکي را براي آن به وجود آورده است. ارتفاع بيشتر نسبت به ۲۰۰۸ و رينگ هاي اسپرت بزرگتر هم، نرمي سواري را از تيوولي سلب کرده اند. شايد در اين مورد، ۲۰۰۸ بيشتر بتواند نياز خانواده ها را پاسخگو باشد. چرا که علاوه بر اين سواري خشک، تيوولي با کم فرماني و بيش فرماني زيادي مواجه است که از تقسيم وزن نادرست آن ريشه مي گيرد. ميانگين مصرف سوخت تيوولي بر روي کاغذ، اندکي بالاتر از ۲۰۰۸ است. اما فراموش نکنيد که به علت عدم وجود توربو شارژر در پيشرانه سانگ يانگ، مي توانيد با خيالي راحت در هر پمپ بنزيني سوخت گيري کنيد و دغدغه استفاده از بنزين با کيفيت را نداشته باشيد. چرا که موتورهاي تنفس طبيعي در مقايسه با انواع پيشرانه هاي توربو، حساسيت کمتري به نوع بنزين مصرفي دارند. پژو ۲۰۰۸ نقاط مثبت: طراحي زيبا، موتور قدرتمند، کيفيت ساخت بالا، هندلينگ مناسب، شبکه خدمات پس از فروش گسترده نقاط منفي: کمبود برخي امکانات رفاهي سانگ يانگ تيوولي نقاط مثبت: طراحي جوان پسند، امکانات رفاهي و ايمني زياد، بازار خريد و فروش پر رونق نقاط منفي: سواري خشک
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره